ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات بلوچستان: کمیسر عالی حقوق بشر به وضعیت گروه‌‌های قومی در ایران واکنش نشان داد

اعتراضات بلوچستان با وجود آرایش امنیتی در شهرهای این استان ادامه دارد. وضعیت گروه‌های قومی در ایران نگراین نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است.

طبق آخرین خبرهای منتشر شده از شهرها و مناطق بلوچ نشین در ایران، اعتراضات مردمی در شهرستان‌های میرجاوه، سرباز و زاهدان وارد پنجمین روز خود شده است. هم‌زمان میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده «ظاهرا کمپینی هماهنگ در ماه دسامبر/ آذر و دی‌ امسال، اتنیک‌ها را در ایران هدف قرار داده است.»

کانال تلگرامی کمپین فعالین بلوچ که اخبار مربوط به مناطق بلوچ نشین ایران را پوشش می‌دهد، با انتشار چند ویدئو از تداوم اعتراضات در چند شهر خبر داده است.

به گزارش این منبع، معترضان به قتل سوخت‌بران توسط سپاه پاسداران، شامگاه جمعه هشتم اسفندماه در منطقه پنجشیر میرجاوه اقدام به آتش زدن و بستن جاده کرده‌اند. از سوی دیگر و هم‌زمان با این اقدام، ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهد معترضان در منطقه آشار سرباز، در بخشداری را به آتش کشیده‌اند.

همچنین براساس اعلام شاهدان، در حال حاضر در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان «جو سنگین امنیتی» حاکم است.

در ویدئویی که از خیابان بازار در زاهدان گرفته شده، حضور یگان‌های ضد شورش نیروی انتظامی، موتورهای نظامی، نیروهای سپاه پاسداران، و خودروهای وابسته به ارگان‌های امنیتی کاملا مشهود است.

منابع حقوق بشری در زاهدان اعلام کرده‌اند مأموران امنیتی و پلیس ضد شورش در سرتاسر شهر زاهدان، تقاطع‌ها، اماکن مرکزی و حاشیه این شهر حضور دارند.

روز دوشنبه، چهارم اسفند ماه، نیروهای سپاه پاسداران در حوالی سراوان و در منطقه مرزی ایران با پاکستان به سمت گروهی از سوخت‌بران تیراندازی کردند که به کشته و زخمی شدن شماری از آن‌ها انجامید.

در روزهای گذشته شهرها و نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به کشته شدن این شهروندان صحنه نا‌آرامی‌ و شکل‌گیری تجمعات اعتراضی بوده است. طبق خبرهای واصله، مأموران امنیتی به سمت معترضان شلیک کرده‌اند.

فعالان بلوچ اما می‌گویند به علت قطع شدن اینترنت در شهرهای مختلف این استان، آمار دقیقی از شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در دست نیست.

هم‌زمان با پنجمین روز اعتراضات در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با شرکت در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد:

«در ایران، یک کمپین ظاهرا هماهنگ از ماه دسامبر گروه‌های اقلیت را از جمله در سیستان و بلوچستان، خوزستان و استان‌های کردنشین هدف قرار داده است.»

او با ابراز نگرانی از موارد گسترده نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات سراسری سال‌های گذشته در ایران، گفته: 

«دستگیری‌های گسترده و ناپدیدشدن‌های اجباری و همچنین افزایش تعداد اعدام‌ها، در روندی بسیار نادرست، گزارش شده و آزادی‌های مدنی و اظهارات سیاسی یا انتقادی در ایران از طریق قوانین امنیت ملی، پیگرد کیفری و تهدید، مقابله می‌شود.»

اقلیت‌های قومی و دینی و مطالبات سیاسی و فرهنگی و دینی‌شان همواره یکی از مسائل چالش برانگیز در سال‌های گذشته در ایران بوده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.