ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازنشستگان معترض در چند شهر تجمع کردند

بازنشستگان تامین اجتماعی همانند هفته‌های قبل شعار دادند: نه مجلس، نه دولت نیستند به فکر ملت. حضور ماموران پلیس که هفته قبل به بازنشستگان حمله کردند، در محل تجمع بازنشستگان تهران و تبریز پرشمار بود. معترضان اما بدون توجه به نیروی سرکوب شعار دادند: «می‌ریم و برمی‌گردیم» و تا «حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم».

بازنشستگان تامین اجتماعی به‌سان هفته‌های گذشته صبح یکشنبه ۲۴ اسفند بار دیگر برای احقاق حقوق خود در نقاط مختلف تجمع کردند. در تهران بازنشستگان که یک هفته قبل هدف تهاجم نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند مقابل وزارت کار تجمع کردند و شعار دادند: زحمتکشان دیروز، معترضان امروز.

بازنشستگان تامین اجتماعی که از دی ماه امسال دور تازه‌ای از اعتراض هفتگی را آغاز کرده‌اند، خواسته‌های روشنی دارند؛ افزایش مستمری دوره بازنشستگی بر اساس نرخ واقعی تورم و سبد معیشت، اجرای قانون همسان‌سازی، رفع تبعیض از بازنشستگان کارگری و بازنشستگان لشگری و کشوری، برخورداری از بیمه درمان کامل رایگان و پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را به پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی به منظور اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مکلف کرده است. البته این مبلغ که حدود حتی نیمی از بدهی سیصد هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی را هم پوشش نمی‌دهد، نه به صورت نقدی که از محل واگذاری سهام دولت در بنگاه‌ها در اختیار تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

 بازنشستگان معترض این مبلغ را ناکافی می‌دانند و به تبعیض حکومت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی معترض‌اند.

در تجمع یکشنبه هم در شهرهای مختلف، از جمله رشت، اراک، تهران، اهواز و اصفهان معترضان شعار دادند: لشکری، کشوری، تامین اجتماعی فرقی با هم ندارد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در اراک یکی از بازنشستگان معترض «فقر و نداری» را عامل افزایش خودکشی در کشور دانست و گفت که بیچارگی همه ما از فقر است. چرا نمی‌خواهند جواب ما را بدهند. حرف ما یکی است؛ همسان‌سازی باید انجام بگیرد.

در رشت نیز بازنشستگان شعار دادند: این ماده ۶۹، رعایت عدالت، اجرا باید گردد.

بر اساس ماده ۶۹ آئین‌نامه استخدامی تامین اجتماعی که بازنشستگان خواستار اجرای کامل آن برای تمامی بازنشستگان هستند هر نوع افزایش حقوق و فوق‌العاده‌هاى مستمر کارکنان شاغل، به کارکنان بازنشسته، ازکارافتاده کلى و بازماندگان کارکنان متوفى با لحاظ افزایش ‌سالانه مستمری‌ها طبق ضوابطى که به تصویب هیأت مدیره می‌رسد، پرداخت مى‌گردد. تامین اجتماعی این ماده را که در سال ۱۳۸۶ تصویب شده، تنها برای بازنشستگان خود این سازمان اجراء کرده است.

مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی: ۱_ ما باز نشستگان مظلوم،  اجرای دقیق و کامل ماده (۹۶) قانون تامین اجتماعی را خواستاریم.ما باز نشستگان، خواستار اجرای کامل بند (ب)ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی هستیم.۲_ ما بازنشستگان، خواستار رفع تبعیض بوده و حذف کلمه بازنشسته همکار و غیر همکار را، از سازمان تأمین اجتماعی درخواست نموده و انتظار داریم به یک چشم و مشابه هم، دیده شویم. ۳_ ما خواستار اجرای همسان سازی پرداخت حقوق از سال ۱۳۸۷ تاکنون، که برای  بازنشسته همکار عملیاتی شده ولی برای غیرهمکار نادیده گرفته شده است، هستیم.۴_ ما بازنشستگان، وجود متولی حقیقی وحقوقی پاسخگو در امور بازنشستگان را درسازمان تأمین اجتماعی خواهانیم.۵ _ ما از کانون‌های شهرستان و استان و عالی، انتظار گرفتن حق خود را از سازمان تقاضا و در صورتی که نمی‌توانند احقاق حق کنند، استعفای آنان راخواهانیم.۶ _ ما بازنشستگان، متقاضی اصلاح اساسنامه، مشابه اساسنامه قبلی بوده، وانتظار داریم عوامل تغییر اساسنامه شناسایی و مجازات گردند. ضمنا  بررسی شود اساسنامه با چند نفر بازنشسته بر خلاف ماده ۱۴ اساسنامه قبلی، تغییر یافته است ؟۷ _  ما باز نشستگان، شفاف سازی گردش مالی سازمان و کانون‌ها را خواهان، و متقاضی عدم  دخالت دولت در امور مالی سازمان بوده و می‌خواهیم همانند قبل، مستقل ازدولت باشیم.۸ _ ما بازنشستگان، خواستار واگذاری مدیریت و هیات مدیره شرکت‌های شستا،  به افراد صالح و پاکدست و خارج از حزب سیاسی خانه کارگر بوده و تقاضا داریم هرچه زودتر از این وضعیت موجود رهایی یابد.

بازنشستگان تامین اجتماعی که به گفته مسئولان دولتی و فعالان صنفی شش نفر از هر ده نفر آنان حداقل‌بگیرند و حقوق‌شان کمتر از ۲,۷ میلیون تومان است، همچنین خواستار اجرای ماده ۴۱ قانون کار که بر اساس آن در تعیین حداقل دستمزد باید نرخ تورم و هزینه معیشت خانوار مبنا قرار گیرد، هستند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شورای عالی کار شامگاه سه‌شنبه ۲۳ اسفند پس از یک جلسه که «طولانی» گزارش شد، همانند سال‌های قبل بدون توجه به هزینه معیشت حداقل دستمزد را ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد. یک عضو کارگری این شورا که «مصوبه حداقل دستمزد» را هم امضاء کرده است، به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت حداقل دستمزد ۶۲ درصد سبد معیشت را پوشش می‌دهد.

کمیته مزد شورای عالی کار سبد معیشت یک خانوار ۳,۳ نفره را ۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برآورد کرده بود. بر اساس مصوبه حداقل دستمزد دریافتی کارگر بدون سابقه کار و دارای یک فرزند، در صورتی که هیئت وزیران با افزایش حق مسکن نیز موافقت کند، ۳,۹ میلیون تومان تا ۴,۱ میلیون تومان خواهد بود که نزدیک به سه میلیون تومان با رقم سبد معیشت فاصله دارد.

برخورداری از بیمه درمان کامل و رایگان یکی دیگر از مهمترین خواسته‌های بازنشستگان در جریان اعتراض‌های ماه‌های اخیر است. در ویدئوی که از تجمع بازنشستگان تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یکی از بازنشستگان می‌گوید برای عمل در بیمارستان بستری شده بوده و تامین اجتماعی یک میلیون تومان از هزینه درمان را پرداخت نکرده و بیمه تکمیلی هم یک میلیون تومان. و در نهایت ۱,۵ میلیون تومان را هم به‌اجبار از جیب پرداخت کرده است.

بازنشستگان در حالی که سی سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، برای برخورداری از خدمات سلامت و درمان به ناچار به واسطه کانون بازنشستگان باید خدمات بیمه تکمیلی خریداری کنند. در تجمع بازنشستگان در رشت، معترضان به این رویه شعار داند: ۳۰ سال بیمه دادیم، الان درمان نداریم.

بازنشستگان معترض در قزوین، کرج، اردبیل، سنندج، خرم‌آباد، آبادان، کرج، مشهد، شوش، ایلام و چند شهر دیگر نیز به خیابان آمدند و علیه سازمان تامین اجتماعی، دولت و مجلس شعار دادند.

اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی که سازمان را مکلف کرده است «میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر‌ از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به‌همان نسبت افزایش دهد» از دیگر مطالبات بازنشستگان اعلام شده است.

بازنشستگان ۱۷ اسفند نیز در چندین شهر تجمع کردند. در تهران پلیس به تجمع‌کنندگان حمله کرد و سه تن از حاضران در تجمع به نام‌های اسماعیل گرامی، اسعد مفتاحی و کامیار فکور را بازداشت کرد. دو تن از بازداشت‌شدگان به فاصله کوتاهی آزاد شدند، فکور اما همچنان در زندان نگهداری می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.