ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات آب و هوایی چگونه بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد؟

تغییرات اقلیمی بر سلامت ما اثر دارد، اما اگر بخواهیم می‌توانیم تغییراتی در زندگی‌مان به‌وجود بیاوریم که بر سلامت خودمان و فرزندان‌مان تاثیر مثبت بگذارد.

مهم نیست کجا زندگی می‌کنید یا از نظر اقتصادی-اجتماعی در چه سطحی قرار دارید. تغییرات آب و هوایی می‌تواند سلامتی شما را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی در حال حاضر و در آینده به خطر بیندازد.

کره زمین دیگری وجود ندارد

ذوب شدن یخ‌ها، گرم شدن اقیانوس‌ها، طوفان‌های شدید، امواج گرما، خشکسالی، سیل و آتش سوزی - همه این تأثیرات مستقیم تغییرات آب و هواست که ممکن است برای بسیاری از افراد بسیار دور به نظر برسد و باعث شود کارهایی انجام دهند که می‌تواند باعث گرم‌تر شدن کره زمین شود. تا زمانی که محله شما در اثر طوفان شدید یا آتش سوزی شدید نابود نشده، ممکن است فکر کنید چنین بلایایی فقط برای افراد دیگر اتفاق می‌افتد.

اما چه می شود اگر بدانید تغییرات آب و هوایی می تواند سلامتی شما را از نظر جسمی و روحی، به خطر بیندازد؟ نه تنها سلامتی شما، بلکه سلامتی فرزندان و نوه هایتان را نیز؟ آیا ممکن است در صورت دانستن این موضوع برای کمک به کاهش تهدیدات اقلیمی، تغییراتی در زندگی‌تان به وجود بیاورید؟

تقریباً تعداد کمی از افراد تغییرات آب و هوایی را با آسیب‌های احتمالی برای سلامتی خود مرتبط می‌دانند و اکثر آدم‌ها بسیار کم در مورد این احتمال فکر کردهاند. حتی من هم اگر در مورد مسائل پزشکی به طور گسترده مطالعه نمی‌کردم، از اینکه چه مقدار خطرات بهداشتی می تواند همراه تغییرات آب و هوایی باشد، بی اطلاع می‌بودم.

به گفته جولیا هاتاوی و ادوارد د. مایباخ، محققان تغییرات اقلیمی در دانشگاه جورج میسون، مطالعات ایالات متحده و بریتانیا نشان داده است که «مردم اثر تغییرات آب و هوایی را بر سلامتی افراد دیگر را کمتر از اثر آن بر سلامتی خود و خانواده خود می‌دانند.»

دکتر هوارد فرومکین و دکتر ریچارد جی جکسون، هر دو مدیران سابق مرکز ملی بهداشت محیط در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هشدار داده‌اند که حوادث اخیر مربوط به آب و هوا، از جمله آتش‌سوزیهای ویرانگر و رکوردشکنی فصل طوفان نشان می‌دهد که جدی نگرفتن تغییرات آب و هوایی منجر به درد و رنج بی مورد انسان‌ها می‌شود.

مقاله‌ای تمام صفحه در نیویورک تایمز که در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، با عنوان «دود آتش سوزی در کالیفرنیا کودکان را مسموم می کند»، تاکید می‌کند که آسیب ریه ناشی از این آتش‌سوزی‌ها تهدیدهای مادام العمری برای سلامتی جوانانی دارد که مجبور شدند هوای مملو از دود آتش سوزی‌هایی که از ماه اوت شروع شدند و هوا را در تمام پاییز آلوده کردند، تنفس کنند.

تنها کودکان در معرض خطر نیستند. هر فرد مبتلا به آسم با افزایش سطح آلودگی، ممکن است حملات مرگبار آسم را تجربه کند. خطرات بیماری‌های قلبی و سکته مغزی هم افزایش می یابد. مطالعه‌ای که اخیراً در بیش از ۱۸ هزار آمریکایی مبتلا به اختلال شناختی انجام شد، نشان می‌دهد که پیوندی قوی بین سطح بالای آلودگی هوا و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل وجود دارد.

هاتاوی و مایباخ در گزارش های بهداشت محیط خود نوشته‌اند: «هرچند سلامتی هر کسی می تواند با تغییر آب و هوا آسیب ببیند، اما برخی از افراد بیشتر در معرض خطر قرار دارند؛ از جمله کودکان خردسال، زنان باردار، افراد مسن، افراد با بیماری‌های مزمن و معلولیت ، کارگران در فضای باز و افرادی که امکانات کمتری دارند.»

دکتر فرومکین استاد ممتاز دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «بسیاری از افرادی که تغییر آب و هوا را یک مشکل اساسی برای خود نمی‌دانند، وقتی متوجه می شوند این موضوع یک مسئله بهداشتی است آن را جدی می‌گیرند. به عنوان مثال، امواج گرما نه تنها مردم را می‌کشد، بلکه از ظرفیت کار، کیفیت خواب و عملکرد تحصیلی در کودکان نیز می کاهد.»

تغییر شرایط آب و هوایی تأثیر بسزایی در سلامتی افراد می‌گذارد؛ افراد در هر سنی به آلرژی تنفسی مبتلا می‌شوند و کسانی که قبلاً آلرژی داشته‌اند می‌توانند انتظار بدتر شدن آن را داشته باشند ، زیرا گیاهان و درختان به آب و هوای گرم‌تر واکنش نشان می‌دهند و مواد آلرژیزای خود را بیشتر و برای مدت طولانی‌تر آزاد می‌کنند.

بیماری‌های عفونی که توسط کنه‌ها، پشه‌ها و سایر ناقلین حمل می شوند نیز با آب و هوای گرم افزایش می‌یابند.

موارد مهم بیماری‌های همه گیر مانند بیماری لایم، تب خال​، انسفالیت و سایر عفونتهای منتقله از طریق کنه و همچنین بیماری‌های ناشی از پشه مثل تب دنگی و حتی مالاریا بر اثر تغییرات آب و هوایی افزایش می‌یابند.

تغییرات آب و هوایی با پرورش ارگانیسم‌هایی که باعث مسمومیت غذایی و آلودگی میکروبی آب آشامیدنی می شوند، ایمنی مواد غذایی و منابع آب را به خطر می‌اندازد. طغیان شدید و طوفان می‌تواند باعث شیوع لپتوسپیروز شود. سیلاب می‌تواند خطر ابتلا به این عفونت باکتریایی خون را ۱۵ برابر افزایش دهد.

اینها فقط خطرات بهداشتی مرتبط با گرم شدن کره زمین است. اما خطرات گسترده‌تر از این هستند و برای به حداقل رساندن آنها تلاش های اجتماعی و فردی لازم است.

امیدهایی برای تغییر

بله، جامعه در حال تغییر است. البته به آرامی. دولت بایدن در آمریکا به توافق نامه آب و هوایی پاریس پیوست. جنرال موتورز، بزرگترین تولید کننده خودرو در آمریکا اعلام کرده که کار خود را وقف تولید وسایل نقلیه الکتریکی و دیگر اقدامات برای گسترش انرژی سبز می‌کند. فورد ، فولکس واگن و دیگران نیز همین کار را می‌کنند.

اما مبادا احساس کنید که خودتان نمی توانید تغییری ایجاد کنید. اجازه دهید راه‌هایی را که بسیاری از ما می‌توانیم برای اطمینان از آینده سالم تر برای همه طی کنیم، پیشنهاد کنیم.

  • فرض می‌کنیم قبلاً لامپ‌های خود را به LED های کارآمدتر تغییر داده‌اید. اما آیا منبع برق خود را بررسی کرده‌اید که به منابع انرژی تجدیدپذیر بدون آلودگی متکی باشد؟ آیا می‌توانید پنل های خورشیدی را در محلی که زندگی می‌کنید نصب کنید؟ اگر توانایی مالی آن را دارید، می‌توانید وسایل قدیمی پر مصرف را جایگزین لوازم کارآمد جدید کنید و برق یا آب را هدر ندهید.
  • همین حالا با اثرات مخرب حمل و نقل مقابله کنید. کمتر رانندگی کنید و از قدرت بدنی خود بیشتر استفاده کنید. هرجا که ممکن است، با دوچرخه یا اسکوتر رفت و آمد کنید یا پیاده‌روی کنید. کارهایی را انجام دهید که می‌تواند به طور مستقیم سلامتی شما را تقویت کند. از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، یک ماشین الکتریکی بخرید که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و همچنین محافظت از محیط زیست شود.
  • در مورد مواد غذایی که می‌تواند سلامتی شما را مستقیم و غیر مستقیم بهبود دهد چه اقداماتی کرده‌اید؟ قطع یا کمتر کردن مصرف گوشت قرمز برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و اتکای بیشتر به غذاهای گیاهی، شروعی عالی برای ایجاد تغییرات مثبت برای یک سیاره سالم و ساکنان آن است.
  • ضایعات را کاهش دهید. در حال حاضر ۳۰ درصد از مواد غذایی ما هدر می‌رود. فقط آنچه را نیاز دارید خریداری کنید و قبل از خراب شدن از آن استفاده کنید. از سازمان هایی که غذای فروخته نشده را از فروشگاه‌ها و غذای اضافه از رستوران ها را بین نیازمندان توزیع می‌کنند ، حمایت کنید.
  • به جای بیرون انداختن هر آنچه که دیگر نمی‌خواهید و نیازی به آن ندارید، مواد آن دوباره استفاده یا بازیافت کنید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.