ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان پس از گذشت سه سال

یک نماینده مجلس می‌گوید در چند سال گذشته به دلیل ‌عدم تخصیص بودجه لازم، قانون جامع حمایت از معلولان اجرا نشده و در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت عدد کمی برای اجرای این قانون در نظر گرفته که در مجلس تلاش شده این عدد افزایش یابد.

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس ایران اعلام کرده با وجود ابلاغ قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۹۶، بخش عمده‌ای از این قانون همچنان اجرا نشده است.

قانون یاد شده مشتمل بر ۱۶ ماده و ۲۴ تبصره است که در تاریخ ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ به ‌تصویب مجلس رسیده است. ماده یک این قانون دولت را موظف می‌کند زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان فراهم کند.

همچنین طبق این قانون کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه و شرکت‌های دولتی متعهد می‌شوند ضمن تأمین دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات اجتماعی و عمومی، سه درصد استخدام‌ها در دستگاه‌های مصرف‌کننده بودجه عمومی کشور را به این شهروندان اختصاص دهند.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس اما اعلام کرده این قانون حدود سه سال است که به‌صورت کامل اجرایی نشده است.

به‌ گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سنگدویی روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ ماه در این زمینه گفته است:

در چند سال گذشته به دلیل ‌عدم تخصیص بودجه لازم این قانون اجرایی نشده و در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت عدد کمی برای اجرای این قانون در نظر گرفته بود که در مجلس تلاش شد این عدد را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه مجلس و دولت در مقابل جامعه‌ معلولان در چند سال گذشته به وظایف خود عمل نکرده‌، گفته است:

طبق قانون باید سالانه ۱۰ درصد از افراد معلول توانمند شوند و از پوشش بهزیستی خارج شوند که این اتفاق نیز به خوبی رخ نداده و باید برای توانمندسازی این قشر آسیب‌پذیر بودجه لازم را در نظر گرفت.

نماینده گرگان در مجلس همچنین از تخصیص بودجه‌ای برای توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر به ویژه معلولان در در تبصره ۱۲ و ۱۴ لایحه بودجه خبر داده است: 

در کمیسیون، اعدادی که دولت برای بخش‌های حمایتی به ویژه بهزیستی در نظر گرفته بود را چند برابر کرده‌ایم و امیدواریم در صحن علنی پارلمان نیز با کمک نمایندگان این مصوبات کمیسیون تصویب شود.

این گفته‌های سنگدویی در حالی است که آمار افراد دارای معلولیت از آخرین سرشماری نفوس در ایران (سال ۱۳۹۵) حذف شده است.

تجمع اعتراضی معلولان در خیابان پاستور

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت جوامع را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌‌دهند و طبق برآوردها، تنها در تهران بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از جمعیت شهروندان دارای معلولیت هستند.

در حالی که بر اساس آمار غیر‌رسمی حدود ۱۲ میلیون شهروند دارای معلولیت در سراسر ایران زندگی می‌کنند، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود گفته است در حال حاضر تنها حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش این سازمان -به ‌عنوان اصلی‌ترین نهاد دولتی متولی حمایت از معلولان- قرار دارند.

۱۳ آذر ۹۹ و هم‌زمان با سوم دسامبر که از طرف سازمان ملل متحد به‌ عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است، جلیل میر‌محمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، «بهانه کمبود بودجه برای عدم اجرای قانون حمایت از معلولان» را ظلم بزرگی در حق این قشر دانست و از سازمان بهزیستی خواست تا ضعف‌ها و چالش‌های اجرای این قانون را برطرف کند:

استفاده رایگان افراد دارای معلولیت از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی، شهرداری‏ها و دهیاری‌های کشور موضوع دیگری است که در قانون حمایت از معلولان به آن اشاره شده اما به درستی اجرایی نشده است و بسیاری از مراکز در این خصوص همکاری نمی‌کنند که نیازمند پیگیری است.

او همچنین در ادامه گفت که اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا، کم بینا و افراد دارای معلولیت ‌جسمی و حرکتی و همچنین اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ‌ماشین‌نویسی دستگاه‌ها به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی و پرداخت تسهیلات کم هزینه به کارفرمایان بخش غیردولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند از جمله موضوعات مطرح شده در قانون حمایت از معلولان است که به خوبی اجرا نشده است.

به‌ گفته میرمحمدی میبدی، با وجود اینکه در قانون مزبور دولت مکلف شده سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی را به معلولان اختصاص دهد اما در سال‌های اخیر برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها قانون را دور زده‌اند و آن را اجرا نکرده‌‌اند.

به این ترتیب جامعه معلولان ایران در سایه بی‌توجهی مسئولان و سیاست‌گذاران دولتی، از لحاظ دسترسی به فضاهای اجتماعی، امکانات آموزشی و تحصیلی، اشتغال، برابری فرصت‌ها و بسیاری موارد دیگر در رنج است.

در روز جهانی معلولان، ملیحه نظیری سارخانلو، کارشناس ارشد روانشناسی و شهروند ساکن اردبیل که خود دارای معلولیت است، با اشاره به حمایت نکردن نهادهای دولتی متولی امور مربوط به معلولان، به زمانه گفت:

شهروندان معلول در اردبیل در مراجعات خود به سازمان بهزیستی این شهر، جز تحقیر چیز دیگری نصیبشان نمی‌شود.

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.