ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد

شرکت کنترل هوای تهران کیفیت هوای پایتخت را در محدوده «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام کرد. آلودگی هوا در ایران سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس می‌شود.

آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران همچنان نفس شهروندان را می‌گیرد. شرکت کنترل هوای تهران یکشنبه ۲۸ دی کیفیت هوای پایتخت را در محدوده «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

براساس پیش‌بینی‌ اعلام شده به دلیل عدم وزش باد موثر احتمال افزایش غلظت ذرات معلق در هوا وجود دارد اما شرایط جوی ناپایدار به بهبود کیفیت هوا در روز دوشنبه منجر خواهد شد.

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی از میانگین ۸۸ (قابل قبول) در شبانه‌روز گذشته به ۱۰۸ یا ناسالم برای گروه‌های حساس رسیده است.

روز شنبه پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران از افزایش ۱۱ درصدی بیماران موارد بیماری‌های قلبی و تنفسی در تهران در روزهای آلودگی هوا خبر داد. به گفته او تعداد تماس و ماموریت‌های مرکز اورژانس تهران در فاصله ۱۰ تا ۲۶ دی به بیش از ۳۲ هزار نفر رسیده است.

از اوایل دی، آلودگی هوا در شهرهای مختلف از جمله تهران رو به وخامت گذاشته است. در فصل سرد همزمان با افزایش مصرف انرژی برای گرمایش خانه‌ها، برخی نیروگاه‌ها به سوزاندن مازوت، یک سوخت فسیلی بسیار آلاینده روی آورده‌اند. به علاوه، پدیده واژگونگی هوا نیز بر آلودگی هوا افزوده است.

علاوه بر تهران برخی از شهرهای دیگر ایران از جمله در استان‌های خوزستان، اصفهان و قزوین هم همچنان با آلودگی هوا درگیرند.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هم روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد:

«بر اساس آخرین برآورد موسسه معتبر بار بیماری‌ها به ترتیب ۲۶ درصد از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، ۲۰ درصد از مرگ های ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD)، ۱۹ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، ۲۰ درصد از مرگ‌های ناشی از دیابت، ۳۰ درصد از مرگ‌های ناشی از عفونت‌های تحتانی دستگاه تنفسی و ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوای آزاد است.»

به گفته او مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲,۵ در کشور، سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس می‌شود. تعداد مرگ منتسب به ذرات معلق PM۲,۵ هم به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۳,۱ نفر گزارش شده است. طبق گزارش موسسه «بار بیماری‌ها» میانگین غلظت ذرات معلق PM۲,۵ در ایران بیش از ۳,۸ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است.

علی حدادی، سخنگوی «کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها»ی مجلس یکشنبه مسئله آلودگی هوا را متوجه دولت دانست و گفت: « ‏نقش و سهم دولت در تولید آلودگی هوا بسیار قابل توجه تر و بیشتر از مردم است. اگر در طول چند سال گذشته هر یک از دستگاه ها به وظایف قانونی که برای آنان تعریف شده است، عمل می کردند ما امروز با این وضعیت آلودگی هوا در سطح کشور به ویژه کلانشهرها مواجه نبودیم.»

حدادی بدون اشاره به سوزاندن مازوت (نفت کوره) در نیروگاه‌ها گفت: «استفاده از راه حل‌های علمی، ارتقای کیفیت سوخت، تولید خودروهای استاندارد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه فضای سبز و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی برای رهایی از معضل ‎آلودگی هوا وظیفه‌ای است که بر عهده دولت بوده و نقش هریک از دستگاه ها نیز تعریف شده است، اما وضعیت امروز آلودگی هوا نتیجه کارشکنی در طول سالیان گذشته است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.