ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهامداران معترض در مقابل ساختمان سازمان بورس تجمع کردند

شاخص بورس همچنان در حال سقوط است و در آخرین تحولات به نیمه اول کانال ۱,۱ میلیون واحدی رسید. مردمی که در بورس سهام دارند با سردادن شعار علیه دولت و مسئولان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

سقوط چند باره شاخص کل بورس و رسیدن آن به نیمه اول کانال ۱,۱ میلیون واحدی ده‌ها نفر از سهامداران بورس را به اعتراض برانگیخت. سهامداران معترض علیه دولت روحانی و مسئولان شعار سر دادند. در حالی که "بازار سرمایه" وضعیت مشوشی دارد، قیمت دلار و طلا در حال کاهش است.

تجمع مال‌باختگان بورس در مقابل ساختما بورس تهران ـ دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

برای چندین بار سهامداران معترض بورس دوشنبه ۲۹ دی در مقابل ساختمان بورس تجمع کردند و شعارهایی علیه مسئولان سر دادند. آن‌ها که از سرمایه‌گذاری در بورس ضرر دیده‌اند فریاد می‌زدند «مرگ بر این دولت مردم فریب»، «روحانی دروغگو کجایی؟ کجایی؟» و «مرگ بر مفسد اقتصادی».

در روزهای اخیر شاخص کل بورس مدام در حال ریزش بوده است. در پایان معاملات روز دوشنبه نیز این شاخص ۳۶ هزار و ۹۹۰ واحد دیگر سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد کاهش یافت و به نیمه اول کانال ۱,۱ میلیون واحدی رسید. براین اساس بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بورسی نیز منفی شدند.

سهام شرکت‌هایی همچون صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، نفت و گاز و پتروشیمی، تایپکو، چادرملو و کچاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را بر بورس گذاشتند. 

این وضعیت معاملات روز دوشنبه بازار بورس را به‌شدت بی‌رونق کرده بود.

روز شنبه ۲۷ دی شاخص کل بورس کانال ۱,۲ میلیون واحدی را از دست داد تا سقوط شاخص کل در هفت ماه گذشته به ۹۰۰ هزار واحد نزدیک شود.

این در حالی است که در دو ماه گذشته اعلام شده بود کانال ۱,۲ میلیون واحدی، کف حمایتی بورس است و بازیگران حقوقی و بازارگردان‌ها با مداخله مؤثر نخواهند گذاشت بازار به پایین‌تر از این شاخص سقوط کند.

حسینعلی حاجی ‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۹ دی در این‌باره گفت:

«در روزهای اخیر بیش از ۵۰۰ پیامک از مردم رسیده که همگی از ریزش روزهای اخیر در ارزش سهام بورس گله‌مند و خواستار رسیدگی به این وضعیت بودند.»

حاجی ‌دلیگانی با بیان این‌که «خط نفوذی در بورس شکل گرفته و به دنبال ایجاد نارضایتی میان مردم است»، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی را تهدید کرد و افزود:

«چنان‌چه وزیر اقتصاد ظرف یک هفته آینده نسبت به شفاف‌سازی و تعیین تکلیف بورس اقدام نکند، از ابزارهای نظارتی همچون شکایت در قالب ماده ۲۳۴ و تحقیق و تفحص موضوع را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.»

وزیر اقتصاد نیز به ریزش شاخص کل بورس واکنش نشان داد و روز دوشنبه گفت:

«مسئولان اقتصادی و سازمان بورس تمام تلاش را برای بهبود وضعیت بورس به کار می‌گیرند. برای صعودی‌شدن روند این بازار باید برنامه‌ها اجرایی شود تا بتوان نتیجه آن را دید.»

به‌گزارش اقتصادنیوز، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به کاهش نرخ دلار و کاهش انتظارات تورمی و حواشی مرتبط با صحبت‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در مورد نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی برای سال ۱۴۰۰ و پایین بودن حجم معاملات و صف فروش ۷ هزار میلیاردی در روز چهارشنبه بازار امروز (دوشنبه) نیز منفی خواهد بود. 

برخی دیگر می‌گویند ضعف تقاضا موجب فزونی عرضه‌ها و شکسته شدن این سطح شد، واکنش بازار تشکیل مجدد صف‌های فروش بعد از ریزش‌های سنگین بود.

ادامه ریزش‌های بازار بورس نامعلوم است اما به‌نوشته اقتصادنیوز چیزی که واضح است این‌ است که پس از تورم اخیر دوباره سهام برخی شرکت‌های بزرگ و بنیادی، به ارزان‌ترین دارایی تبدیل شده است.

کاهش نرخ ارز و طلا

افت شاخص‌ها در بورس همزمان با کاهش نرخ ارز و تقویت ریال اتفاق افتاده است. بررسی تحولات بورس در دوره‌های زمانی گسترده‌تر نشان می‌دهد که همواره بازار سرمایه به کاهش نرخ ارز واکنش منفی داشته و بورس قرمز شده است.

کاهش مستمر نرخ رسمی عرضه ارز از هفته گذشته توسط بانک مرکزی ایران آغاز شد و امروز دوشنبه ۲۹ دی نیز ادامه یافت و ارزش دلار به پایین‌ترین حد در پنج ماه و نیم گذشته رسید و بر کاهش قیمت سکه طلا و شاخص کل بورس تهران تأثیر گذاشت.

روز دوشنبه نرخ دلار آمریکا در صرافی‌های تحت مدیریت بانک مرکزی تا ۲۱ هزار ۷۹۰ تومان کاهش داشت و یک‌هزار و ۱۶۰ تومان از قیمت دلار در روز شنبه پایین‌تر بود.

قیمت آزاد فروش دلار نیز در بعد از ظهر دوشنبه به ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

روز دوشنبه همچنین قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد تهران به ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان رسید که پایین‌ترین نرخ آن از اواخر مردادماه بود.

بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز روز دوشنبه در بازار تا ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت که از تیرماه گذشته بی‌سابقه است.

در روزهای گذشته حسن روحانی و عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی اعلام کرده‌ بودند که نرخ ارز در روزهای آینده نزولی خواهد بود. تا حضور جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در کاخ سفید نیز تنها دو روز باقی مانده و احتمال بازگشت آمریکا به برجام و کنار گذاشته شدن سیاست فشار حداکثری، چشم‌انداز تقویت پول ملی را جدی‌تر کرده است.

اگر روند کاهش نرخ ارز ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل بورس تا یک میلیون واحد سقوط کند و پس از آن روند صعودی آن به صورت تدریجی و غیرهیجانی آغاز شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بلیت بخت آزمایی کذایی

    آنچه که درباره وعده دولت تدارکچی نظام ج.ا اعلام شده- برای مجانی کردن آب وبرق و گاز 30 میلیون نفر- صرفا تبلیغات واهی برای ترغیب کاهش مصرف طبقات فرودست است بدون آنکه عملا مشمول مجانی شدن این قبوض شویم! چگون؟! اگر به سقف معاف مصرف بنگریم (بسیار کم و اصلا در عمل هیچ خانواده حتی تک نفره نمیتواند این مصرف تا حد پایین بیاورد!) و اینکه عمده طبقات فرودست عموما پرجمعیت و از دستگاههای غیر استاندارد و پرمصرف هستند و نخواهند توانست به سقف معافیت مصرف پایین بیاورند، اما توهم برنده شدن بلیت بخت آزمایی قبوض مجانیف موجب میشود کاهش مصرف انرژی و در نتیجه فراهم شدن یک بسته ارزی صادراتی انرژی و گاز شود!! همچنان ج.ا و طبقه فرادست انگل حاکم و وابستگان در حال بلعیدن آخرین سرمایه وجودی فرودستان و منابع ملی هستند و تا ایران پوک و پوچ نکنند ول نیستند. تحریمهای اشتباه (بیشترین آسیب به اقشار فرودست میزند) و اینکه تحریم کنندگان ج.ا اصلا اهمیتی نمیدهند به مردم ایران در آچمز حکومت و مافیایای ظالم داخلی و تحریم خارجی هستند وگرنه فوری کانال تهاتری کالاهای مصرفی بشردوستانه ایجاد و با بخش خصوصی و صلیب سرخ به کمک فرودستان تحت ظلم ج.ا میامدند. مردم ایران حقیقتا تنهایند.

  • پورشاسب

    خوب این بورس که از روز اول روشن بود اما یه نکته مهم اصلن این جمهوری اسلامی تا اینکه بایدن ایا بیاید و ایا نیاید بهاش مذاکره کند میماند و اصلن مذاکره با بایدن و برجام شماره دو دردی از دردهای این ج.ا درمان میکند فکر نمیکنم ج.ا مدتها امریکا را بهانه کرده بود اکنون با مردمی مواجه شده است که از جمهوری اسلامی متنفرن