ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری‌خواهان سنا پشت ترامپ ایستاده‌اند

در رای‌گیری آیین‌نامه‌ای روز سه‌شنبه ، ۴۵ جمهوری‌خواه به محاکمه ترامپ در سنا رای منفی دادند

امید دونالد ترامپ برای اجتناب از محکوم شدن در سنای آمریکا پر‌رنگ تر شد. ۴۵ جمهوری‌خواه روز سه شنبه سعی کردند تا پیش از شروع محاکمه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا مانع شروع محاکمه شوند.

سناتور رندپال در حال صحبت با خبرنگاران در کنگره ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱. سناتور پال مخالف محاکمه ترامپ در سنای آمریکا است ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

در رای‌گیری آیین‌نامه‌ای روز سه‌شنبه ، ۴۵ جمهوری‌خواه به محاکمه ترامپ در سنا رای منفی دادند، اما این تعداد رای کافی نبود زیرا با رای  ۵۵ سناتور دیگر محاکمه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا آغاز صورت خواهد گرفت.

رای‌گیری روز سه شنبه نشان داد که دموکرات‌ها برای محکوم کردن ترامپ راه دشواری را در پیش دارند. برای محکومیت در محاکمه استیضاح به دو-سوم آرای سناتورها نیاز است، یعنی ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه علاوه بر ۵۰ سناتور دموکرات باید رای به محکومیت ترامپ دهند. 

ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا با اتهام «تحریک خشونت»استیضاح شد و اینک نوبت سنا است که او را محاکمه کند.

اتهام ترامپ به وقایع روز ششم ژانویه بر می‌گردد و زمانی‌که طرفداران افراطی ترامپ به کنگره حمله کردند. خشونت‌های متعاقب این حمله ۵ کشته برجای گذاشت و زمینه ساز استیضاح ترامپ برای دومین بار شد.

در جلسه روز سه‌شنبه سناتورها پس از ادای سوگند ، کتاب سوگند را امضا کردند، و این بار هر کدام به دلیل شیوع ویروس کرونا  قلم جداگانه‌ای برای امضا در دست داشتند.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی مشروعیت محاکمه را زیر سوال برد. استدلال رند پال بر این مبنا بود که ترامپ دیگر رییس جمهور نیست و چنین محاکمه‌ای خلاف قانون اساسی است. 

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا با رد نظریه رند پال را «بی‌هیچ‌تردیدی نادرست» خواند و گفت: «این (ادعا) کاملا از سوی پژوهشگران قانون اساسی از هر جناح سیاسی کاملا رد شده است… تاریخ و سابقه قضایی در این رابطه روشن است. سنا قدرت محاکمه مقامات سابق را دارد.»

در جلسه سنای روز سه شنبه و در جریان رای‌گیری آیین‌نامه‌ای ۵ سناتور جمهوری‌خواه به نفع محاکمه در سنا رای‌ دادند. این ۵ سناتور جمهوری‌خواه همگی از منتقدان دیرینه ترامپ بودند. سوزان کالینز سناتور جمهوری‌خواه از ایالت مین، لیزا مورکوسکی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آلاسکا، میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا، بن سسی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا و پت تومی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت پنسیلوانیا جمهوری‌خواهان بودند که همراه با دمکورات‌ها به برگزاری جلسه محاکمه ترامپ رای موافق دادند. 

این دومین باری است که ترامپ در مجلس نمایندگان استیضاح و در سنا محاکمه می‌شود. بار قبلی سال ۲۰۱۹  و وقتی بود که متهم شده بود که از یک دولت خارجی خواسته است تا به نفع کمپین مبارزاتی انتخاب مجدد او وارد میدان شوند. در جلسه سنا آقای ترامپ از این اتهام تبرئه شد.

مجلس نمایندگان آمریکا  روز ۱۳ ژانویه لایحه استیضاح دونالد ترامپ را  به اتهام «تحریک خشونت» تایید کرد. دوشنبه شب  ۲۵ ژانویه،  نه نفر از کسانی که وظیفه پی‌گیری تعقیب قضایی ترامپ را در مجلس نمایندگان آمریکا دارند لایحه استیضاح را با به سنا بردند. اولین مرحله از محاکمه در سنا اجرای مراسم تشریفاتی شامل حمل لایحه در تالار سنا است.

منشی مجلس نمایندگان ،افسر مجلس و مدیران استیضاح لایحه استیضاح ترامپ را تقدیم سنای آمریکا می‌کنند، ۲۵ ژانویه - کنگره آمریکا- واشنگتن دی‌سی- عکس از خبرگزاری فرانسه

در دومین استیضاح ترامپ، قاضی جان رابرتز رئیس دیوانعالی آمریکا ریاست جلسه استیضاح را   بر خلاف استیضاح قبلی) بر عهده نخواهد داشت. دلیل این تغییر بر اساس پروتکل و با توجه به  این  نکته است که ترامپ دیگر رییس جمهوری نیست. ریاست این جلسه با سناتور دموکرات پاتریک لیهی خواهد بود.

محاکمه  در دومین هفته فوریه آغاز می‌شود. ترامپ به رغم خروج از کاخ سفید  به واسطه طرفدارانش هنوز از نفوذ زیادی در حزب جمهوری‌خواه برخوردار است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که محاکمه استیضاح « باید اتفاق می‌افتاد». بایدن همچنین گفت که تصور نمی‌کند سناتورها برای محکوم کردن ترامپ به اندازه کافی رای دهند.

در تاریخ آمریکا دو رییس جمهوری دیگر نیز استیضاح  و در سنا محاکمه شده‌اند: اندرو جکسون در سال ۱۸۶۹ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ که در هیچ یک از این دو مورد سنا رای به محکومیت  آنها نداد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.