ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا به فروش اسلحه به عربستان ادامه می‌دهد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان در جنگ یمن خبر داده و اعلام کرده بود که آمریکا با این حال خود را ملزم به دفاع از تمامیت ارضی عربستان می‌داند. بریتانیا به عنوان مهم‌ترین شریک راهبردی ایالات متحده آمریکا از خطوط اصلی سیاست دولت بایدن در قبال یمن تبعیت نمی‌‌کند و قصد دارد همچنان به فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی ادامه دهد.

به گزارش «گاردین» جیمز کلورلی، از مقام‌های وزارت امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد دولت بریتانیا به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهد و با این‌حال اطمینان پیدا می‌کند که این سلاح‌ها در نقض حقوق انسانی شهروندان یمنی به کار گرفته نمی‌شوند.

کلورلی در ادامه این سخنان افزود:

«تصمیم دولت آمریکا [برای توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان] صرفاً تصمیم دولت آمریکاست. بریتانیا به تعهدات خود در صدور سلاح با حدیت عمل می‌کند و در همان حال مجوز همه خریداران سلاح را به دقت بررسی می‌کند.»

عربستان سعودی در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۰ درصد از حجم معاملات تسلیحات بریتانیا را به خود اختصاص داده است.

در همان حال توبیاس الوود، رئیس کمیسیون دفاعی مجلس عوام بریتانیا از دولت آن کشور خواست به تعهدات خود در قبال شرکای امنیتی‌اش وفادار بماند و از صدور سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی خودداری کند. به گفته الوود توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان می‌بایست در خدمت آغاز مذاکرات صلح قرار گیرد.

شنبه گذشته دولت بایدن به کنگره آمریکا اطلاع داده بود که حوثی‌های یمن را از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج می‌کند.  شامگاه یکشنبه ۷ فوریه/۱۹ بهمن نیز وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از حوثی‌های یمن خواست عملیات نظامی علیه عربستان سعودی را متوقف کنند و از حمله به غیرنظامیان بپرهیزند. در همان حال مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است.

سفر نماینده گوترش به تهران

گریفیتس در این دو روز با علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در گفت‌وگو با مقامات وزارت خارجه ایران – عکس: خبرگزاری فارس

ظریف در دیدار با نماینده ویژه گوترش در امور یمن از آمادگی ایران برای حمایت از نقش‌آفرینی موثر سازمان ملل برای حل بحران یمن خبر داد. عراقچی هم به همان ترتیب اعلام کرد که ایران آماده گفت‌وگوهای منطقه‌ای است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز با تاکید بر نقش ایران در کمک به برقراری صلح در یمن ضمن تشریح اقدامات سازمان ملل برای برقراری صلح یادآوری کرد که در حال حاضر اولویت فوری برقراری آتش‌بس و رفع محدویت‌های جاری است تا از این طریق اقدامات انسان‌دوستانه آغاز شده و روند سیاسی از سر گرفته شود.

یمن شش سال است که با دخالت نیروهای خارجی‌ گرفتار جنگ است. ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از دولت یمن در مقابل شورشیان شیعه حوثی حمایت می‌کند و ایران نیز پشتیبان حوثی‌هاست. تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته و میلیون‌ها نفر از شهرها و روستاهای آن آواره شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.