ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران نگران از آغاز موج چهارم کرونا، در انتظار ۴,۲ میلیون دوز «واکسن انگلیسی»

۱۱ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و مرزهای ایران با عراق مسدود شده است. مقام‌های بهداشتی ایران می‌گویند که واکسن سینوفارم چین و واکسن آکسفورد انگلیسی در راه است و اگر طرف مقابل به وعده‌اش عمل کند تا ۱۰ روز آینده به ایران می‌رسد.

با تایید شیوع جهش جدید ویروس کرونا در سراسر کشور، هشدار در مورد آغاز موج جدید کرونا در ایران شدیدتر از روزهای گذشته به گوش می‌رسد. همزمان مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند در انتظار دریافت بیش از ۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد در دو هفته آینده هستند.

خوزستان در وضعیت قرمز

شهرهای استان خوزستان همچنان نگران‌کننده‌ترین وضعیت را از لحاظ افزایش شیوع به نسبت جمعیت دارند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد وضعیت کنونی خوزستان در نشست خبری شنبه ۲ اسفندماه گفت:

«استان خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری کووید۱۹ را دارد. گردش ویروس انگلیسی در خوزستان دیده شده است. در اهواز و جنوب اهواز این ویروس مشاهده شده و این زنگ خطر و هشداری است که همه باید رعایت کنند. اکنون میزان رشد و سرعت انتشار ویروس در خوزستان بسیار بالاست و نسبت به کل کشور شیب تند و شتابانی دارد.»

رئیسی هشدار داد که اگر نتوان شیب گسترش بیماری را به سمت منفی تغییر داد، وقوع موج چهارم کرونا در اسفند یا فروردین قطعی است.

هم‌اکنون ۱۱ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و معاون وزارت بهداشت گفت که همه این شهرها در استان خوزستان قرار دارند:

«در کل در کشور ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در  خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم. هفته گذشته به تعداد شهرهای نارنجی افزوده شده است. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز امروز در پاسخ به درخواست وزیر بهداشت برای انسداد مرزها با عراق گفت که علاوه بر بستن مرزها تصمیم گرفته شده است که تردد بین شهرها در خوزستان ممنوع شود.

نگرانی در مورد شیوع کرونا در کرمانشاه، دیگر استان هم‌مرز با عراق نیز سبب شد تا مرز مهران در این استان فعلا بسته شود. بسته‌شدن مرز مهران پیش از اعلام رسمی انسداد مرزی از سوی وزارت کشور اتفاق افتاد.

به رغم بسته‌شدن مرزها با عراق، برخی متخصصین در مورد اثربخش بودن این اقدام ابراز تردید کرده‌اند. پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره این اقدام دولت گفت که بدون اجرای قرنطینه و اعمال مقررات سختگیرانه، نمی‌توان با بستن مرزها از ورود ویروس و شیوع آن جلوگیری کرد:

«کرونا مرز ندارد و نمی توان ویروس را پشت مرزها نگه داشت، مگر این که قرنطینه های سفت و سخت اعمال شود.»

او همچنین موارد تایید شده آلودگی با گونه جهش‌یافته موسوم به انگلیسی را ۲۴ نفر اعلام کرد که دو نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند.

کوواکس و چند میلیون واکسن انگلیسی

موضوع واردات واکسن کرونا به ایران نیز همچنان با ابهام مواجه است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که ایران انتظار دارد در دو هفته آینده سهمیه ۴,۲ میلیون دوزی واکسن انگلیسی آکسفورد-آسترازنکا را از کوواکس تحویل بگیرد.

کوواکس سازوکار جهانی توزیع عادلانه واکسن کروناست که زیرنظر سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کند.

دریافت واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا به نوعی عقب‌نشینی ایران از دستوری است که علی خامنه‌ای ماه گذشته داد و واردات واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی را ممنوع دانست.

علاوه بر واکسن انگلیسی، قرار است در ۱۰ روز آینده نخستین محموله واکسن چینی با نام سینوفارم نیز به ایران وارد شود. این درحالی است که واکسن سینوفارم هنوز تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران را کسب نکرده و مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند در انتظار ارائه اسناد و مدارک این واکسن از سوی مقام‌های چینی هستند.

در صورت تایید واکسن سینوفارم، ایران در مرحله نخست در ۱۰ روز آینده ۲۵۰ هزار دوز دریافت خواهد کرد. قرارداد ایران با چین خرید دو میلیون و ۲۵۰ هزار دوز از این واکسن است. البته مقام‌های ایران امیدوارند که چینی‌ها برای تولید مشترک این واکسن با ایران نیز موافقت کنند.

علاوه بر سینوفارم ساخت چین، ایران امید اندکی به دریافت واکسن کوواکسین هندی نیز دارد. علیرضا رئیسی گفته که دریافت به موقع این واکسن هنوز قطعی نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.