ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شمار کشته‌های اعتراضات در میانمار و دعوت به ادامه مقاومت در برابر نظامیان

شورای نظامیان حاکم بر میانمار چند هفته پس از کودتا همچنان به سرکوب خونین معترضان ادامه می‌هند. گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته تنها به محکومیت لفظی اکتفا نکنند و نظامیان تحریم شوند.

اعتراضات شبانه در میانمار و سرکوب نیروهای امنیتی شمار کشته‌های اعتراضات در این کشور را به بیش از ۷۰ نفر رسانده است. شب گذشته در در شهرک تاکتا، دو نفر در اعتراضات کشته شدند. در شهرستان هلاینگ نیز یک نفر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعداً جان خود را از دست داد در حالی که حداقل سه نفر دیگر زخمی شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده است که ارتش و پلیس میانمار از تاکتیک‌ها و سلاح‌های جنگی برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند. اکثریت کشته‌شده‌های اعتراضات میانمار به دلیل شلیک گلوله به ناحیه سر و بالاتنه جان باخته‌اند. ارتش میانمار انتقادها از عملکرد خود را رد کرده است و می‌گوید نهایت خویشتن‌داری را به خرج می‌دهد.

در مقابل توماس اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل موضع ارتش میانمار را پوچ و دروغ خواند.

او خطاب به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل گفت که موضعی مشخص و محکم در قبال نظامیان حاکم اتخاذ کنید تا آن‌ها گمان نکنند که مصونیت دارند.

روز پنج‌شنبه، یکی از مرگبارترین روزها از زمان به قدرت رسیدن ارتش بود و ۱۲ نفر کشته شدند. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی (AAPP) اعلام کرد که تنها در شهر مرکزی میایینگ هشت نفر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند. در یانگون نیز یک معترض در منطقه شمالی شهر کشته شد.

این حملات خونبار ساعاتی پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف اقدامات خشونت‌بار ارتش شده بود.

مخالفان کودتا در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند به تظاهرات در شب جمعه و اعتصابات و کارزارهای نافرمانی مدنی که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را فلج کرده است، ادامه دهند.

توماس اندروز روز پنج‌شنبه ۱۱ مارس/ ۲۱ اسفند در نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت ارتش میانمار ممکن است مرتکب جنایات علیه بشریت شده باشد. او خواستار تحریم‌های چند جانبه علیه دولت نظامی و شرکت انرژی دولتی، نفت و گاز میانمار شد.

اندروز در سخنان خود ضمن فراخواندن جامعه بین‌المللی برای کمک مردم میانمار، گفت مردم این کشور نه تنها به سخنان حمایت‌آمیز، بلکه به اقدامات موثر نیاز دارند.

او همچنین تأکید کرد که نظامیان حاکم تاکنون دست‌کم ۷۰ نفر از مخالفان کودتا را کشته‌ و بیش از دو هزار نفر را به‌طور غیرقانونی دستگیر کرده‌اند.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی نیز شمار کشته‌شدگان را بیش از ۷۰ نفر عنوان کرده است.

توماس اندروز ضمن تاکید به اعمال تحریم‌های چندجانبه علیه نظامیان حاکم در میانمار، گفت کشورها همچنین می‌توانند تحریم‌های تسلیحاتی علیه نظامیان به‌اجرا بگذارند.

سازمان عفو بین‌الملل ارتش میانمار را به استفاده از نیروی کشنده علیه معترضان متهم کرده و گفته است بسیاری از قتل‌هایی که ثبت کرده است در چارچوب اعدام‌های فراقانونی قرار می‌گیرند.

به مقاومت ادامه دهیم

معترضان که در هفته‌های گذشته یک کارزار گسترده اعتراض و اعتصاب در سراسر این کشور به راه انداخته‌اند، خواستار مقاومت مردم در برابر کودتاچیان شده‌اند. در روزهای گذشته، کارگران راه‌آهن میانمار نیز به کادر درمان و کارگران بخش خدمات عمومی پیوسته‌اند. نظامیان گفته‌اند که تعرض به امنیت ملی را تحمل نخواهند کرد.

در همین حال فرماندار سابق شهر یانگون که خود نزدیک به نظامیان کودتاچی است، با انتشار یک بیانیه رسمی، آنگ‌سان سوچی، رهبر زندانی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی را به دریافت ۶۰۰ هزار دلار و ۱۱ کیلوگرم طلا به عنوان رشوه متهم کرد. شورای نظامیان اعلام کرده‌اند که در کمیته ضدفساد به این اتهام رسیدگی می‌کنند.

دو هفته پیش نیز یکی از مقام‌های قضایی این کشور حکم بازداشت خانم سوچی را به دلیل نادیده‌گرفتن مقررات کرونا و دست دادن با مردم تمدید کرده بود.

ژنرال «زائو مین تون»، سخنگوی شورای نظامیان که قدرت را در دست دارند گفته است که اتهام‌های آنگ‌سان سوچی را با جدیت دنبال خواهند کرد. او علاوه بر سوچی چند وزیر کابینه دولت منتخب را نیز به فساد و رشوه‌خواری متهم کرد.

از زمان کودتای نظامیان در ابتدای فوریه، آنگ‌سان سوچی در مکانی نامعلوم تحت بازداشت است. بهانه نظامیان برای بازداشت حانم سوچی علاوه بر اتهام تقلب در انتخابات ماه نوامبر این کشور، به همراه داشتن تجهیزات بی‌سیم به صورت غیرقانونی است.

کره جنوبی روز جمعه ۱۲ مارس/۲۲ اسفند گفت که به دلیل گسترش خشونت‌ها، قراردادهای نظامی با میانمار را به حالت تعلیق در آورده و در مورد کمک‌های اقتصادی به این کشور تجدیدنظر می‌کند.

روسیه كه ارتباط نزدیكی با ارتش میانمار دارد هم گفت که از شدت گرفتن خشونت‌ها نگران است و «در حال بررسی» طرح تعلیق همکاری‌های فنی و نظامی است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «ما وضعیت را نگران‌کننده ارزیابی می‌کنیم و از اخبار مربوط به افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان در میانمار نگران هستیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.