ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسوایی مالی باعث سقوط دولت هلند شد

رسوایی مالی اداره مالیات هلند که از تعلق گرفتن کمک هزینه مراقبت از فرزندان به بیش از ۲۶ هزار خانواده (عمدتا #مهاجر) با عناوینی چون «کلاهبرداری» و «سوءاستفاده» جلوگیری کرده بود، به استعفای دولت هلند منجر شد.

دامنه رسوایی مالی اداره مالیات هلند که از تعلق گرفتن کمک هزینه مراقبت از فرزندان به بیش از ۲۶ هزار خانواده (عمدتا مهاجر یا با پیشینه مهاجر) با عناوینی چون «کلاهبرداری» و «سوءاستفاده» جلوگیری کرده بود، سرانجام به استعفای کابینه دولت هلند منجر شد.

مارک روته، نخست وزیر هلند - عکس: شاتراستاک

مارک روته، نخست وزیر هلند و رهبر حزب لیبرال (VVD) پس از برگزاری جلسه اضطراری جمعه ۱۵ ژانویه / ۲۶ دی برای موضوع تخلف اداره مالیات در جلوگیری از پرداخت کمک هزینه مراقبت از فرزندان طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ اعلام کرد دولت استعفا خواهد کرد.

دولت هلند در حالی استعفا داد که تنها دو ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور باقی مانده بود.

در روزهای گذشته موضوع رسوایی مالی اداره مالیات هلند ابعاد بسیار گسترده‌ای پیدا کرد و شب گذشته احزاب تشکیل دهنده کابینه دولت متشکل از حزب لیبرال و بزرگ‌ترین حزب ائتلاف، حزب دمکرات مسیحی، اتحادیه مسیحیان، و حزب لیبرال دمکرات موسوم به دی ۶۶ برای بررسی این رسوایی بزرگ مالی به صورت جداگانه تشکیل جلسه دادند و همگی توافق داشتند که کابینه استفعا بدهد.

یارانه مراقبت از کودکان تحت مسئولیت وزارت امور اجتماعی هلند قرار دارد و مجری پرداخت آن اداره مالیات است. اداره مالیات در یک بازه زمانی که حداقل دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ را در بر می‌گیرد، از پرداخت یارانه مراقبت کودک به حدود ۲۶ هزار خانواده مشمول – که اغلب خانواده‌های مهاجر را در بر می‌گیرد ـ خودداری و آن‌ها را به کلاهبرداری متهم کرده است. این بی‌عدالتی و تبعیض سبب ایجاد مشکلات مالی و اجتماعی مختلفی برای این خانواده‌ها شده بود و در مواردی به جدایی والدین انجامید. بسیاری از خانواده‌ها نیز مجبور شدند مبالغی تا ده‌ها هزار یورو را که در سال‌های گذشته دریافت کرده بودند، پس بدهند. اغلب والدین قربانی این تبعیض مهاجر و با پیشینه مهاجر یا نسل‎های بعدی خانواده‌های مهاجر ساکن هلند هستند.

این موضوع برای اولین بار با شکایت تعدادی از والدین پارلمان کشیده شد. کمیته تحقیقی که پارلمان برای بررسی این پرونده تشکیل داد، تخلفات را ناشی از جهت‌گیری نهادینه شده، نقض اصول اساسی حاکمیت قانون و کارایی اداره مالیات دانستند و آن را تبعیض‌آمیز خواندند.

لودویک آشر، رهبر حزب کارگر که اکنون در اپوزسیون دولت قرار دارد، در آن زمان وزیر امور اجتماعی بود. لودویک آشر روز گذشته از ریاست حزب کارگر استعفا داد و اعلام کرد در مارس ۲۰۲۱، پس از پایان دوره نمایندگی خود از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد.

علاوه بر سقوط دولت هلند در پی این رسوایی، تعدادی از مقام‌های رسمی نیز با اتهام آگاهی و اطلاع از این اقدام غیرقانونی و عدم تلاش برای مقابله با آن روبه‌رو هستند.

از جمله اتهام‌های دیگری که متوجه دولت مارک روته شده این است که مأموران اداره مالیات نزدیک به ۱۱ هزار خانوار که برخی از آنها شامل همان گروه ۲۶ هزار قربانی گروه اول هستند را به دلیل «دو ملیتی» بودن‌ در معرض تبعیض قومیتی قرار داده‌اند.

با استعفای دولت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مارک روته یکی از سیاستمداران جوان و شناخته شده در هلند و اتحادیه اروپا است. او که رهبری حزب لیبرال را به عهده دارد، در سه انتخابات گذشته یعنی از سال ۲۰۱۰  پیروز میدان بود و حزب لیبرال اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشت. مارک روته ماه سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که برای چهارمین دوره قصد شرکت در انتخابات پارلمانی را دارد، اما اکنون آینده سیاسی او و حزب لیبرال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس قانون اکنون که دولت استعفا داده، مارک روته، نخست وزیر استعفای کابینه را به ویلم الکساندر، شاه هلند تقدیم می‌کند، اما کابینه ضمن کاهش اعضای دولت با اختیارات محدود تا انتخابات مجلس در مارس سال جاری، به کار خود ادامه خواهد داد.

مارک روته ظهر روز جمعه پس از اعلام استعفای دولت، برای تقدیم کردن نامه استعفا به ویلم الکساندر، پادشاه هلند، پارلمان را با دوچرخه به قصد کاخ تِن بوس ترک کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در طی دوران گذار کابینه از هیچ قدرت اجرایی و عملی برخوردار نخواهد بود و حضور آنها تا بر سر کار آمدن دولت جدید نمادین است. کابینه در حال حاضر تنها برای متوقف نشدن کارهای معمول اداری بر سر کار خواهد بود.

در ماه‌های اخیر دولت فعلی هلند به دلیل بحران کرونا و نحوه مقابله با آن تحت فشار زیادی از جانب افکار عمومی و احزاب اپوزسیون قرار داشت. در حال حاضر هلند با موج دوم همه گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و قوانین جدید و سختگیرانه قرنطینه تا ابتدای ماه فوریه به اجرا گذاشته شده است.

بر پایه گزارش رسانه‌های هلندی، با وجود سقوط دولت تغییری در روند محدودیت‌ها و قوانینی که برای مقابله با ویروس کرونا اعمال شده، تا ۱۷مارس زمانی که دولت جدید بر سر کار خواهد آمد، ایجاد نخواهد شد.

در همین زمینه:

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    کابینه هلند سقوط کرد.دلیل اصلی آن نیز عدم پرداخت هزینه مهد کودک به مردم بوده است . اما هیچکس نگفت پولی که برای مهد کودک به مردم پرداخت نشد ,به جیب کسی رفت . پولها در اداره ملت انباشته شد و پروژه های عمومی به جلو رفت . هیچ اختلاسی نیز صورت نگرفت .هیچ هواپیمایی سرنگون نشد.هیچ بیگناهی اعدام نشد.هیچ مخالفی نیز دستگیر و شکنجه و زندانی نشد. تنها به این دلیل که هزینه مهد کودک مردم پرداخت نشد.................

  • حمید

    منهدم کردن نیروی نظامی ج.ا چه سپاه چه پایگاههای موشکی آن موضوع قابل اعتنایی برای ابرقدرتی مانند آمریکا نیست. موضوعی که باعث تردید آنها می‌شود خسارات به بار آمده بر منافع آمریکا در منطقه است. ج.ا.، مار دست‌پرورده‌ای است که سم آن را تا جای ممکن رقیق (در هم شکستن اقتصاد) کرده‌اند. فقط مشکل این است که مبادا این مار دست پرورده گاز بگیرد و مار گیر را وادار کند تا مداوایی کند یا دردی را برای مدتی کوتاه تحمل کند. آنها دوست دارند خامنه‌ای را هم چون صدام یا بن لادن به تله بیاندازند. ج.ا. را زیادی گنده نکنید، این رژیم اهریمنی برای مردم بی سلاح فقط تهدید است. اما در عین حال از خشم عمومی مردم ایران بسیار وحشت دارد!

  • گرشاسب

    خطاب به پورشاسب تنها کسانی که افسرده هستند و ناامید از تغییر, سلطنت باختگان نادم میباشند, که اکنون ۴۰ سال مداوم می شود که از روی افسردگی و ناامیدی خویش تمامی امید و زندگانی سیاسی خویش را روی حملهء نظامی آمریکا باخته و از دست داده اند. اتفاقا هم منهدم نمودن نیروهای نظامی ج.ا. سخت است و هم اشغال نظامی ایران بسیار دشوار. اما برای کسانی که کوچکترین آشنایی با ارزیابی های نظامیان پنتاگون ندارند, هر گونه خیال بافی شخصی و پرحرفی نامربوط بسیار آسان و سهل است. مردم ایران در دیماه ۹۶, آبانماه ۹۸, دیماه ۹۸و مبارزات, اعتراضات و کنشگری های کف خیابانی روزمره راهبردی وی تاکتیک های سرنگونی انقلابی ج.ا. را هر روزه به ما نشان می دهند. تنها کسانی که چنین حقایق و واقعیتهای روزمره را نادیده میگیرند, جریاناتی هستند که مانند آخوندها از مردم ایران وحشت و تنفر دارند; سلطنت باختگان نادم.

  • پورشاسب

    اینهم اخرین کامنت امروز اما اگر ج.ا دست از پا خطا کرد احتمالن دیدار تدراکاتی و دست گرمی شروع میشه ایران منهدم کردن نیروی نظامیش زیاد سخت نیست اشغال زمینی ایران هم سخت نیست لکن این اتحادیه اروپا هی سنگ اندازی میکند به این اروپایی ها بگو ول کنید بزاریم ما مردم ایران هم از دست ج.ا راحت بشیم ممکنه بگید دندتون نرم خودتون کار ج.ا را تمام کنید بابا ج.ا تا دندان مسلحه از اسلحه نظامی که استفاده میکند سلاح های دیگری هم در برابر معترض دارد و مردم سلاح فقر بدترین سلاحو سلاح پروپاگاند توسط رسانه چندصد میلیاردیش سلاح دین اینم دارد دین را به عنوان ابزار سیاسی استفاده میکند و فقر و تبلیغات و دین و گلوله جنگی و ترس سلاح وحشت افکنی هم دارد ج.ا و سلاح جهل اینها را در برابر مردم دارد این هست که کار مشکل شده بعد ممکنه بگید تو که سانسورشا زدی بله و هر گیگ ۲ هزار تومن فکر نمیکنم خانواده ای که درگیر نان و.. هست وقت و هزینه زدن سانسور ج.ا را داشته باشد پس او درگیر همان سلاح اولی فقر میشود من درگیر گلوله جنگی و باتوم و افسردگی بعلاوه سلاح دیگر ج.ا افسردگی مردم هست و نا امیدیشون از تغیر تا اینجا

  • پورشاسب

    شما ها هم دارید سانسور میکنید باید با نهاد بالا دستی رسانه ها تماس بگیرم در باب سانسور اما دیدم ارتش امریکا در سایتش نوشته انگار این ج.ا دست گرمی بدی نیست مثل دیدار تدارکی قبل از بازی مهم میمونه بد نیست یک مقدار چلنجش کنیم ببینیم چه میکنه مثلن در حمله به عین الاسد خوب اینها هر چند کاری نکردند اما حمله بوده و اگر ج.ا پیزوری بتواند این کار را بکند روسها و چینی ها که ... حالا باید یه کاری بکنیم که اصلن مشخص نباشد پایگاه ما کجاست کلن بد دست گرمی نیست ج.ا هر چند دم دستگاه ج.ا به یه ترقه بنده اما راست میگه مثل دیدار تدارکاتی میمونه

  • پورشاسب

    عجب دنیای عجیبی هست در یک کشور دولت بدلیل سوئ استفاده مالی انهم مرتبط با مهاجران سقوط میکند و در کشوری مثل ایران دولت معترض را نه پایین تنه بالاتنه معترض را مورد هدف گلوله جنگی قرار میدهد و الباقی .... دلیل چیست شما فکر میکنید اگر سیستمی مثل جمهوری اسلامی حاکم بر هلند بود بیشتر از ۲۰ دقیقه دوام می اورد یا مردم هلند منهدمش میکردن یک جا دلیل دارد باقی ماندن ج.ا غیر از کشتار عریان یک دلیل دیگر هم دارد ماندن ج.ا