ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن با پیام «وحدت ملی» سوگند ریاست‌جمهوری را ادا کرد

جو بایدن به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده سوگند ادا کرد و گفت: «ما امروز پیروزی یک کاندیدا را جشن نمی‌گیریم بلکه پیروزی یک هدف را جشن می‌گیریم: دموکراسی.»

جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده سوگند ادا کرد و گفت: «امروز روز آمریکاست. امروز روز دموکراسی است. ما امروز پیروزی یک کاندیدا را جشن نمی‌گیریم بلکه پیروزی یک هدف را جشن می‌گیریم: دموکراسی.»

لحظه سوگند خوردن جو بایدن بر انجیل خانوادگی ــ عکس: AFP

جو بایدن ۷۸ ساله نامزد دموکرات‌ها چهارشنبه ۲۰ ژانویه / ۱ بهمن بر همان پله‌هایی سوگند خورد که دو هفته پیش تندروهای حامی دونالد ترامپ با پلیس درگیر شدند و سپس به ساختمان کنگره یورش بردند.

بایدن پیام وحدت ملی را که پیام کارزار انتخاباتی‌اش بود، تکرار کرد. او در رابطه با صدمات ویرانگر ویروس کرونا گفت که کمتر کسانی در تاریخ این ملت بوده‌اند که زمانی چنان پرچالش را تجربه کرده باشند. او در ادامه گفت:

«برای غلبه بر این چالش‌ها و ترمیم روح و تأمین آینده آمریکا، خیلی بیشتر از حرف زدن لازم داریم. ما به گریزان‌ترین چیز در یک دموکراسی نیاز داریم: اتحاد.»

بایدن با اشاره به اینکه دو هفته گذشته تندروها در همین مکان شورش کرده بودند، گفت که با برتری‌طلبی سفید مبارزه خواهد کرد:

«رویای عدالت برای همه دیگر به تعویق نمی‌افتد».

او متعهد شد که با ظهور افراط گرایی سیاسی، برتری‌جویی سفید پوستان و تروریسم داخلی مقابله خواهد کرد و آن را شکست خواهد داد. اما باز هم تاکید کرد که برای انجام این نیاز به وحدت ملی دارد:

«زیرا بدون وحدت، صلح وجود ندارد. فقط تلخی و خشم است. هیچ پیشرفتی نیست. فقط خشم خسته کننده است. وحدت مسیر رو به جلو است.»

بایدن گفت که لازم نیست که سیاست و هر اختلاف نظری آتش سوزان باشد و همه چیز را در مسیر خود نابود کند.

رئیس جمهوری منتخب جوزف آر. بایدن جونیور پیش از سوگند دستش را بر انجیلی گذاشت که از سال ۱۸۹۳ در خانواده او بوده است. بایدن پس از جان اف کندی، دومین رئیس جمهوری کاتولیک در تاریخ آمریکاست.

رئیس دیوان عالی آمریکا، قاضی جان رابرتز، شاهد بر سوگند بایدن بود.

معاون بایدن، کمالا هریس هم به عنوان چهل و نهمین معاون رئیس جمهور ایالات متحده سوگند خورد. هریس اولین زن، اولین زن آفریقایی‌تبار آمریکایی و اولین فرد با تبار جنوب آسیایی است که بر صندلی مسند معاونت ریاست جمهوری در ایالت متحده می‌نشیند. قاضی سونیا سوتومایور دیوان عالی که خود اولین زن لاتین‌تبار این دادگاه است، شاهد سوگند کمالا هریس بود.

کاملا هریس اولین زن آمریکایی سیاه پوست و اولین فرد با تبار جنوب آسیایی است که بر صندلی مسند معاونت ریاست جمهوری در ایالت متحده می‌نشیند. ــ عکس: AFP

دونالد ترامپ در مراسم تحلیف جو بایدن و کمالا هریس شرکت نکرد. مایک پنس اما به همراه همسرش در مراسم شرکت کرد. رئیس جمهوری‌های سابق آمریکا از جمله، بیل کلینتون، جورج بوش جونیور و باراک اوباما هم به همراه همسران‌شان در مراسم شرکت کردند.

بایدن قرار است که از همین فردای روز سوگند، کار خود را با دستور بازگرداندن ایالات متحده به توافقنامه آب و هوایی پاریس و همچنین به سازمان بهداشت جهانی آغاز کند.

او همچنین از همین امروز ۱۷ فرمان ریاست جموری امضاء خواهد کرد که بسیاری از فرمان‌های ریاست جمهوری ترامپ از جمله فرمان‌های مهاجرتی، محیط زیستی او را لغو خواهد کرد.

در میان فرمان‌های مهاجرتی فرمانی که به ممنوعیت مسلمانان شهرت یافت هم لغو خواهد شد - فرمانی که صدور ویزا برای شهروندان چندین کشور اکثر مسلمان نشین - از جمله ایران را - ممنوع می‌کرد.

جو بایدن، به همراه خانواده‌اش، درست پیش از مراسم سوگند و در جمع رهبران حزب جمهوری خواه و دموکرات کنگره در یک مراسم دسته جمعی در کلیسای جامع سن متیو در واشنگتن دی سی شرکت کردند. این حضور قرار بود نمادی از اتحاد دو حزب در دولت جو بایدن باشد.

دونالد ترامپ، برای آخرین بار کاخ سفید را ترک کرد. دونالد ترامپ در سخنان عزیمتش گفت که مجدد به شکلی باز خواهد گشت:

«این چهار سال باورنکردنی بود. ما با هم خیلی موفقیت‌ها کسب کردیم. همیشه برای شما خواهم جنگید. به شکلی بر می‌گردیم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.