ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت بایدن می‌گوید منتظر «پیشنهاد سازنده» ایران برای مذاکرات هسته‌ای است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در سایت نطنز غنی‌سازی اورانیوم را با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M آغاز کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت منتظر «پیشنهادی سازنده» از طرف ایران هستیم اما صبر ما نامحدود نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۸ مارس / ۱۸ اسفند در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره به‌کارگیری سومین مجموعه از سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت نطنز گفت: «صبر ما به خاطر ماهیت چالشی که برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند، نمی‌تواند نامحدود باشد» اما ایالات متحده همچنان موضع توافق هسته‌ای برجام را از طریق دیپلماسی دنبال می‌کند و به همین‌خاطر پیشنهادی برای «گفت‌وگو براساس حسن نیت» با ایران در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارائه داده است.

او به جزئیات این پیشنهاد اشاره‌ای نکرد اما افزود واشنگتن اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی را درباره مذاکرات هسته‌ای شنیده اما هنوز «منتظر پیشنهاد سازنده‌ای از سوی تهران است».

ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره این‌که دولت جو بایدن تا چه زمانی در مقابل اقدامات ایران صبر خواهد کرد گفت: «من نمی‌خواهم زمان مشخصی را تعیین کنم اما تأکید می‌کنم که پیشنهادی را برای مذاکره در چهارچوب گروه ۱+۵ ارائه کرده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه گفت این کشور به مذاکرات رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های جمهوری اسلامی اعتماد کامل دارد و درباره چگونگی گفت‌وگوها با ایران و تبادل اطلاعات سختگیری اعمال نخواهد کرد و «تنها مورد غیرقابل تغییر برای واشنگتن ایجاد محدودیت دائمی در برنامه هسته‌ای ایران است به نحوی که ایران هرگز نتواند به تسلیحات اتمی دسترسی پیدا کند».  

براساس گزارش خبرگزاری رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به کشورهای عضو اعلام کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم را با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی آغاز کرده است. طبق توافق هسته‌ای برجام ایران تنها مجاز است اورانیوم را با سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 در تأسیسات غنی‌سازی سوخت (FEP) در نطنز غنی‌سازی کند. ایران در نوامبر ۲۰۲۰ غنی‌سازی با اولین مجموعه از سانتریفیوژهای IR-2m را آغاز کرد که بسیار کارآمدتر هستند و از آن‌ زمان بر شمار سانتریفیوژهای پیشرفته افزوده است.

علاوه بر افزایش سطح و مقدار غنی‌سازی، ایران از پنچ اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و همکاری با بازرسان آژانس را محدود کرد. اقدامی که منجر به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی آلمان، بریتانیا و فرانسه علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام شد. این سه کشور اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند به‌رغم نگرانی‌ها نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی، فعلاً برای فرصت‌دادن به گفت‌وگوهای اساسی میان گروسی و تهران از صدور قطعنامه صرف نظر می‌کنند.

یکی دیگر از مسائل مورد بحث میان مقا‌م‌های جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات کشف شده هسته‌ای در سه مکان هسته‌ای در ایران است که به گفته رافائل گروسی، ایران تاکنون از ارائه توضیح درباره این ذرات سر باز زده است. تولید اورانیوم فلزی در تأسیسات هسته‌ای اصفهان نیز یکی از چالش‌ها بود که در این فاصله، بنا به ادعای ایران به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی متوقف شده است.

همزمان که مقام‌های حکومت ایران تأکید می‌کنند بدون لغو کامل تحریم‌ها حاضر به مذاکره درباره برنامه هسته‌ای نیستند، دو دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته‌اند از سوی ایران برای شرکت در مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده آمریکا نشانه‌های مثبتی دیده شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.