ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عقب‌نشینی بورس: «دولت پاسخگو باشد»

شاخص بورس تهران به پائین‌ترین رقم در شش ماه گذشته سقوط کرد. یک «تحلیلگر بازار سرمایه» دولت را مسئول این وضعیت دانست. کمیسیون اقتصادی مجلس هم طرح تحقیق و تفحص از بورس را تصویب کرده است.

شاخص کل بورس تهران هفته گذشته  به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بازگشت. یک «تحلیلگر بازار سرمایه» در تهران از «مسئولانی که مردم را برای حضور در بورس تشویق می‌کردند» خواست پاسخگو باشند. یک نماینده مجلس نیط گفت: طرح تحقیق و تفحص از بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است اما به صلاح نیست که خبر آن منتشر شود. نایب رئیس مجلس هم از ارسال «لیستی از متخلفان بورس» به قوه قضائیه خبر داد.

شاخص بورس تهران به پائین‌ترین رقم در شش ماه گذشته سقوط کرده است. عکس: آرشیو

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۵ دی به کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد و به عدد یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۸۶ واحد بازگشت؛ رقمی که آخرین بار خرداد امسال، زمانی که بورس در مسیر صعودی قرار داشت از آن عبور کرده بود و در فاصله سه ماه رقم دو میلیون واحد نیز پیش رفت.

پیشروی شاخص کل اما از مرداد ماه متوقف شد و به‌رغم رشد شاخص کل در برخی مقاطع، بورس از رونق افتاد.

در ایران برخی از «کارشناسان اقتصادی» و «فعالان بازار سرمایه» دولت را به دست‌کاری بازار سرمایه متهم می‌کنند.

روزبه شریعتی که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از او به عنوان «تحلیلگر بازار سرمایه» نام برد، ریزش در بورس را «غیرمنطقی» و «آثار اقداماتی که در گذشته صورت گرفته است» دانست و گفت:

«باید از  مسوولان سوال شود که شما که مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کردید، الان چه پاسخی برای مردم دارید؟».

او از دولت خواست «منبع دیگری برای کسری بودجه پیدا کند» و «جلوی فروش صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را بگیرد» تا بازار بورس بیشتر از این ریزش نکند.

دولت صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را به فروش اموال برای تامین کسری بودجه مکلف کرده است. در آغاز سال جاری نیز سازمان تامین اجتماعی بخشی از سهامش در بنگاه‌ها را از طریق بورس تهران واگذار کرد. همچنین بخشی از سهام دولت در بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و پالایشگاه‌ها تا به حال در بورس عرضه شده است. قرار است در بهمن ماه نیز باقیمانده سهام دولت در چند بانک و پالایشگاه فروخته شود.

در مجلس شورای اسلامی هم نمایندگان دولت را «مقصر» می‌دانند و به گفته  محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس طرح تحقیق و تفخص از بازار بورس در کمیسیون اقتصادی را تصویب کرده‌اند.

این طرح اما آنطور که علیزاده به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت با گذشت بیش از دو ماه از تصویب آن در کمیسیون مربوطه، «تا به حال به صحن علنی مجلس ارجاع نشده است».

به گفته او مجلس امیدوار است «با  تصویب قوانین جدید یا با  اصلاح بخشی از قوانین بازار سرمایه این آسیب‌ها را به حداقل ممکن برساند».

در حالی که علیزاده انتشار خبر تصویب تحقیق و تفحص از بورس را «به صلاح» ندانست، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس گفت:

«لیستی از متخلفان بورس به قوه قضائیه فرستاده شده و دادستان تهران باید در این زمینه رسیدگی کند.»

به گفته او یک نامه دیگر «در رابطه با تخلفات سازمان بورس و اقدامات وزارت اقتصاد در دست تهیه است».

قاضی‌زاده هاشمی وزارت اقتصاد و سازمان بورس را به «اهمال و کم‌کاری» متهم کرد.

شاخص بورس تهران مرداد امسال از مرز دو میلیون واحد عبور کرد اما چند روز پس از آن عقب نشست و در روزهای گذشته با وجود اینکه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بورس اجرایی شده است، همچنان در مسیر سقوط قرار دارد.

براساس گزارش نهادهای دولتی رونق بورس در ماه‌های نخست سال جاری موجب افزایش شمار دارندگان کد سهام و فعالان در بازار سرمایه شد. بخشی از این افراد که اندوخته‌های خود را به امید کسب سود بیشتر به بورس آورده بودند، در چهار ماه گذشته شاهد زیان و از دست رفتن اصل آورده خود بوده‌اند. برخی از سهامداران در روزهای گذشته مقابل ساختمان مجلس و سازمان بورس تجمع کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.