ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروسی: آژانس نگران ذرات کشف‌شده اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران است

به گزارش خبرگزاری رویترز، بریتانیا، فرانسه و آلمان با وجود هشدارهای ایران و روسیه، قصد دارند از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای تهران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد با تعلیق پروتکل الحاقی آژانس از فعالیت‌های ایران در مراکز هسته‌ای‌اش بی‌اطلاع مانده است.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه یکم مارس/۱۱ مارس با حضور نمایندگان ۳۵ کشور به صورت مجازی آغاز شد.

 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی که در آغاز شورای حکام ایراد کرد گفت به دلیل جلوگیری ایران از دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران، آژانس از فعالیت‌های ایران در این مراکز بی‌اطلاع است.

جمهوری اسلامی ایران از ۵ اسفند اجرای پروتکل الحاقی را بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها متوقف کرده است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرزی اتمی ۳ اسفند در یک سفر شتابزده، در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به این توافق دست یافت که ایران تا سه ماه اطلاعات نظارتی را در داخل، بدون دسترسی بازرسان آژانس، ذخیره می کند. در صورتی که خواسته‌های ایران در این مدت تامین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده به رویت آنها خواهد رسید.

رافائل گروسی، در نشست شورای حکام گفت ایران نباید از موضوع دسترسی به تاسیسات هسته‌ای به عنوان ابزار امتیازگیری استفاده کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش افزود:

«وجود ذرات چندگانه اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی از جمله ذرات تحول یافته ایزوتوپی در مکانی که توسط ایران اعلام نشده بود، آشکارا نشان می‌دهد که مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این محل وجود داشته است. ایران با گذشت ۱۸ ماه، توضیحات لازم، کامل و معتبر از نظر فنی را درباره وجود این ذرات ارائه نداده است. آژانس به خاطر عدم ارائه شدن توضیحات معتبر فنی از سوی ایران، درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده‌ای که ممکن بوده است در این محل اعلام نشده وجود داشته باشد و این که این نوع مواد هسته‌ای هنوز تحت توافق پادمانی ایران گزارش نشده است، عمیقا نگران است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

«ایران درباره سه محل دیگر که هیچ کدامشان به آژانس اعلام نشده بودند، به هیچ یک از سوال‌های آژانس درباره وجود احتمالی مواد هسته‌ای در این محل‌ها پاسخ نداده است.»

گروسی در ادامه افزود:

«در نتایج نمونه‌گیری‌های محیطی که در سال ۲۰۲۰ از دو مورد از این محل‌ها انجام شد، اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی کشف شد.»

مدیر کل آژانس به شورای حکام اطلاع داد که در سفرش به تهران نگرانی‌های آژانس به خاطر عدم پیش‌رفت در شفاف‌سازی مسائل پادمانی مربوط به چهار محل اعلام شده را به دولت ایران ابراز کرده و مورد تاکید قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بریتانیا، فرانسه و آلمان با وجود هشدارهای ایران و روسیه، قصد دارند از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای تهران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هشدار داده است که پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث «به هم ریختگی» شرایط کنونی می‌شود.

روسیه هم در بیانیه بیش و کم مشابهی هشدار داده که تصویب قطعنانه پیشنهادی آمریکا روند احیای برجام را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.