ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم پرونده فساد سرداران سپاه اعلام شد، ۲۰ سال زندان برای دست‌راست قالیباف

شبکه‌ای قدرتمند از سرداران سپاه با روابط گسترده در بنیاد تعاون سپاه، شهرداری تهران، صدا وسیما و بیت علی خامنه‌ای به یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی شکل دادند. کسانی که در این پرونده مجرم شناخته شده‌اند لایه دوم از افرادی هستند که این فساد ۱۳ هزار میلیارد تومانی را سازماندهی کرده‌اند.

رای دادگاه نظامی در مورد پرونده فساد مشهور به «هولدینگ یاس» برای ۴ متهم از ۷ متهم آن نهایی شد.

بر اساس رای شعبه اول دیوان عالی کشور، عیسی شریفی، قائم‌مقام سابق شهرداری تهران به ۲۰ سال زندان، محمود سیف، عضو هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه به ۳۰ سال زندان و مسعود مهردادی، قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه به دو سال زندان محکوم شدند. محمود خاکپور از اعضای سازمان اطلاعات سپاه نیز به پنج سال و شش ماه زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد.

همه این افراد باید اموالی که در نتیجه رشوه و معاملات غیرقانونی به دست آورده‌اند را نیز مسترد کنند.

رسیدگی به پرونده فساد هولدینگ یاس از سال ۱۳۹۶ شروع شد. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی حجم فساد در این پرونده را ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز پیش‌تر گفته بود که سپاه به عنوان ذی‌نفع در بخشی از این پرونده که مربوط به معاملات با شهرداری تهران می‌شد پذیرفته که ۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بپردازد.

هولدینگ یاس، سفره‌ای برای سرداران بانفوذ

هولدینگ یاس، مجموعه‌ای از چند شرکت با فعالیت‌های متنوع اقتصادی بود که توسط گروهی از متنفذترین سرداران سپاه تشکیل شد. این هولدینگ در زمینه واردات تجهیزات نظامی، دور زدن تحریم‌ها، قراردادهای بازرگانی صداوسیما، واردات تجهیزات پزشکی و ساخت و ساز در حوزه شهری فعال بود.

بخشی از قراردادهای هولدینگ یاس با مشارکت بنیاد تعاون سپاه اجرایی می شد. جمال‌الدین آبرومند، معاون سابق هماهنگی سپاه و مدیرعامل وقت بنیاد تعاون سپاه که او نیز از متهمان این پرونده است نقش مهمی در واگذاری قراردادهای سودآور در زمینه تبلیغات شهری، و پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف ایفا می‌کرد.

هنوز حکم نهایی برای سردار آبرومند اعلام نشده است و احتمالا او جزو سه نفری است که رای دادگاه نظامی در مورد آن‌ها به تایید دیوان عالی کشور نرسیده است.

در اطلاعیه دیوان عالی کشور اعلام شده است که از این متهمان تاکنون ۵۸۰ میلیارد تومان دارایی ضبط شده است که این میزان کمتر از ۳ درصد از فسادی است که در این پرونده رخ داده است.

عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف در دوران شهرداری او، به عنوان رابط واگذاری قراردادهای کلان شهرداری با این هولدینگ مجرم شناخته شده است. محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس در ایران هنوز درباره فساد گسترده‌ای که در دوران شهرداری‌اش رخ داده، محاکمه نشده است.

محمود سیف دیگر مجرم این پرونده علاوه بر سمتش در بنیاد تعاون سپاه، معاون حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه و همسر شهرزاد میرقلی‌خان دستیار ویژه محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صدا و سیما است.

سیف که بیشترین میزان محکومیت را در این پرونده داشته است به پولشویی، اخذ رشوه در خریدهای خارجی و زدوبند متهم شده بود. شهرزاد میرقلی خان نیز در سال‌های گذشته او را به عنوان مهره مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی و حسین طائب معرفی کرده است.

هولدینگ یاس پس از افشای فساد رخ‌داده از سال ۱۳۹۶ منحل شد و مدیران سپاهی آن به تدریج از سمت‌های خود جابه‌جا شده و به پست‌های حاشیه‌ای منصوب شدند.

جمال‌الدین آبرومند یکی از متهمان این پرونده هم اکنون جانشین قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله است. فرمانده این قرارگاه نیز محمدعلی عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه در دوره‌ای است که این مفاسد در جریان بود. قرارگاه بقیه‌الله فعالیت‌های سپاه را در زمینه فرهنگ و هنر و فضای مجازی مدیریت می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.