ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کارگران راه‌آهن میانمار، نگرانی از سرکوب قریب‌الوقوع

در حالی که اعضای شورای امنیت هنوز بر سر متن پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای در مورد وضعیت میانمار به نتیجه نرسیده‌اند، سرکوب اعتراضات در این کشور ادامه دارد. ۶۰ معترض تاکنون کشته شده‌اند و کارگران راه‌آهن این کشور نیز با اعتصاب و ترک کار به صف معترضان پیوسته‌اند.

نیروهای امنیتی میانمار صبح امروز چهارشنبه ۱۰ مارس/ ۲۰ اسفند محل اعتصاب کارگران راه‌آهن این کشور را محاصره کردند. کارگران راه‌آهن به صف معترضان به کودتای نظامی ماه فوریه در میانمار پیوسته‌اند.

این کشور جنوب شرقی آسیا از زمان سرنگونی و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم در اول فوریه، شاهد اعتراض و اعتصاب‌های مداوم  بوده و اقتصاد این کشور فلج شده است.

کارگران راه‌آهن شهر یانگون، پایتخت اقتصادی میانمار به صف کارمندان و کارگران بخش بانک، کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها پیوسته‌اند. این بخشی از یک نافرمانی مدنی گسترده پس از آن است که ارتش سیاستمداران دولت منتخب میانمار و آنگ‌سان سوچی، رهبر حزب حاکم را دستگیر کرد و قدرت را به دست گرفت.

اعتصاب کارگران و کارمندان، وضعیت اقتصادی در میانمار را شکننده کرده است و نظامیان هشدار داده‌اند با اقدامات بی‌ثبات‌کننده مقابله می‌کنند.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی میانمار در مقابل محل اعتصاب کارگران راه‌آهن میانمار صف‌آرایی کرده‌اند. یکی از سران اعتصاب به رویترز گفته که آن‌ها نگران یورش قریب‌الوقوع نیروهای امنیتی هستند.

گروهی از مردم یانگون نیز در اتحاد با  کارگران راه‌آهن اعتصابی، خود را به محل این رویداد رسانده‌اند.

رویترز گزارش داده است که نمایندگان برکنار‌شده مجلس این کشور نیز یک معاون موقت ریاست‌جمهوری را برای انجام وظایف سیاستمداران بازداشت‌شده حزب حاکم منصوب کرده‌اند. براین اساس مان وین خینگ تان، که رئیس مجلس علیا بود، به عنوان معاون موقت رئیس جمهور به منظور اجرای وظایف وین میت، رئیس جمهور بازداشت شده و آنگ سان سوچی، رهبر بازداشت شده منصوب شد.

سرکوب در میانمار، سردرگمی در نیویورک

در نیویورک، تلاش‌ها برای تدوین قطع‌نامه محکومیت کودتای نظامی میانمار همچنان بی‌نتیجه مانده است. نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار هفته گذشته از شورای امنیت خواسته بود اقدام نظامیان برای به‌دست گرفتن قدرت، کشتار معترضان و سرکوب دموکراسی در این کشور را محکوم و اقدام فوری را در دستور کار قرار دهند.

کریستین شرنر بورگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار روز جمعه ۱۵ اسفندماه در جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «این بسیار حیاتی است که این شورا مصمم و منسجم باشد و نیروهای امنیتی را مسئول بداند و قاطعانه در کنار مردم میانمار بایستد و از نتایج روشن انتخابات نوامبر حمایت کند.»

چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت به همراه هند و ویتنام پیشنهادهایی برای اصلاح متن پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت ارائه کرده‌اند. متن این پیش‌نویس را بریتانیا تهیه کرده و این کشورها خواستار حذف واژه «کودتا» و «تهدید حاکمان نظامی میانمار برای اقدام بیشتر» هستند.

ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی تحریم‌های محدودی علیه حکومت نظامی وضع کرده‌اند. توماس اندروز، گزارشگر مستقل حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در میانمار، خواستار تحریم جهانی تسلیحاتی و برقراری تحریم‌های اقتصادی علیه نظامیان میانمار شده است.

 مخالفت چین و روسیه با این بخش از پیش‌نویس که اقدامات بیشتر را محتمل می‌داند احتمالا به دلیل نزدیکی سیاسی آن‌ها با نظامیان حاکم و مخالفتشان با اجرای تحریم‌های اقتصادی است.

شدت سرکوب اعتراضات در میانمار نیز روزبه‌روز گسترده تر می‌شود. تاکنون بیش از ۶۰ معترض کشته و بیش از ۱۹۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

در شهر ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار نیز مخالفان حکومت نظامی اعتراضات گسترده‌ای را سازمان داده‌اند. مرگ مشکوک ژاو میات لین، یکی از سران حزب لیگ ملی برای دموکراسی در بازداشتگاه خشم معترضان را افزایش داده‌است. گزارش‌ها در مورد وجود آثار شکنجه بر بدن او منتشر شده است.

میات لین، پیش از بازداشت با انتشار یک ویدیو از مردم خواسته بود تا پای جان با ارتش میانمار مقابله کنند و نگذارند دموکراسی در این کشور از بین برود.

پلیس میانمار سرکوب رسانه‌های مستقل را نیز در دستور کار قرار داده است و ظرف یک روز گذشته به دفاتر دو رسانه حمله و ۲ خبرنگار را بازداشت کرده است. طبق اعلام سازمان «میانمار ناو» دست‌کم ۳۵ خبرنگار از زمان کودتای نظامی دستگیر شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.