ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو کمیته مزد شورای عالی کار: کارگران با حقوق فعلی فقط می‌توانند در چادر زندگی کنند

شکاف دستمزدی ایجاد شده در سال‌های گذشته وضع زندگی کارگران ایران را دشوارتر از همیشه کرده است. فعالان کارگری می‌گویند حتی افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق هم نمی‌تواند این وضعیت را بهبود بخشد.

به‌دنبال بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده، یک عضو کمیته مزد شورای عالی کار با تأکید بر وجود «شکاف دستمزدی ایجاد شده در سال‌های گذشته» و تأثیر آن بر سطح معیشت کارگران، اعلام کرده حقوق فعلی کارگران نه تنها نیازهای اساسی آنان را برطرف نمی‌کند بلکه با این میزان دستمزد، آنها تنها می‌توانند در چادر زندگی کنند.

به‌نوشته خبرگزاری تسنیم، محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران که‌ هم‌زمان به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار حضور دارد، با اشاره به عقب ماندگی مزدی کارگران در سال‌های گذشته، گفته: 

در حال حاضر مشکلات کارگران از تهیه مواد غذایی هم فراتر رفته و این روزها داشتن یک آپارتمان ۴۰ تا ۵۰ متری برای کارگران یک آرزو شده است.

به‌گفته او، با حقوق و دستمزدی که در حال حاضر کارگران دریافت می‌کنند، «فقط می‌توانند در چادر زندگی کنند.»

وضع معیشتی کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر حقوق‌بگیران دشوارتر و بحرانی‌تر از قبل شده است. (عکس یک خانواده ایرانی در اصفهان. shutterstock)

او همچنین به شکاف دستمزدی ایجاد شده در سال‌های گذشته اشاره کرده و گفته این شکاف به حدی بزرگ است که «افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق» هم نمی‌تواند آن را پر کند.:

 فاصله میان سبد هزینه و دستمزد دریافتی کارگران بسیار زیاد است. دو برابر کردن حقوق دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی هم باعث تامین هزینه‌های کارگران نخواهد شد.

تاجیک همچنین درباره افزایش فاصله طبقاتی هشدار داده و گفته: 

طبق اصل ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی دولت موظف است خدماتی را به آحاد جمعیتی کشوری ارائه کند، در همین راستا دولت باید برنامه‌های متفاوتی ارائه کند، در غیر این صورت فاصله طبقاتی هر روز بیشتر خواهد شد.

شماری از نمایندگان مجلس روز پنجم دی‌ماه سال‌جاری با اشاره به پیش بینی ۲۵ درصدی افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال آینده، خواستار افزایش ۴۰ درصدی سطح دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ شده بودند.

محمدرضا تاجیک اما در واکنش به این درخواست نمایندگان مجلس، از آنها خواسته «اصلا وارد موضوع درصد نشوند.»

او گفته است:

طبق قانون مقدار دستمزد و افزایش میزان دستمزد کارگران در شورای‌ عالی کار مشخص می‌شود. نمایندگان مجلس عضو شورا نیستند، بنابراین اعلام درصد توسط آنها مورد تایید جامعه کارگری نیست و از ورود آنها به وادی عدد و رقم گله‌مند هستیم.

تاجیک در ادامه گفته:

اگر قرار است که مجلس دستمزد را تعیین کند، قانون را تغییر دهد و این کار را به عهده بگیرد، اما اگر به‌عنوان نمایندگان جامعه، درصدد حمایت هستند، از نمایندگان کارگری شورا حمایت کنند تا تلاش‌های آنها به نتیجه برسد.

او تأکید کرده چگونه کارگران با «حقوق سه میلیون تومانی» زندگی کنند در حالی که هزینه سبد معیشت آنها «نزدیک به ۱۰میلیون تومان» است؟

چانه زنی بر افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در حالی است که در یک‌سال گذشته شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها در کشور و همچنین در سایه عدم حمایت دولت، وضعیت معیشت کارگران به‌مراتب بدتر از سال‌های گذشته شده است.

محمدرضا تاجیک با اشاره به همین موضوع، گفته:

با شیوع کرونا بخشی از اضافه کاری کارگران از بین رفت اما هیچ کس به فکر کارگران نبود. برای افزایش چند باره قیمت‌ها همیشه این امکان وجود دارد.

او از دولت خواسته تا «واقع بینانه» به شرایط دشوار زندگی کارگران نگاه کند.

با وجود انتقادها، میزان سبد معیشت کارگری امسال اما هنوز اعلام نشده است.

سبد معیشت کارگران که به عنوان شاخصی برای تعیین مزد در نظر گرفته می‌شود در واقع مجموعه‌ای از کالاها و خدمات ضروری یک خانوار شامل هزینه‌های خوراک و بهداشت و پوشاک و کالاها و خدمات ضروری دیگر است. در سبد معیشت کارگران، هزینه‌های اساسی خانوارهای کارگری در سال آینده برآورد می‌شود.

در روزهای گذشته ناصر چمنی، عضو کارگری شورای عالی کار دلیل اعلام نشدن میزان سبد معیشت کارگران از سوی مرکز آمار را «تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها» دانسته و گفته بود:

احتمالا رقم سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ پس از اعلام نرخ تورم بهمن ماه توسط مرکز آمار تعیین می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.