ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه شهروند بهایی مجموعا به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند

دادگاه انقلاب تهران با صدور حکمی سه شهروند بهایی ساکن تهران به‌نام‌های مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی را به هرکدام تحمل چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

دادگاه انقلاب تهران با صدور حکمی، هریک از سه شهروند بهایی ساکن تهران به‌نام‌های مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی را به تحمل چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی

به‌نوشته هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شهروندان بهایی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهایی» به سه سال و هفت ماه و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ و ترویج بهاییت» به هشت ماه حبس محکوم شده‌اند.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، برای هر کدام سه سال و هفت ماه زندان به عنوان مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

پیش‌تر و در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه امسال منزل هر سه شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته و ضمن توقیف وسایل شخصی، این شهروندان به دادسرای اوین احضار شده بودند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی هم هفته دوم دی‌ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

بهاییان، بزرگ‌ترین اقلیت دینی در ایران هستند که در دو قرن اخیر همواره مورد آزار و اذیت حکومت و برخی از روحانیون شیعه و پیروانشان قرار گرفته‌اند.

در قوانین جمهوری اسلامی اما قانون مدونی برای حمایت از بهاییان وجود ندارد و از سوی دیگر نمونه‌های بسیاری از اعدام، تحت پیگرد قرار دادن، صدور احکام حبس طولانی مدت، پلمب محل کسب و کار و محرومیت از حق تحصیل شهروندان بهایی در ایران در تاریخ ثبت شده و نقض حقوق انسانی و شهروندی آنان تا امروز در نهادهای امنیتی و قضایی ادامه دارد.

حدود یک‌ماه پیش و طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده درباره سرکوب و آزار و اذیت شهروندان بهایی در ایران، شعبه دو دادگاه انقلاب بندرعباس به ریاست علی بلادر، با انتساب اتهاماتی مشابه با اتهامات طرح شده در دادگاه انقلاب تهران، با صدور حکمی هشت شهروند بهایی به ‌نام‌های مهناز جان‌نثار، امید آفاقی، روح‌الله افشار، ادیب حق پژوه، فرهاد امری، آرش راسخی، نسیم قنواتیان و مارال راستی را مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    بهاییان، «بزرگ‌ترین اقلیت دینی در ایران» نیستند، بلکه این پیروان «دین یاری» (مردم یارسان) هستند که «بزرگترین اقلیت دینی در ایران» محسوب می شوند. مردم یارسان هم همانند بهاییان «همواره مورد آزار و اذیت حکومت و برخی از روحانیون شیعه و پیروانشان قرار گرفته‌اند»، و در قوانین جمهوری اسلامی هم به رسمیت شناخته نشده و «قانون مدونی برای حمایت از» آنان وجود ندارد، اما یک فرق مهم با بهاییان دارند و آن هم این است که حتی رسانه هایی مانند رادیو زمانه هم وجود آنها را انکار می کند! سرکوب و صدور حکم حبس و زندان و شکنجه برای همۀ اقلیت های دینی محکوم است و در مورد بهاییان هم بی شک باید آن را محکوم کرد، اما نادیده گرفتن دستکم 1 میلیون نفر پیروان یارسان و نام نبردن از آنان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی موجود در ایران خود ستم بزرگی است که متأسفانه برخی رسانه های مخالف رژیم نیز در آن سهیم شده اند.