ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تقاضا برای مواد غذایی در ۶ ماه ۵۰ درصد کم‌ شد

گرانی، سرانه مصرف در ایران را کاهش داده و تقاضا برای مواد غذایی به تایید یک مقام صنفی، در ۶ ماه به نصف رسیده است. یک کارشناس اقتصاد می‌گوید بودجه سال آینده، فرودستان را به انتهای باتلاق فقر و فلاکت پرتاب می‌کند.

سال‌های گرانی در ایران پایانی ندارد. از نیمه دوم ۱۳۹۶ که نرخ رسمی تورم در مسیر صعودی قرار گرفت، افزایش قیمت کالاها و به ویژه کالاهای ضروری همچنان ادامه دارد. در دی ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۶,۲ درصد اعلام شد که به معنای افزایش هزینه‌ها برای خرید کالا و خدمات یک‌سان به همین میزان در مقایسه با یک‌سال قبل است. شاخص تورم برای کالاهای خوراکی و آشامیدنی از تورم کل بزرگ‌تر و در نزدیکی ۶۰ درصد (۵۹,۹) درصد است.

اگر همین گزارش‌های رسمی مبناء قرار گیرد میانگین هزینه خانوار برای خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی در مقایسه با یک‌سال قبل ۶۰ درصد بیشتر شده است بدون اینکه دستمزد و درآمد مزدبگیران ترمیم شود. نتیجه این وضعیت هم کاهش مصرف و کوچک‌تر شدن سفره‌ها است که دیگر قابل کتمان نیست.

گرانی تقاضا برای مواد غذایی را طی شش ماه پنجاه درصد کاهش داد.

در تازه‌ترین اظهارنظر قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت تقاضا برای مواد غذایی نسبت به شش ماه قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش تقاضا و مصرف پیش از این نیز از زبان دیگر مسئولان بیان شده بود. مثلا دی ماه امسال مدیرکل دفتر پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از سقوط سرانه مصرف گوشت سه دهک درآمدی اول به ۲۵ گرم خبر داد.

مرکز آمار هم ۲۳ دی اعلام کرد سرانه مصرف شیر از طی سال‌های ۱۳۹۰- ۱۳۹۸، ۱۷ لیتر کمتر شده است. اسماعیل حاتمی، بازرس انجمن صنایع لبنی ایران اما ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار را غیرواقعی دانست. مرکز آمار سرانه مصرف لبنیات را ۱۰۶ کیلوگرم اعلام کرده بود. حاتمی رقم واقعی را حدود ۸۰ کیلوگرم برآورد کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار سرانه مصرف برنج نیز طی هشت سال گذشته در خانوارهای شهری حدود ۱۲ کیلوگرم و در خانوارهای روستایی حدود ۷ کیلوگرم کاهش یافته است. قیمت برنج در یک سال اخیر حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت دام دست‌کم ۵ کیلو کاهش یافته است و در مقابل سرانه مصرف گوشت پرندگان حدود ۹ کیلوگرم افزایش یافته است. افزایش قیمت مرغ در سال جاری مصرف این ماده غذایی که در خانوارهای کم‌د‎رآمد به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌شد را هم کاهش داده است.

پرتاب فرودستان به انتهای باتلاق فقر و فلاکت

ناتوانی دولت در تامین و کنترل قیمت کالاها که بخشی از آن از حذف ارز با نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی ناشی می‌شود، روند فزاینده کسری بودجه و نرخ رسمی تورم و سرکوب دستمزدها بهبود وضعیت معیشتی در کوتاه مدت را ناممکن کرده است و حتی بیم آن می‌رود در سال آینده شرایط از آنچه که هست سخت‌تر شود.

در پیوند با همین موضوع فرشاد مومنی، اقتصاددان نهادگرا و استاد دانشگاه در ایران در واکنش به اصلاح ارقام بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس گفت که بودجه سال آینده فرودستان را به انتهای باتلاق فقر و فلاکت پرتاب خواهد کرد.

کمیسیون تلفیق بودجه تا به حال بودجه عمومی را ۳۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. در همین حال صادرات نفت را محدود و سه گروه شغلی پردرآمد، یعنی پزشکان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و قضات را از مالیات پلکانی معاف کرده است.

مومنی که منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی است، گفت:

«اگر در صحن علنی مجلس آنچه توسط دولت محترم پخت و پز شده و به شکل واقعا خطرناک‌تر و بی‌منطق‌تر توسط کمیسیون تلفیق به آن دامن زده، تصویب شود کشور در معرض خطرناکترین شرایط خواهد بود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.