ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر بهداشت: احتمال موج چهارم کرونا در بهمن و اسفند

تعداد موارد حاد ابتلا به کووید-۱۹ در تهران حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. آلودگی هوا در این روند بی‌تاثیر نیست.

وزیر بهداشت ضمن اعلام مخالفت با بازگشایی مدارس هشدار داد که ممکن است در ماه‌های آخر زمستان موج تازه‌ای از همه‌گیری ویروس کرونا ایران را درگیر کند. تعداد موارد حاد ابتلا به کووید-۱۹ در تهران حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. آلودگی هوا در این روند بی‌تاثیر نیست.

سعید نمکی، وزیر بهداشت

سعید نمکی، وزیر بهداشت پنجشنبه ۲۵ دی در جلسه شورای ناظرین طرح مقابله با کرونا گفت:

«در نامه‌ای ۱۰ بندی به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که باید شرایط کنونی را مراقبت کنید. در غیر این صورت شاهد خیز جدید بیماری با ارتفاع و شدت بیشتر در کشور خواهیم بود.»

دو روز قبل محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و آموزش و پرورش در دستورالعملی اعلام کرد: دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی، دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر در وضعیت آبی و هنرجویان هنرستان‌های فنی وحرفه‌ای در شهرهایی که در وضعیت زرد و آبی قرار دارند می‌بایست به طور حضوری در کلاس‌های درس شرکت کنند.

وزیر بهداشت درادامه سخنانش در جلسه شورای شورای ناظرین ضمن مخالفت با بازگشایی مدارس هشدار داد که ممکن است در ماه‌های آخر زمستان موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا ایران را فرابگیرد:

«در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی‌انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.»

نمکی در ادامه سخنان خود افزود که وزارت بهداشت به دانشکده‌های علوم پزشکی هشدار داده که «هرگونه عادی‌پنداری و سهل‌انگاری به دلیل فروکش کردن بیماری در استان‌ها» موجب بازگشت رفتارهای اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد.

افزایش ۳۰ درصدی موارد حاد ابتلا به کووید-۱۹ در تهران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت  اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته «بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی» شش هزار و ۴۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از آن میان ۵۳۳ نفر به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. بر همین اساس در ایران در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران اعلام کرد که برای اولین بار در چند روز اخیر، طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد اشخاصی که در تهران به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شدند به ۳۰۹ نفر رسید. تا پیش از این تعداد این اشخاص کمتر از ۲۵۰ نفر بود.

به گفته زالی از این تعداد ۱۳۱ نفر به سبب ابتلا به موارد حاد کووید-۱۹در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شدند: ۳۰ درصد بیش از روزهای گذشته.

شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا به شکل چشمگیری شمار موارد آلودگی به ویروس کرونا، مراجعه به بیمارستان و مرگ را افزایش می‌دهد.

یک متخصص بیماری‌‎های عفونی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که آلودگی هوا در عملکرد طبیعی سیستم تنفسی تاثیر مستقیم و منفی دارد و طبیعتا ممکن است روند بهبودی بیماران کرونایی را مختل کند. سعیده آذری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:  

«افزایش ذرات معلق ناشی از آلودگی در هوا می‌تواند باعث افزایش احتمال انتقال ویروس‌های تنفسی و از جمله کرونا شود.»

هوای تهران از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۱ روز ناسالم برای همه گروه‌های جامعه اعلام شده بود. در مقایسه با سال گذشته میزان آلودگی هوا در تهران ۳۰ درصد افزایش یافته است.

محدودیت ورود و خروج شهرها

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت شهرستان‌های ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره شرایط و ضوابط فعلی برای سفر در کشور گفت:

«ورود خودروهای با پلاک غیربومی به استان‌های گلستان و مازندران ممنوع بوده و پلیس مانع آن خواهد شد.»

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در ادامه یادآوری کرد محدودیت ورود و خروج در مورد شهرهایی که در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند نیز اعمال می‌شود.  تردد بین شهرهای زرد به زرد، زرد به آبی و آبی به زرد نیازی به مجوز ندارد.

بر همین اساس منع تردد شبانه در ساعات ۲۱ تا چهار بامداد در کل شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ادامه خواهد داشت و خودروهای فاقد مجوز در ساعات ممنوعه تردد جریمه خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    نه که نزدیک عید میشه و گرانی برای سرکوب بیشتر کرونا هم موج چهارمش میاد باری و از نت و اپراتور ایرانسل سرکوبی شدیدی انجام داد که تا امروز در هیچ ای اس پی مشاهده نکرده بودم اومد در تمام پورتهای وی پی ان کلن مسدود کرد ارتباط با خارج را تا امروز من در اپراتورهای زیادی بودم شاتل صبانت همین مخابرات حدود ۷ سال و های وب رایتل چند ماه یا کمتر همین همراه اول که خود مخابرات حساب میشه و الی اخر هیچ کدام چنین مسدودیتی ایجاد نکرده بودن یه راه نفس باقی میزاشتن که حتی سرویس دهندگان وی پی ان هم متعجب بودن و رسیدم به مقاله ای در همین سایت زمانه که نوشته بود نت ملی با کمک ایرانسل خوب دلیل هم داشت چنین سرکوب عریانی از سمت ایرانسل در دست نهادهای نظامی هست