ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی وزیر ارتباطات با قرار التزام و احتمال فیلتر شدن اینستاگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام جرم دادستان کل کشور و شکایت سازمان صدا و سیما، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و با قرار التزام آزاد شد.

به دنبال انتشار خبر احضار محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دادسرای فرهنگ و رسانه با اعلام جرم دادستان کل کشور و شکایت سازمان صدا و سیما، جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در توئیتر خود نوشت وزیر امروز (چهارشنبه اول بهمن) به دادسرای فرهنگ و رسانه رفته، بازپرس پرونده او را بازجویی کرده و پس از شنیدن پاسخ‌ها، دستور آزادی او با قرار التزام صادر شده و آذری جهرمی به محل کار خود بازگشته است.

طرح از اسد بیناخواهی

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

قرار «التزام به حضور» یکی از قرارهای تأمین کیفری سبک است که با هدف دسترسی به متهم، جلوگیری از فرار او یا پیشگیری از تبانی و امحای آثار و ادله جرم، پس از تفهیم اتهام از سوی مرجع قضایی صادر می‌شود.

اعلام جرم دادستان کل کشور مواردی نظیر «استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام علی‌رغم حکم صادر شده»، «استنکاف از اجرای دستورات مقام‌های دولتی برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی» و «عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ این شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPNها» و همچنین مصوبه «حمایت از پیام‌رسان‌های بومی» را در بر می‌گیرد.

در حال حاضر محمدجعفر منتظری عهده‌دار سمت دادستانی کل کشور است و هم‌زمان رئیس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و قانون جرایم رایانه‌ای‌ست.

در ماه‌ها و سال‌های گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال فیلتر شدن اینستاگرام منتشر شده که واکنش‌های بسیاری را هم به دنبال داشته است.

اواسط دی‌ ماه سال ۱۳۹۷، جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، از صدور حکم قضایی برای فیلتر کردن اینستاگرام خبر داده بود:

«اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت گذشته وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متأسفانه در این زمینه هم هزینه‌های بالایی صورت گرفت ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم.»

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته و پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم، فیلترینگ اینستاگرام به یکی از مسائل اصلی بحث در صحن علنی مجلس تبدیل شده است.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم در مجلس در جلسه علنی روز اول تیر ماه ۹۹، اینستاگرام را «قتلگاه اعتقادات جوانان» خواند و مدعی شد «فضای خانمان‌سوز، بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی و بی‌اخلاقی» در پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد.

در همین جلسه، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین و آبیک در مجلس اعلام کرد اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرده و اقدام مدیران اینستاگرام برای حذف پست‌های مربوط قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در روزهای پس از کشته شدن او را مورد انتقاد قرار داده است.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک هم حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی را یک «کودتا و ناتوی فرهنگی» علیه به گفته او ارزش‌ها و آرمان‌های روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی قلمداد کرد.

از سوی دیگر اواسط اردیبهشت ماه امسال «۴۰۰ طلبه گمنام» در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از او خواستند با «عاملان ولنگاری» در فضای مجازی برخورد کند.

نویسندگان این نامه شبکه‌های اجتماعی را محلی برای «زمینه‌سازی نفوذ فرهنگی با ترویج اباحه‌گری و قبح‌شکنی گناه، حمله به مقدسات دینی و ارزش‌های اسلامی-ایرانی، ترویج سبک زندگی غربی، ترویج بی‌خدایی، مسیحیت، بهاییت و عرفان‌های کاذب» توصیف کرده و خواستار مسدود‌سازی این شبکه‌ها به‌ دستور رئیس قوه قضاییه شدند.

حسن روحانی اما در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۷ در واکنش به فشارهای مقامات قضایی برای فیلتر کردن اینستاگرام گفته بود: 

«سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان توسط این دولت مسدود نشده و نخواهد شد.»

به‌ گفته حسن روحانی، فیلتر و مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام نیز نه از سوی دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت او بوده است.

در احضار وزیر ارتباطات به دادسرا اما پای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم به عنوان یکی از شاکیان وزیر ارتباطات در میان است. شکایت این سازمان از آذری‌جهرمی به‌ دلیل اظهارنظر او درباره بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰ و ۸۰۰ است.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در سال ۲۰۱۵ میلادی/ ۱۳۹۴ خورشیدی، اعلام کرد پخش آنالوگ برنامه‌های رادیو تلویزیونی در باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز متوقف و این فضا برای بهره برداری دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرد.

وزارت ارتباطات در سال‌های گذشته در چندین نوبت اعلام کرده که با بهره‌برداری از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ می‌توان مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت موبایل در بسیاری از مناطق کشور از جمله مناطق دورافتاده را رفع کرد.

سازمان صدا و سیما اما می‌گوید در صورت بهره‌برداری از این باندهای فرکانسی، مالکیت آن باید در اختیار این سازمان قرار گیرد و وزارت ارتباطات نباید هیچ‌گونه دخالتی در آن داشته باشد. 

  • در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    کانکت میکند لکن صفحه نمیدهد چند هفته هست گفتم سوئیچ کردم در ماهواره دریافتهاما پورتهای امن مسدودن و در نهایت کار من زدن فیلترینگ چین بود فیلترینگ ایران برای من بی اهمیته ایران نه اقتصاد دارد و نه توان نظامی و نه توان سیاسی چیزی ندارد مشابه کره شمالی هست با این تفاوت کره شمای میتواند تا حدودی از خودش دفاع کند و یادتان نیست سال ۹۸ چگونه پهنای باند من منهدم شد شرکت های وب تا دستگیری من اومد جلو صبانت همینطور همراه اول که اصلن ... پورتهای امن مدتهاست مسدوده دنبال خبر دست اول باش زمانه گرامی گفتم این وی پی ان که اکنون بهاش متصلم امنیت ندارد احتمال زیاد متعلق به سپاه هست

  • پورشاسب

    همین الان پورتهتب من مسدود شد ه ممکنه بپرسید با چی امدی اول متعلق نیست این وی پی ان مال کدام نهاد امنیتی ج.ا هست دوم رمز نگاری نمیکند و سوم نشتی شدیداطلاعات دارد یعنی استفاده از اون توصیه نمیشد چند روز هفته هست پورتهای من دچار اختلاله جدید نیست دنبال خبر دست اول باش

  • پورشاسب

    اخرین مطلب تمام مکاتبات من با همین ایرانسل مشابه مدرک جرم هست نترسیدم و گفتم چرا مسدود شدن پورتهای من

  • پورشاسب

    دوم وی پی ان هایی که در داخل ایران فروش میرن به گونه ای طراحی شدن که فاقد پورتهای ضروری هستن مثل ssl , یا برخی تونل ها که برای چین طراحی میشود فقط تفاوت فیلتر چین با ایران اینجاست چین یک اقتصاد سرمایه داری قدرتمند دارد که مداوم باید در ارتباط باشد با دنیای خارج ولی ایران بسیار منزوی ینترنت در ایران توسط ستاد کل نیروهای مسلح ایران و شورای عالی فضای مجازی ایران مدیریت می شود.شبکه ملی اطلاعات کار می کند مانند فایروال بزرگ از چین ، اما با نظارت سختگیرانه تر هیئت موسوم به شورای عالی فضای مجازی ایران متشکل از رئیس جمهور ایران ، وزیر اطلاعات و روسای سپاه خواهد بود.سپاهه همین اپراتوری که به من ۱۲۰ مگ سرعت داده اینترنت در کنترل سپاه پاسداران هست و مداوم هم کاربران را تشویق به خرید اینترنتی و گیمینگ میکند تا اینجا حالا فایروال چین بسیاری از وی پی ان ها فایروال چین را دور زدن من اگر سمت هنگ کنگ بودم راحت فایروال اونها را دور میزدم کما اینکه زمانی که زیاد در دید اپراتورها نبودم چندین سال پیش کلن ای پی من از هنگ کنک بود من با اونها کار کردم و از انجایی که دولت چین نمیتوانست برای مبادلات اقتصادیش مسدودشان کند کار کاملن موفق بود اخر مطلب نت ملی و مسدود سازی وی پی ان غیر ممکن هست مگر چیزی بشی مشابه کره شمالی بزنی کامل ارتباط را قطع کنی بگی همینه نت ما که بعد هم مشترکان اتومات میرن

  • پورشاسب

    ، «استنکاف از اجرای دستورات مقام‌های دولتی برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی» و «عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ این شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPNها» و همچنین مصوبه «حمایت از پیام‌رسان‌های بومی» را در بر می‌گیرد /خوب اینکه در حزطه وظایف وزیر ارتباطات نیست اگر وی پی ان ها مسدود بشن اپراتورها حداقل ۸۰ درصد دامدشونا از دست میدن منم امروز نمیخواستم دیگه متصل بشم سوئیچش کرده بودم روی ماهواره ها متصل شدم که ضرر بزنم تا اینجا وی پی ان غیر قابل مسدود سازی هست مگر یک کاربر خاص را هدف قرار بدن دوم استفاده از شبکه به اصطلاح بومی االاغ احتیاج به پهن باد درد سیستم رمز نگاری و حفاظت از حریم شخصی کاربران و ارتباط با دنیای خارج چین یه چند تا طراحی کرده که عجبا کاربرانشونم اکثرن خارج از چین هستن بیشتر این درگیری درگیری جناحی هست اگر نه من در دوران محمود کسی جلودارم نبود نمیتوانست جلو عبور من را از سد فیلتر بگیرد در دوران این روحانی هست که گه گاه فلج میشم میخواهند جلوی کاندید شدنش را بگیرن و همان زمان که حساب ۸۵ میلیون دلاری این اقا منتشر شد معلوم بود بهاش در گیری دارن اصلن ج.ا به انتخابات ۱۴۰۰ میرسد