ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها سازمان مدافع آزادی بیان خواهان حفاظت سازمان ملل از روزنامه‌نگاران افغانستان شدند

چندین سازمان مدافع آزادی بیان در کشورهای مختلف با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نسبت به قتل‌های هدفمند روزنامه‌نگاران و خبرنگاران افغانستان ابراز نگرانی کرده و از این شورا خواستند که از جان آن‌ها حفاظت کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که این مرکز و ۴۰ سازمان مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها از نقاط مختلف جهان به شورای امنیت سازمان ملل متحد نامه‌ای نوشته و نسبت به افزایش قتل‌های هدفمند روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این سازمان‌ها از تأثیر مخرب ادامه‌ ترورهای هدفمند بر فضای مدنی، آزادی رسانه‌ها و حقوق دموکراتیک مرتبط با آن در افغانستان نوشته‌اند و خواهان اقدام فوری شورای امنیت برای محافظت از روزنامه‌نگاران این کشور شده‌اند. آن‌ها تأکید کرده‌اند که شورای امنیت باید «فوراً» در این زمینه اقدام کند.

در ماه‌های اخیر قتل هدفمند روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است. در آخرین مورد، سه کارمند تلویزیون خصوصی «انعکاس» در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار در دو حمله‌ مسلحانه کشته شدند.

سازمان‌های مدافع آزادی بیان در نامه خود افزوده‌اند براساس قوانین و مقررات بین‌المللی که افغانستان نیز آن‌ها را پذیرفته، دولت این کشور موظف به تأمین امنیت و مصونیت روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاست. دولت افغانستان با آن‌که برای حفظ این حقوق تلاش‌هایی انجام داده، اما این تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت علیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و محاکمه عاملان آن‌ها کافی نبوده است و همچنان فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان پابرجاست.

این سازمان‌ها از شورای امنیت خواسته‌اند تا برای پایان ‌دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه روزنامه‌نگاران، به‌شکل جدی با دولت افغانستان همکاری کند.

آن‌ها نوشته‌اند:

«لازم است تا شورای امنیت سازمان ملل و معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) براساس مصوبه‌های سازمان ملل از جمله برنامه‌ عمل این سازمان برای مصونیت و موضوع معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، خواهان پایان‌دادن به خشونت علیه روزنامه‌نگاران توسط طرف‌های جنگ شوند.»

امضاکنندگان نامه با اشاره به بحث‌هایی که این روزها در مورد احتمال تغییرات سیاسی در صورت دستیابی به صلح با طالبان درگرفته است گفته‌اند شورای امنیت در صورت هرگونه تغییری سیاسی باید از تمام قدرت دیپلماتیک خود برای اطمینان از حمایت از آزادی رسانه‌ها و امنیت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استفاده کند.

این نامه را از جمله انجمن جهانی قلم، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، خانه آزادی و مجمع جهانی توسعه رسانه امضا کرده‌اند.

از سوی دیگر طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که دولت متعهد است تا به تمامی خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران رسیدگی کند. آرین گفت تنها در نزدیک به دو سال گذشته، ۶۰ نفر در پیوند با این خشونت‌ها بازداشت شده‌اند و حکم ۲۰ نفر نیز صادر شده است.

براساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، از زمان امضای توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و گروه طالبان تا دی‌ماه سال جاری، دست‌کم ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند.

کمیته‌ مصونیت روزنامه‌نگاران افغان نیز ۴ فوریه / ۱۶ بهمن اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میزان خشونت علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در افغانستان نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۶ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش این کمیته، در سال گذشته میلادی ۱۳۲ مورد خشونت علیه روزنامه‌نگاران در افغانستان به ثبت رسیده در حالی‌که این تعداد در سال ۲۰۱۹، ۱۰۵ مورد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.