ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل نسبت به گرسنگی گسترده در یمن قبل از برگزاری نشست حامیان مالی

دوشنبه ۲۹ فوریه/ ۱۱ اسفند نشست حامیان مالی یمن برگزار می‌شود. در آستانه برگزاری این نشست سازمان ملل متحد یک بار دیگر هشدار داد که ۱۶ میلیون نفر از جمعیت یمن در خطر گرسنگی قرار دارند و در حال حاضر بیش از نیم میلیون نفر از جمعیت این کشور جنگ‌زده از گرسنگی رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خطر وقوع یک قحطی بزرگ در یمن بیش از هر وقت دیگری این فقیرترین کشور عربی را تهدید می‌کند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در ادامه این بیانیه یادآوری کرده است که سال‌های طولانی جنگ زیرساخت‌های اقتصادی یمن را نابود کرده و این کشور را در آستانه قحطی قرار داده است.

دوشنبه یکم مارس / ۱۱ اسفند نشست حامیان مالی یمن به میزبانی مشترک سوئد و سوئیس برگزار می‌شود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم یمن درخواست سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار کرده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان که اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار داده بعید به نظر می‌رسد که نشست حامیان مالی یمن با مبلغ درخواستی دبیرکل سازمان ملل موافقت کنند. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ عربستان سعودی و امارات متحده عربی مهم‌ترین حامیان مالی یمن بودند. اما این دو کشور در سال ۲۰۲۰ کمک‌های مالی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

در سال ۲۰۱۴ حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند صنعا را فتح و حکومت دست‌نشانده عربستان سعودی را ساقط کردند. عربستان و متحدانش ائتلاف نظامی تشکیل دادند و در حمایت از رئیس جمهوری یمن مواضع حوثی‌ها را بمباران کردند. از آن پس یمن به صحنه‌ای برای جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه تبدیل شد.

  نهادهای سازمان ملل دو ماه قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که در «مرحله اول قحطی» تعداد کسانی که در یمن، امنیت غذایی ندارند از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به پنج میلیون نفر در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ خواهد رسید و تعداد افرادی که با نبود فاجعه‌بار امنیت غذایی روبرو هستند، سه برابر بیشتر خواهد شد. مرحله اول قحطی به این معناست که انسان‌ها از گرسنگی رنج می‌برند و کسانی که دچار ضعف و فترت جسمانی‌اند جان خود را در اثر گرسنگی از دست می‌دهند.

از سرگیری حملات حوثی‌ها در مارب

جنگ داخلی یمن - عکس از آرشیو

نشست حامیان مالی یمن در شرایطی برگزار می‌شود که حوثی‌ها عملیات خود در استان مارب را از سر گرفته‌اند. بر اساس اعلام سازمان ملل در مارب بیش از یک میلیون نفر از آوارگان جنگی زندگی می‌کنند. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی با بمباران سنگین مواضع حوثی‌ها در تلاش است مانع از پیشروی آن‌ها در مارب شود.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در بیانیه شامگاه یکشنبه خود اعلام کرد در شهر صیرواح درگیری‌های سنگینی بین حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف در جریان است . در این شهر بیش از ۳۰ هزار نفر از آوارگان جنگی در ۱۴ اردوگاه زندگی می‌کنند.

بر همین اساس در شهر مارب هم ۳۸۰ هزار آواره جنگی در اردوگاه‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند.

در همان حال دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد در آستانه برگزاری نشست حامیان مالی یمن، در یک منطقه مسکونی بندر حدیده نیز انفجاری سهمگین رخ داده است. از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در این بندر استراتژیک اطلاعی در دست نیست. بندر حدیده برای کمک‌رسانی به گرسنگان یمن اهمیت حیاتی دارد.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.