ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروسی: وقت زیادی برای حفظ برجام باقی نمانده

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با توجه به سرعت ایران در غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در تأسیسات فردو دولت بایدن فقط چند هفته وقت دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک ویدیو کنفرانس اعلام کرد که با توجه به سرعت ایران در غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در تأسیسات فردو وقت چندانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران باقی نمانده است.  

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (Photo by JOE KLAMAR / AFP)

رافائل گروسی دوشنبه ۱۱ ژانویه / ۲۲ دی طی سخنانی در همایش «رویترز نِکست» وابسته به خبرگزاری رویترز گفت:

 «فرایند [غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی] شروع شد و ما باید می‌دیدیم که آن‌ها (ایران) روزانه چه مقدار [اورانیوم ۲۰ درصد] تولید می‌کنند. به نظرم ایران می‌تواند ماهانه چند کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کند.»

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه سخنانش پیش‌بینی کرد که ایران در تأسیسات فردو ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کند و یادآوری کرد «البته این میزان می‌تواند افزایش یابد.»

بر اساس طرحی که چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دارای ۹ ماده است که بر اساس مواد ۱، ۲ و ۳ دولت مکلف شده تا بلافاصله پس از تصویب قانون به تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد بپردازد، ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده انباشت و نگهداری کند و حداکثر ظرف مدت سه ماه هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم و ۱۶۴ دستگاه ماشین‌های نسل ششم را نصب کند.

گروسی در ادامه سخنانش در همایش «رویترز نکست» گفت هنوز دولت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع نداده که قصد دارد تا پایان فوریه به دسترسی بازرسان آژانس در ذیل پروتکل الحاقی از تأسیسات هسته‌‌ای ایران پایان دهد. گروسی گفت:

«باید این موضوع را جدی بگیرم زیرا این [مصوبه] یک قانون است و به نظر می‌رسد دولت هم در اجرای آن مصمم باشد. این برای من نگران‌کننده است.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس از احتمال اخراج بازرسان آژانس از ایران سخن گفته بودند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات با انتشار بیانیه‌ای گفته بود:

«این تهدید ایران حتی فراتر از نقض توافق برجام است. ایران براساس معاهده حقوقی و متعاقب توافق ان‌پی‌تی، ملزم است که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی دهد. نقض این الزام، فراتر از اقدامات قبلی انجام شده ایران در تناقض با تعهدات هسته‌ای برجام است.»

و همزمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در یک نشست خبری گفت:

«قانون راهبردی مجلس به شکل کامل روشن است. ممکن است ایشان [امیرآبادی فراهانی] به بند ششم آن ارجاع داده باشند که می‌گوید در صورتی که طرف مقابل به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظارت فراپادمانی پایان می‌یابد که به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.»

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم صبح دوشنبه اعلام کرد:

«هیچ وقت بازرسان آژانس را اخراج نمی‌کنیم، بلکه آن‌ها را به کشور راه نمی‌دهیم.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش در رویترز نکست گفت:

«دوست ندارم که در روز بیست‌ویکم فویه از ایران بشنوم که حضور بازرسان من در ایران کاهش خواهد یافت. این خبر بدی است، واقعاً! باور دارم می‌توانیم تا تاریخ بیست‌ویکم فوریه به نوعی توافق کمکی یا نقشه‌راه جهت اطمینان حاصل کردن از بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای دست یابیم، فارغ از این‌که موضوعاتی مانند غنی‌سازی ۲۰ درصدی یا سانتریفیوژهای اضافه باید برطرف شوند.»

گروسی تلویحاً به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آینده آمریکا یادآوری کرد که بعد از انتقال قدرت در کاخ سفید فقط چند هفته برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران فرصت باقی می‌ماند و نه چند ماه.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.