ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک زندانی بلوچ در خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام

با وجود بالا گرفتن انتقادها و واکنش‌های داخلی و بین المللی به شتاب گرفتن روند اجرای احکام اعدام صادر شده علیه شهروندان بلوچ در ایران و ساعاتی پس از اعدام جاوید دهقان خلد، منابع حقوق بشری از خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام یک زندانی بلوچ دیگر خبر داده‌اند.

با وجود بالا گرفتن انتقادها و واکنش‌های داخلی و بین المللی به شتاب گرفتن روند اجرای احکام اعدام صادر شده علیه شهروندان بلوچ در ایران و ساعاتی پس از اعدام جاوید دهقان خلد در زندان مرکزی زاهدان، منابع حقوق بشری از خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام یک زندانی بلوچ دیگر خبر داده‌اند.

به‌نوشته کمپین فعالین بلوچ، یک زندانی بلوچ در زندان دستگرد اصفهان با هویت «مهران نارویی، فرزند خداد، اهل نصرت آباد زاهدان» که پیش‌تر در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر بازداشت شده، در حال حاضر در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

بنا بر اعلام این منبع، مهران نارویی به‌همراه زندانی دیگری که روز پنج‌شنبه ۹ بهمن‌ماه، در زندان دستگرد اصفهان به چوبه‌ دار سپرده شد، در سال ۱۳۹۵ از طرف مراجع قضایی به اعدام محکوم شده که این حکم در تاریخ یاد شده در دیوان عالی کشور عینا تأیید شده است.

این زندانیان بلوچ در طول دوران بازداشت و زندان از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است. یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی از صدور حکم اعدام با انگیزه‌های سیاسی برای این دو زندانی بلوچ خبر داده است.

او گفته: «مهران، داماد "نورمحمد شهلی بر" از افراد مخالف نظام است که چند سال پیش در پاکستان ترور شد. هران و انور هیچ‌گونه سابقه کیفری نداشته که حکم اعدام انور اجرا شده و مهران در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارد.»

در هفته‌های اخیر برخی منابع حقوق بشری از اعدام ده‌ها تن از شهروندان بلوچ از جمله چند روحانی اهل سنت در زندان‌های زاهدان، زابل و مشهد خبر داده‌اند.

طبق آمار ثبت شده توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران، ‌در پنج هفته گذشته (از روز ۲۹ آذر ۱۳۹۹ تا ۱۱ بهمن) دست‌کم ۲۱ شهروند بلوچ در شهرهای مشهد، اصفهان و زاهدان اعدام شده‌اند که دست‌کم چهار نفر از آنها با اتهامات سیاسی و امنیتی به اعدام محکوم شده بودند.

جمعی از کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر برای جلب توجه نهادهای بین‌المللی به شتاب گرفتن روند اجرای احکام اعدام در سیستان و بلوچستان، اقدام به راه‌اندازی یک توفان توئیتری کردند.

شمار زیادی از شرکت کنندگان در این توفان توئیتری ضمن محکوم کردن احکام اعدام صادر شده توسط قوه قضاییه علیه شهروندان بلوچ، خواستار توقف این احکام و واکنش جامعه جهانی در این زمینه شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.