ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: توافق‌نامه دوحه را بررسی می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهوری افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت همکاری پایدار بین دو کشور تاکید کردند.

وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهوری افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی از یک سو بر ضرورت همکاری پایدار بین دو کشور و از سوی دیگر بر لزوم حمایت همه رهبران سیاسی افغانستان از مذاکرات صلح دوحه به عنوان یک فرصت تاریخی و حفظ دستاوردها در ۲۰ سال اخیر تأکید کردند. پیش از این تماس تلفنی، وزارت دفاع آمریکا، طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کرده بود.   

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان (عکس: هشت صبح)

بر اساس بیانیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان شامگاه پنجشنبه ۲۸ ژانویه/۹ بهمن در یک تماس تلفنی درباره روابط بین دو کشور و پیشرفت‌های اخیر در روند صلح افغانستان با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این گفت‌وگو به غنی اظمینان داد که ایالات متحده آمریکا همچنان به تعهداتش درباره یک همکاری پایدار بین دو کشور پایبند است. وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که کشورش از روند صلح افغانستان و کمک به طرف‌های درگیر برای دستیابی به یک توافق سیاسی برای صلح پایدار و عادلانه، آتش‌بس‌ دائمی و جامع، قاطعانه حمایت می‌کند.

بر همین اساس بلینکن به غنی گفت در حال بررسی توافق‌نامه دوحه است تا مشخص شود که طالبان به تعهدات خود برای قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و انجام مذاکرات با دولت افغانستان و دیگر جناح‌ها عمل کرده‌اند یا خیر.

چند ساعت قبل از این گفت وگو، وزارت دفاع آمریکا، طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کرده بود. به گزارش رویترز جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته بود:

«طالبان به تعهدات خود برای کاهش خشونت‌ها و قطع ارتباط با القاعده عمل نمی‌کند. تا زمانی که آن‌ها به تعهد خود در کنار گذاشتن تروریسم، عمل نکنند و به حملات خشونت‌بار علیه ارتش افغانستان ادامه دهند، درک اینکه چگونه می‌توان به یک توافق با مذاکره رسید بسیار دشوار است.»

بر اساس توافق دوحه نیروهای ایالات متحده و ناتو باید این کشور را تا مه ۲۰۲۱/ اردیبهشت ۱۴۰۰ ترک کنند. طالبان طبق این توافق متعهد شده اجازه عملیات از خاک افغانستان را به گروه های افراطی ندهد.  کربی در نشست خبری خود تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکایی به اجرای تعهدات طالبان در حمایت از توافق صلح بستگی دارد.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با غنی ابراز امیدواری کرده است که همه رهبران افغانستان از فرصت تاریخی برای تأمین صلح و حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته در زمینه حقوق بشر، آزادی‌های مدنی و نقش زنان در جامعه حمایت کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا به غنی گفت به مشورت با دولت افغانستان، متحدان ناتو و شرکای بین‌المللی خود در مورد تهیه استراتژی جمعی برای حمایت از آینده با ثبات، دمواکرتیک و امن برای افغانستان متعهد است.

بر اساس بیانیه ارگ قرار است به زودی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تلفنی گفت‌وگو کند.

پیش از این جیک سالیون، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با حمدالله محب همتای افغان خود از تصمیم کشورش برای بررسی توافق‌نامه دوحه خبر داده بود. از سوی دیگر مأموریت زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان تمدید شده است.

دور دوم مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان قرار بود ۵ ژانویه / ۱۶ دی آغاز شود اما پس از برگزاری سه نشست فرعی عملاً متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.