ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یازده دانشجو و فعال مدنی کُرد در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

علت بازداشت این افراد و اتهامات احتمالی علیه آنها مشخص نیست و علی‌رغم پیگیری‌های خانواده بازداشت شدگان تاکنون اطلاعی از محل نگهداری و اتهامات مطرح به دست نیامده است.

طی دو روز گذشته دست‌کم ۱۱ دانشجو و فعال مدنی کُرد در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل شدند.

تصاویر شماری از دانشجویان و فعالانی مدنی کُرد بازداشت شده

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای گذشته یازده دانشجو و فعال مدنی کُرد در شهرهای کرج، مهاباد، ربط و مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. اسامی بازداشت شدگان عبارتند از: فرزاد سامانی، صهیب بادروج، شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، سیروان نوری، افشین مام احمدی، بهمن یوسف‌زاده، فرهاد موسی‌پور، فریدون موسی‌پور و دانا صمدی.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، دانا صمدی فعال محیط زیست روز جمعه ۱۹ دی، توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان بازداشت شد و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

همچنین شنبه ۲۰ دی، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با مراجعه به خوابگاه دانشجویی خوارزمی در شهر کرج، دو دانشجو به نام‌های فرزاد سامانی اهل مهاباد و صهیب بادروج اهل مریوان را نیز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، سیروان نوری و افشین مام احمدی نیز که همگی از فعالین مدنی هستند، توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت شدند.

سه فعال مدنی دیگر به نام‌های بهمن یوسف‌زاده، فرهاد موسی‌پور و فریدون موسی‌پور در شهر ربط (سردشت) واقع استان آذربایجان‌غربی بازداشت شدند.

علت بازداشت این افراد و اتهامات احتمالی علیه آنها مشخص نیست. علی‌رغم پیگیری‌های خانواده بازداشت شدگان تاکنون اطلاعی از محل نگهداری و اتهامات مطرح به دست نیامده است.

تشدید فضای امنیتی در شهرهای کردنشین و بازداشت فعال مدنی و سیاسی هر چند ماه یک‌بار در به وقوع می‌پیوندد. در تیر ماه سال جاری نیز شهرهای کُردنشین شاهد موج دیگری از بازداشت فعالان مدنی بودند و دست‌کم  ۳۰ فعال مدنی و شهروند کُرد از سوی نهادهای امنیتی در این مدت بازداشت شدند. بسیاری از این دستگیری‌ها بدون اطلاع قبلی و همچنین بدون حکم قضایی صورت گرفته است.

فعالان مدنی کُرد و سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به موج گسترده بازداشت‌ها و تشدید سرکوب در کردستان هشدار داده‌اند.

آنها علاوه بر بازداشت خودسرانه و بدون اطلاع شهروندان کُرد، در شرایطی که اکثر مناطق کُردنشین به دلیل شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد، نسبت به سلامت و محل نگهداری افراد بازداشت شده، با توجه به اینکه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت تعدادی از آنها در دست نیست، ابراز نگرانی کرده‌اند.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.