ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای پیشبرد مذاکرات صلح در افغانستان دو نشست در استانبول و مسکو برگزار می‌شود

در پی ارائه طرح آمریکا درباره روند صلح در افغانستان و نامه وزیر خارجه آن کشور به مقام‌های افغان، قرار است نشستی با نظارت سازمان ملل و با شرکت کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان، از جمله کشورهای منطقه در استانبول برگزار شود. همچنین روسیه نیز نشست دیگری با همین هدف و با شرکت هیئت دولتی افغانستان، طالبان، روسیه، آمریکا، چین، پاکستان و قطر تدارک دیده است.

منابع دولتی به رسانه‌های افغانستان گفته‌اند که بر اساس پیشنهاد زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، قرار است نشستی در روز شنبه ۲۷ مارس / ۷ فروردین ۱۴۰۰ در استانبول ترکیه با نظارت سازمان ملل برگزار شود. در نامه‌ اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان نیز به نشستی تحت هدایت سازمان ملل در ترکیه اشاره شده بود.

زلمی خلیل‌زاد هم‌اکنون در حال رایزنی با کشورهای منطقه است تا زمینه را برای برگزاری نشست استانبول فراهم کند.

دبورا لیونز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان نیز به‌منظور پیشبرد روند صلح افغانستان، سه‌شنبه ۹ مارس / ۱۹ اسفند برای دیدار با نمایندگان دولت افغانستان و طالبان به قطر رفت. او در دوحه با محمدمعصوم استانکزی، رئیس و شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان دیدار کرد.

وزارت دولت افغانستان گفته است نماینده ویژه سازمان ملل در این دیدار در مورد «موضوعات اخیر مرتبط با روند صلح» صحبت کرده و گفته است که تلاش‌های جامعه بین‌المللی در راستای تأمین صلح در افغانستان باید همسو باشد و به دولت و ساختارهای نظام، قانون اساسی و مردم افغانستان در این روند احترام گذاشته شود.

دبورا لیونز همچنین گفت سازمان ملل در روند صلح افغانستان به‌شکل منظم حضور خواهد داشت تا این روند را از نزدیک مشاهده و از سرعت و پیشرفت آن اطمینان حاصل کند.

آمریکا به طرف‌های درگیر در افغانستان تنها چند روز فرصت داده است که در مورد طرح پیشنهادی این کشور تصمیم بگیرند.

ایالات متحده در تلاش است تا مذاکرات متوقف‌شده قطر بین طرف‌های درگیر را دوباره راه‌اندازی کند و از جمله پیشنهاد «طرح دولت انتقالی صلح» را مطرح کرده است.

طالبان هنوز دیدگاه‌‌های خود در این مورد را اعلام نکرده‌اند، اما قرار است دولت افغانستان در روزهای آینده در این مورد تصمیم بگیرد. این تصمیم در نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی گرفته خواهد شد.

روزنامه ۸صبح افغانستان نوشته است بحث‌ها در نشست استانبول معطوف به ایجاد یک دولت انتقالی صلح است تا زمینه را برای تسریع روند صلح فراهم کند. این در حالی است که برخی مقام‌های دولتی با موضوع «دولت انتقالی صلح» مخالفت کرده و گفته‌اند که با وجود قانون اساسی، به هیچ طرح دیگری نیاز نیست.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در فوریه سال ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرد، ایالات متحده تا اول ماه مه برای خروج ۲۵۰۰ سرباز خود در افغانستان مهلت دارد.

آنتونی بلینکن در نامه خود به مقام‌های افغانستان اعلام کرد که مهلت اول ماه مه برای خروج نیروهای آمریکایی هنوز روی میز است.

کنفرانس مسکو

روسیه نیز اعلام کرد که قصد دارد ۱۸ مارس / ۲۸ اسفند کنفرانسی در مورد افغانستان در مسکو برگزار کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت مذاکرات برنامه‌ریزی شده با حضور نمایندگان روسیه، آمریکا، چین و پاکستان و همچنین هیئت دولت افغانستان و نمایندگان طالبان برگزار خواهد شد.

قطر که میزبان مذاکرات بین ‌افغان است به‌عنوان میهمان به نشست مسکو دعوت شده است.

زاخارووا گفت این کنفرانس با هدف «کمک به پیشبرد مذاکرات بین افغان در دوحه، کاهش خشونت‌ها و پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه در افغانستان و کمک به توسعه آن» برگزار می‌شود.

آمریکا هنوز حضور خود در این کنفرانس را تأیید نکرده است. زاخارووا در این‌باره گفت آمریکا در گذشته با روسیه در حمایت از روند صلح افغانستان دیدار کرده و به‌تازگی نیز در مورد تعیین یک نشست گفت‌وگو کرده‌اند.

مسکو به‌عنوان بخشی از توافق صلح از تقسیم قدرت در یک دولت انتقالی حمایت کرده است.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در افغانستان، ماه گذشته به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود مسکو آماده است میزبان مذاکرات صلح بین افغان برای شکستن بن‌بست مذاکرات در دوحه باشد.

کابلوف به خبرگزاری اینترفاکس گفته است نشست مسکو با «هدف ایجاد انگیزه برگزار می‌شود تا گفت‌وگوهای اساسی و نه فقط تماس‌ها در دوحه آغاز شوند».

کابلوف گفت: «ما در مورد چشم‌اندازهای حل مسائل افغانستان و دستیابی به راه‌حل‌ها بحث خواهیم کرد.»

مسکو پیش از این نیز میزبان دو نشست در مورد صلح افغانستان بود. در این نشست‌ها شماری از چهره‌های سیاسی و نمایندگان گروه طالبان شرکت کرده بودند. مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان از حدود دو ماه پیش به این طرف به کُندی پیش می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.