ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حق‌خواهی بازنشستگان ادامه دارد

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد. آنها تاکید می‌کنند «تا حقشان را نگیرند از پا نمی‌نشینند». افزایش حقوق‌ها بر اساس نرخ واقعی تورم، رفع تبعیض و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از جمله خواسته‌های آن‌هاست.

بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضات هفتگی خود یکشنبه سوم اسفند باردیگر در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و علیه مسئولان دولتی، مدیران سازمان تامین اجتماعی و مجلس شعار دادند.

در شوش بازنشستگان خواستار استعفای رئیس سازمان تامین اجتماعی شدند و شعار دادند: «سالاری حیا کن، سازمان رو رها کن». آنها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود نیز شعار دادند: «کشور ما رو گنجه، بازنشسته تو رنجه». شعاری که در شهرهای دیگر هم به اشکال دیگر سر داده شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در رشت بازنشستگان فریاد زدند: «حقوق ما دو میلیون، خط فقر ۱۰ میلیون»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «گرانی، تورم بلای جان مردم».

در تهران نیز بازنشستگان مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. یکی از حاضران در تجمع در سخنانی خطاب به مسئولان حکومتی گفت: «آقای دولت، آقای وزیر کار ما کسانی هستیم که ۳۰ سال در کارخانجات و شرکت‌ها کار کردیم. حاضر نیستیم بایستیم و نگاه کنیم که حق ما را بخورند».

این بازنشسته در ویدئویی که از تجمع بازنشستگان تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد،می‌گوید: «ما همیشه اینجا جمع نمی‌شویم شعار بدهیم دفعات بعد اینطور نخواهد بود.»

حاضران در تجمع تهران هم دولت و مجلس را فریبکار خواندند و شعار دادند: «هم مجلس و هم دولت، بس است فریب ملت». آنها نیز به خالی بودن سفره بازنشستگان اعتراض کرده و فریاد زدند: «وعده وعید کافیه سفره ما خالیه».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سفره بازنشستگان که بیش از هفتاد درصد آنان حداقل‌بگیرند و درآمدی کمتر از خط فقر دارند، در دو سال اخیر خالی‌تر از قبل شده است. دولت به بهانه کسری بودجه و کمبود منابع مالی حاضر به تامین بودجه لازم برای همسان‌سازی حقوق آنها نیست و می‌خواهد قوانین تامین اجتماعی را به زیان کارگران و بازنشستگان تغییر بدهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در قزوین یک زن بازنشسته حاضر در تجمع خطاب به مدیرکل تامین اجتماعی قزوین گفت: «در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد. یک روز هرکس که باشی مجبوری بیایی جای ما بایستی. فواره هرچه بلندتر سرنگونی‌اش زودتر».

مطالبات بازنشستگان در تجمع سوم اسفند در قزوین

مطالبات بازنشستگان در پایان تجمع سوم اسفند:
۱ ـ براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، درصد افزایش حقوق بازنشستگان باید یکسان بوده و هر یک از این بازنشسته‌ها به تناسب پرداخت حق بیمه، از افزایش حقوق برخوردار ‌شوند؛ سازمان تامین اجتماعی موظف به افزایش و ترمیم عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان، تراز با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و خط فقر است که الان به ۱۰ میلیون رسیده است.
۲ ـ سازمان تامین اجتماعی، طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی، مسئول تامین درمان کامل بازنشستگان بیمه‌‌پرداز اجباری به طور مستقیم است و ما خواهان اجرایی شدن این ماده قانونی هستیم.
۳ـ ما خواهان اجرای بند (ب) ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه اقتصادی هستیم که سازمان تامین اجتماعی را موظف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌کند.
۴ـ ما خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار سازمان تامین اجتماعی هستیم.
۵ـ سازمان تامین اجتماعی موظف است به وضعیت از کار افتادگان و مستمری‌بگیرانی که در شرایط سخت مالی بسر می‌برند و توان اداره امور خود و انجام شغل دیگری را ندارند رسیدگی نموده و مشکل معیشتی و بیمه آنها را حل نماید.
۶ـ منبای محاسبات «چهار/سی‌ام» در اجرای همسان‌سازی مشاغل سخت و زیان‌آور در طول سال‌های بازنشستگی و مستمری‌بگیری، به هیچ وجه کفایت نمی‌کند و سازمان باید حق و حقوق ما را براساس قانون و مطابق رای دیوان عدالت و مبنای «سی/ سی‌ام» بپردازد.
۷ـ سازمان تامین اجتماعی، موظف است که وضعیت نابسامان بازنشستگان ۹۹ را نیز سر و سامان داده و مشکلات معیشتی آنها را حل نماید.
۸ـ ما خواهان‌ اجرای بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و پرداخت حق منطقه جنگی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در مناطق جنگی هستیم.

بازنشستگان قزوین یک بنر بزرگ که بر آن خواسته‌هایشان نوشته شده بود را همراه داشتند. «اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی» که بر افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس نرخ تورم تاکید دارد، «اجرای قانون همسان‌سازی»، «پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی»، «پرداخت مزایای سختی کار»، «افزایش حقوق مطابق نرخ تورم» و «واگذاری دو درصد سهام شستا به بازنشستگان» از جمله مطالبات بازنشستگان در قزوین اعلام شد.

دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است اما در بودجه سال آینده در نظر دارد بخشی از این بدهی را با واگذاری سهام دولتی در بنگاه‌ها به تامین اجتماعی تهاتر کند. بودجه سازمان برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز قرار است از همین محل تامین شود.

دولت در حالی از تسویه بدهی و تخصیص بودجه به سازمان تامین اجتماعی سر باز می‌زند که بودجه لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری که کارمندان دولت و نیروهای نظامی را شامل می‌شود، تامین کرده است. در اراک در یک ویدیوی کوتاه از تجمع بازنشستگان، یکی از حاضران می‌گوید: به ما هم مثل بازنشستگان خودشان حقوق بدهند و به دنبال آن جمعیت حاضر شعار می‌دهد: «بازنشسته بیدار است از تبعیض بیزار است».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بازنشستگان در اصفهان، اردبیل، تبریز، نیشابور، کرج، ایلام، کرمانشاه، ساری، خرم‌آباد، رشت و اهواز نیز به خیابان آمدند. در اهواز که با موج تازه‌ای از همه‌گیری کرونا درگیر است، بازنشستگان شعار دادند: «صندوق بازنشسته، سرقت دزدان گشته» و «سفره ما خالیه، ظلم و ستم کافیه».

«خواسته بازنشسته حقوق طبق تورم»، «نه مجلس، نه دولت نیستند به فکر ملت»، «سخت و زیان‌آوره، کار پر از مشقت» و «حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی» از دیگر شعارهای بازنشستگان در تجمع امروز بود.

بازنشستگان پیش از این نیز در دو ماه گذشته دستکم شش بار در شهرهای مختلف تجمع کرده بودند. آنها در بیانیه‌ای که در پایان تجمع امروز منتشر شد، اعلام کردند: در صورتی که دولت خواسته‌هایشان را برآورده نسازد حق تجمع و اعتراض را برای خود محفوظ می‌دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.