ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشتار سوخت‌بران بلوچ: اعتصاب در سیستان و بلوچستان و حمله به پاسگاه نیروی انتظامی

در پی کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر از سوخت‌بران سیستان و بلوچستان به‌دست سپاه پاسداران اعتراضات در این استان ادامه دارد. گزارش‌هایی از اعتصاب در چند شهر سیستان و بلوچستان منتشر شده است. در سرجنگل کورین زاهدان معترضان به یک پاسگاه نیروی انتظامی حمله کردند و یک خودرو را به آتش کشیدند.

نیروهای سپاه پاسداران دوشنبه چهارم اسفند به سمت جمعیت بزرگی از سوخت‌بران که در نقطه صفر مرزی اسکان شهرستان سراوان منتظر عبور از مرز بودند آتش گشودند. به‌گفته کمپین فعالین بلوچ دست‌کم ۱۶ نفر در این حمله کشته شدند. در پی این رویداد روز گذشته اعتراضاتی در سراوان شکل گرفت. این اعتراضات، چهارشنبه ۶ اسفند در دومین روز خود چند منطقه سیستان و بلوچستان را در بر گرفت.

 براساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، روز چهارشنبه یک پاسگاه نیروی انتظامی در سرجنگل کورین در زاهدان مورد حمله معترضان قرار گرفت.

معترضان پس از آن‌که جاده کورین به زاهدان را با آتش زدن لاستیک‌های خودرو مسدود کردند به این پاسگاه حمله کرده، آن را تصرف کردند و یک خودرو نیروی انتظامی را به آتش کشیدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گزارش شده است که نیروهای کمکی انتظامی به‌منظور سرکوب این اعتراض به سرجنگل کورین اعزام شدند.

همچنین تصاویری از حمله معترضان به چند مرکز دیگر سپاه و نیروهای انتظامی نیز منتشر شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از اعتصاب و تعطیلی مغازه‌ها در چند شهر سیستان‌ و ‌بلوچستان است.

زاهدان، ایرانشهر، سراوان، سرجنگل، سرباز و راوان از جمله شهرهایی بودند که تصاویری از اعتصاب و بسته بودن مغازه‌های آن‌ها منتشر شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روز گذشته، سه‌شنبه پنجم اسفند خانواده سوخت‌برانی که به دست سپاه پاسداران به قتل رسیدند و مردم معترض مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. معترضان خشمگین در سراوان ساختمان فرمانداری را تسخیر کردند و شماری نیز توسط پلیس بازداشت شدند. اما اعتراض‌ها به خیابان‌ها کشید و تا شب ادامه یافت.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بیانیه‌ای به‌مناسبت این رویداد کشتار سوخت‌بران را «جنایت» نامید و گفت:

«با توجه به نبود شغل کافی و منبع درآمد، بسیاری از مردم استان ناچار به خرید و فروش سوخت می‌شوند. سوخت‌بری جرم و قاچاق نیست؛ سوخت‌بران نان‌آوران خانواده‌های خودشان هستند و زندگی هزاران خانواده از همین طریق می‌چرخد. البته مسئولان نظامی و انتظامی با قاچاق اسلحه و مواد مخدر مبارزه کنند.»

او ضمن دعوت مردم به آرامش افزود: «دولت‌ها وظیفه دارند برای معیشت مردم برنامه‌ریزی کنند تا کسی ناچار به اختیار نمودن شغل‌های پرخطر نشود.»

روز چهارشنبه ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی کشته شدن حداقل سه نفر در جریان تیراندازی به سوخت‌بران بلوچ در منطقه مرزی سراوان را تائید کرد اما مدعی شد که یک تن از آن‌ها در داخل پاکستان کشته شده است.

عبدالله عارف، مدیر کمپین فعالین بلوچ در گفت‌و‌گو با «زمانه» طرح تازه‌تصویب‌شده «رزاق» را که انحصار فروش سوخت را به سپاه پاسداران واگذار می‌کند، عامل سرکوب شدید سوخت‌بران دانست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.