ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار - بازداشت‌ها در کردستان: چرا حکومت به جان کُردها افتاده؟

موج تازه‌ای از بازداشت و سرکوب شهروندان کُرد توسط نهادهای امنیتی آغاز شده و در کمتر از یک ماه نزدیک به یک‌صد شهروند کُرد در سراسر ایران بازداشت شدند. زمانه برای بررسی این موضوع وبیناری با حضور فرزانه جلالی، فعال حقوق زنان و عمار گلی، روزنامه‌نگار و عضو شورای سردبیری پایگاه خبری‌ـ‌تحلیلی روژ برگزار کرد.

موج تازه‌ای از بازداشت گسترده شهروندان کُرد از ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است و در کمتر از یک‌ماه نزدیک به یک‌صد نفر بازداشت شده‌اند. افراد بازداشت شده عمدتا دانشجویان، فعالین مدنی و محیط‌زیستی، روزنامه‌نگاران و نویسندگان را در بر می‌گیرد. شهرها و استان‌های کردنشین با بازداشت گسترده فعالین مدنی و شهروندان کُرد که سال‌هاست به روندی ثابت جهت سرکوب، ارعاب و تشدید فضای امنیتی تبدیل شده است، ناآشنا نیست. معمولا هر سال یکی دو بار نهادهای امنیتی ـ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه ـ اقدام به بازداشت گسترده فعالین مدنی می‌کنند، اما در جریان موج اخیر، بازداشت صرفا محدود به شهرهای کُردنشین نیست، بلکه در سراسر ایران شهروندان کُرد بازداشت شدند.

بنا به گزارش‌های ارائه‌شده توسط سازمان‌های حقوق بشری فعال در کردستان، اغلب بازداشت‌ها بدون ارائه حکم قضایی و اطلاع دقیق از اتهام‌ افراد بازداشت شده صورت گرفته است. علاوه بر این نیروهای امنیتی افراد بازداشت‌شده را به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌ و از تماس آنها با خانواده‌هایشان ممانعت به عمل آورده‌اند، امری که فعالان حقوق بشر کُرد و سازمان‌های حقوق بشری آن را مصداق «ناپدیدشدگی قهری» دانسته و خواستار مشخص شدن محل نگهداری بازداشت‌شدگان و تماس آنها با خانواده‌هایش هستند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان اغلب بازداشت‌ها توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و در مواردی با ضرب و شتم و توهین کلامی همراه بوده است.

چهارشنبه ۱۵ بهمن / ۳ فوریه ۳۶ نهاد حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از «وضعیت نامشخص» بازاداشت شده وهمزمان با تأکید بر ضرورت پایان یافتن هرچه سریع‌تر این بازداشت‌ها و آزادی افراد بازداشت‌شده، از جامعه جهانی خواسته‌اند در برابر «موج ادامه‌دار» بازداشت‌ فعالان کُرد در ایران «اقدام فوری» انجام دهد.

اما چرا هر چند ماه یک بار، شهرهای کُردنشین شاهد موج گسترده‌ای از تشدید فضای امنیتی و بازداشت شهروندان و فعالین مدنی است؟ این بازداشت‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ عوامل تاریخی، پس‌زمینه‌ها و بسترهایی که این بازداشت بر پایه آن اتفاق می‌افتد چیست؟ تفاوت موج اخیر بازداشت‌ها با توجه به این‌که محدود به شهرهای کُردنشین نمی‌شود در چیست؟ چگونه باید در مورد این بازداشت‌ها اطلاع‌رسانی کرد و واکنش جامعه در قبال موج گسترده بازداشت‌ها چه باید باشد؟ چرا جامعه جهانی در قبال سرکوب گسترده در کردستان سکوت اختیار کرده است؟

زمانه در همین رابطه وبیناری با حضور فرزانه جلالی، فعال حقوق زنان و عمار گلی، روزنامه‌نگار و عضو شورای سردبیری پایگاه خبری‌ـ‌تحلیلی روژ برگزار کرد که در ادامه مشاهده می‌کنید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مصطفی

    روند استراتژیک تغییر رادیکال بصورت مراحل سه‌گانه «نارضایتی، قیام و انقلاب» هم‌اکنون در سراسر ایران در جریان است. کارگران، زندانیان و زنان پیشاهنگ عرصه مدنی شده‌اند و نیروی مبارز گریلا نیز پیشاهنگ مکمل در کوهستان دو ستون بنیادین تحولی رادیکال هستند. قیام‌های زنجیره‌ای دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ امروز بصورت نارضایتی و آکسیون‌های مختلف در سراسر ایران ادامه دارد و امید به تحول بنیادین و رادیکال را افزایش داده.