ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به «کشته شدن» بهنام محجوبی: احتمال صدور قطعنامه‌‌ای دیگر علیه نقض حقوق بشر در ایران

چهل‌ و ششمین نشست سالانه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با موضوع راهکارهای مقابله در حال برگزاری است. قرار است امروز سه‌شنبه ۲۳ فوریه/ پنجم اسفند ماه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیام خود را در این اجلاس اعلام کند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به جان ‌باختن بهنام محجوبی، درویش گنابادی و زندانی سیاسی که به ‌تازگی به‌ دلیل عدم دسترسی به رسیدگی تخصصی پزشکی جان خود را از دست داد، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار یک توئیت در حساب کاربری این نهاد در توئیتر خواستار انجام تحقیقات کامل و شفاف از سوی مقامات ایران در این زمینه شد. 

در این توئیت آمده است:

«درگذشت بهنام محجوبی تأکید دیگری است بر اینکه چگونه رسیدگی پزشکی کافی به طور مکرر از بازداشت شدگان سلب شده است. ما خواستار دستیابی فوری همه زندانیان به مراقبت‌های کافی پزشکی هستیم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بهنام محجوبی، زندانی سیاسی ۳۳ ساله در حالی شنبه ۲۵ بهمن ‌ماه از زندان به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لقمان تهران منتقل شد که خانواده او و نهادهای حقوق بشری و فعالان سیاسی بارها درباره وضعیت سلامت او هشدار داده بودند.

اداره کل زندان‌های استان تهران اما روز سوم اسفند ماه با صدور اطلاعیه‌ای، خبر درگذشت بهنام محجوبی را در یکی از بیمارستان‌های تهران تأیید کرد.

از سوی دیگر اما چهل‌ و ششمین نشست سالانه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با موضوع راهکارهای مقابله در حال برگزاری است. قرار است امروز سه‌شنبه ۲۳ فوریه/ پنجم اسفند، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیام خود را در این اجلاس اعلام کند.

حسن نایب هاشم، پزشک و مدافع حقوق بشر می‌گوید قرار است در ادامه برگزاری این اجلاس در روزهای آینده، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گزارش شفاهی خود را درباره روند بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه دهد.

جاوید رحمان در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به استفاده گسترده از مجازات اعدام در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا ضمن متوقف کردن کامل این مجازات، تحت هر شرایطی از اعدام «کودک-‌مجرمان» خودداری کنند.

این گزارش ۲۳ صفحه‌ای، مجموعه گزارش‌های منتشر شده درباره موارد نقض حقوق بشر از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۰ را در بر می‌گیرد.

حسن نایب هاشم می‌گوید:

«گزارش جاوید رحمان روز ۱۹ اسفندماه/ ۹ مارس برای اعضای این اجلاس خوانده خواهد شد.»

به‌ گفته این مدافع حقوق بشر، گزارش جاوید رحمان پیش از ارائه در اجلاس شورای حقوق بشر در اختیار مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت:

«گزارش جاوید رحمان پیش از انتشار در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد و مقامات حکومتی ایران سعی می‌کنند دستاوردهای خود را به جاوید رحمان ارائه دهند تا او در گزارش خود لحاظ کند.»

در نشست شورای حقوق بشر همچنین نماینده ایران، پیام خود را به اعضای این نشست ارائه خواهد کرد:

«پس‌فردا (پنج شنبه هفتم اسفند) علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران از جانب یک نهاد مجعول به نام شورای عالی حقوق بشر ایران که در واقع همان ستاد بد‌‌ نام حقوق بشر است، پیام خود را خواهد خواند.»

پیام نماینده ایران قرار است پس از سخنرانی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در صحن این نشست ارائه شود.

جاوید رحمان در گزارش امسال خود به مواردی از نقض حقوق بشر در ایران از جمله بهره‌گیری جمهوری اسلامی ایران از مجازات اعدام برای حذف مخالفان سیاسی، اعمال تبعیض‌ها علیه زنان ایرانی در قوانین مربوط به خانواده، ازدواج، اجازه خروج همسران از کشور و حق طلاق، وضعیت زندانیان دو تابعیتی، مدافعان و وکیلان حقوق بشر زندانی در ایران، بهداشت زندان‌ها در دوران کرونا، ادامه برخوردهای امنیتی با فعالان کارگری و صنفی، نقض حقوق اقلیت‌های دینی و اتنیکی و فشار بر جامعه ال‌جی‌بی‌تی خواهد پرداخت.

به‌ گفته نایب هاشم، اعضای نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در روزهای چهارم و پنجم فروردین‌ ماه/ ۲۴ و ۲۵ مارس، قطعنامه دیگری مبنی بر تمدید دوره گزارشگری آقای جاوید رحمان برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه خواهند کرد.

همچنین به احتمال زیاد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در پایان این نشست، قطعنامه دیگری در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر در ایران صادر خواهد کرد.

در سال‌های گذشته پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط سوئد نوشته می‌شد اما امسال کشور ایسلند این مسئولیت را بر عهده گرفته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.