ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراض بازنشستگان: «دولت ورشکسته دشمن بازنشسته»

مجلس اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را کاهش داده است. دولت هم اراده‌ای برای پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی ندارد. بازنشستگان تامین اجتماعی که گفته بودند تا دست‌یابی به حقوق‌شان از پای نمی‌نشینند، بار دیگر در شهرهای مختلف به حیابان آمدند و علیه مسئولان حکومتی و روسای سازمان تامین اجتماعی شعار دادند.

به سان شش هفته گذشته، یکشنبه ۱۰ اسفند در تهران بازنشستگان به سمت سازمان برنامه و بودجه راهپیمایی کردند و شعار دادند: «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی». بازنشستگان معترض در شهرهای دیگر هم این شعار را تکرار کردند. در تهران بازنشستگان بانک‌ها نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی بانک‌ها تجمع کردند.

یک ویدئو از تجمع بازنشستگان در تهران ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در زنجان نیز بازنشستگان مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. معترضان کاغذهایی را که مطالبات‌شان بر آن نوشته بود همراه داشتند.

در استان مرکزی هم تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که به سان هفته‌های قبل شمار زیادی از بازنشستگان به نشانه اعتراض به خیابان آمدند. اراک یکی از شهرهای صنعتی و کارگری ایران است که در سال‌های اخیر شاهد اعتراض‌های گسترده کارگران هپکو و آذرآب بوده است.

تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد بازنشستگان در اصفهان نیز همانند هفته‌های گذشته به خیابان آمده‌اند. آنها به صورت مستقیم هیئت امناء سازمان تامین اجتماعی را نشانه گرفتند و شعار دادند: «هیئت امنای سازمان نان می‌دزد از سازمان». در اصفهان بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی فولاد نیز مانند هفته‌های قبل در تجمع حضور داشتند.

یک ویدئو از تجمع بازنشستگان در اصفهان را در ادامه ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در ایلام، کرمانشاه و سنندج نیز ده‌ها بازنشسته در اعتراض به حقوق ناکافی، اجرای نادرست قانون همسان‌سازی، عیدی اندک بازنشستگان و برخوردار نبودن آنها از خدمات بیمه تکمیلی رایگان مقابل ساختمان‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

بازنشستگان معترض در تبریز هم به خیابان آمدند و با تجمع مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی خواستار رفع تبعیض از خود شدند. بر اساس اعلام مسئولان صنفی نزدیک به دو سوم بازنشستگان ایران درآمد کمتر از خط فقر دارند.

افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس نرخ واقعی تورم یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان در تجمعات اخیر است.

در شوش، دزفول، خرمشهر و آبادان و اهواز نیز تجمع کنندگان با همین خواسته و البته اجرای کامل قانون همسان‌سازی به خیابان آمدند. یک ویدئو کوتاه از بازنشستگان معترض در شوش که در سال‌های اخیر به واسطه اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه به یکی از کانون‌های اصلی مبارزات کارگری در ایران بدل شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن معترضان شعار می‌دهند: «دشمن بازنشسته دولت ورشکسته» و «فقط کف خیابون به دست می‌آد حق‌مون».

یک ویدئو کوتاه از اعتراض بازنشستگان در شوش را در ادامه ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دولت بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است اما از پرداخت این مبلغ سر باز می‌زند. مجلس پرداخت بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرده است. این مبلغ اما نه به صورت نقدی که با تهاتر سهام دولت در بنگاه‌ها در اختیار تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت. بازنشستگان معترض خواستار تسویه نقدی تمامی طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت هستند.

بازنشستگان در رشت، مشهد، شاهرود، یزد و کرج نیز با خواسته‌های مشابه در خیابان تجمع کردند. خبرگزاری‌های رسمی ایران همانند هفته‌های پیشین توجه چندانی به اعتراض بازنشستگان نشان ندادند. خبرگزاری دولتی کار ایران هم در یک خبر کوتاه نوشت: بازنشستگان کارگری در اعتراض به سیاست‌های مزدی دولت در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند؛ همزمان در برخی شهرستانها، بازنشستگان کارگری مقابل ادارات تامین اجتماعی جمع شدند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

همزمان با تجمع بازنشستگان مجلس اعتبار مربوط به بند و تبصره دو بودجه که به دولت اجازه می‌دهد «به منظور کمک به صندوق‌های بازنشستگی،  رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاههای اجرائی، رتبه‌بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال و متناسب سازی حقوق شهدای بازنشسته و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی، مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان و نظام تأمین اجتماعی فراگیر» ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل «ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکتهای دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد» تامین نماید را به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش داد. پیشتر کمیسیون تلفیق مجلس اعتبار این بخش را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به کاهش بودجه همسان‌سازی و بدهی دولت به تامین اجتماعی مدعی شد این کاهش به معنای آن نیست که بخواهیم حقوق بازنشسته را کم بکنیم.

البته آنطور که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرده است تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ، یعنی معادل ۱۰ درصد طلب سازمان از دولت، به تامین اجتماعی خواهد رسید.

بازنشستگان تامین اجتماعی پیشتر اعلام کرده بودند  در صورتی که مطالباتشان نادیده گرفته شود به اعتراض ادامه خواهند داد.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ رسمی تورم در بهمن امسال به ۴۸,۲ درصد رسیده است. شاخص تورم کالاهای خوراکی هم فراتر از ۶۶ درصد اعلام شده که به معنای افزایش میانگین هزینه خرید کالا و خدمات یک‌سان در مقایسه با یک سال قبل است. با این حال آنچه که از اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای «کارگری» شورای عالی کار پیداست در بهترین حالت حداقل دستمزد ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت که معادل نیمی از هزینه سبد معیشت برآورد شده از سوی تشکل‌های مستقل کارگری خواهد بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.