ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکسن کرونای روسیه برای استفاده در ایران تایید شد

واکسن اسپوتنیک وی نخستین واکسنی خواهد بود که ایران برای مقابله با کرونا از آن استفاده می‌کند

نخستین واکسن کرونا برای استفاده اضطراری در ایران تایید شد و واکسیناسیون عمومی با استفاده از آن در روز‌های آینده آغاز می‌شود.

واکسن جدید کرونا به نام «اسپوتنیک وی» ساخته روسیه

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص(صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری  واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا روسیه در فرم محلول فریزشده در ایران صادر گردید.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او همچنین از بررسی دیگر واکسن‌های تولیدی روسیه و واکسن‌های هند و چین خبر داده است.

واکسن اسپوتنیک وی، نخستین واکسن روسیه برای مقابله با کرونا است که تابستان امسال از آن رونمایی شد. مقام‌های وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده‌اند که این واکسن ۹۲ درصد اثربخشی از خود نشان داده است.

برخی کشورها از جمله امارات متحده عربی، آذربایجان، پاکستان، ونزوئلا و آرژانتین استفاده از این واکسن را تایید کرده‌اند.

امارات متحده عربی که هم‌اکنون پیشتاز اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا در خاورمیانه است، در فاز سوم این واکسن با موسسه گامالیای روسیه همکاری کرده و اکنون بخش مهمی از واکسیناسیون در این کشور با استفاده از همین فراورده انجام می‌شود.

ترکیه نیز ماه گذشته اعلام کرد که به روسیه پیشنهاد داده است تا در روند تولید واکسن اسپوتنیک با این کشور همکاری کند.

واکسیناسیون تا پیش از ۲۲ بهمن

حسن روحانی و برخی دیگر از مقام‌های دولت هفته گذشته اعلام کرده بودند که ایران واکسیناسیون کرونا را تا پیش از ۲۲ بهمن آغاز می‌کند.

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی نیز گفته بود که مقام‌های سیاسی و بهداشتی در دو ماه گذشته مذاکرات مختلفی برای واردات واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند: «مذاکره درباره واکسن‌ها موضوع جدیدی نیست. حدود دو ماه و شاید هم بیشتر است هم با روس‌ها و هم با چینی‌ها و هندی‌ها مذاکره می‌کنیم. خوشبختانه سرعت مذاکرات با روس‌ها خیلی بیشتر شده است. آنها همه اسنادی که داشتند را برای ما فرستادند و گروه علمی وزارت بهداشت تمام این‌ها را بررسی کرده و  در آنجا سوالاتی که داشتند انجام دادند و در دو روز گذشته تایید شده و تاییدیه را شب گذشته برای روس‌ها فرستادند.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم گفته بود که ایران برای تامین واکسن‌های مورد نیازش علاوه بر برنامه تولید داخل و برنامه تولید مشترک با کوبا برنامه فشرده‌ای برای تایید و ثبت وتکسن‌های تولیدی چهار کشور دیگر را در برنامه دارد: «در ثبت واکسن کرونا از چهار منبع مهم جهان که یک منبع اروپایی، یک منبع از چین و یک سازنده در روسیه و همچنین دو شرکت تولیدکننده در هندوستان در حال کار هستیم که خوش بختانه پرونده‌ها رسیدگی شده است.»

مذاکره برای ثبت و واردات این واکسن‌ها جدا از سازوکار کوواکس است که سازمان بهداشت جهانی برای تضمین دسترسی عادلانه کشورها ایجاد کرده است.

پس از آنکه علی خامنه‌ای اعلام کرد که ایران از واکسن‌های کرونای ساخت آمریکا و انگلیس استفاده نمی‌کند، مقام‌های وزارت بهداشت واردات واکسن فایزر و دریافت سهمیه‌های ایران از این واکسن در سازوکار کوواکس را متوقف کردند.

سعید نمکی هم روز گذشته اعلام کرد که ایران تنها واکسن شرکت‌های اروپایی و آسیایی که در کوواکس حضور دارند را دریافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    پوتین سوت زد ظریف سوت را شنید وراهی مسکو شد ...امری دارید قربان ؟ واکسن ضد ویروس کرونا داریم که باید آزمایش شود بدن روس های نژاد برتر کره زمین عزیزتر آست که بروری آنها آزمایش کنیم ...درقبال حق الزحمه خامنه ای که مردم ایران که خش و خاشاک ها باشند همچون خوکچه آزمایش روسی مورد استفاده قرارخواه داد این مقادیر اسلحه و موشک و پهپاد بهتان تقدیم می کنیم وازبرجام هم دفاع خواهیم کرد....درحقیقت واکسن اسلام میلیونها مردم ایران را زاامبی اسلام تبدیل کرد که حالا انکار نوبت واکسن روسی رسیده است که اقشارمردمی را هم به زامبی ها بیمارگونه روسی مبتلا کند...واکسن روسی درهیچ ارگان بین المللی غیروابسته امتحان نشده است ...تعجب تان نمیشود که چرا لاقل ترکیه سفارس واکسن های روسی نداده است ؟ !!!!