ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست مسکو: تأکید عبدالله بر حفظ دستاوردها، تأکید نماینده طالبان بر «قوانین اسلامی»

در نشست یک روزه صلح در مسکو رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت دولت به ادامه مذاکرات و یافتن راه حل سیاسی همه‌‌جانبه و قابل قبول برای تمامی طرف‌ها با حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای ۲۰ ساله از جمله آزادی بیان و حقوق زنان پایبند است. نماینده طالبان صلح را زمانی ممکن دانست که «همه در زیر چتر قوانین اسلامی متحد شوند». وزیر خارجه روسیه نیز تأخیر در مذاکرات بین‌افغان را غیرقابل قبول خواند.

نشست یک روزه صلح افغانستان در مسکو امروز پنج‌شنبه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس با حضور نمایندگان دولت افغانستان، طالبان، روسیه، چین، پاکستان و آمریکا برگزار شد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که در رأس هیئت نمایندگی دولت در این نشست شرکت کرده بود گفت رهبران دولت افغانستان، احزاب، جریان‌های سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و مردم افغانستان خواهان صلح‌اند و برای رسیدن به آن اراده‌ و حسن نیت‌شان را ابراز داشته‌اند.

عبدالله با اشاره به افزایش خشونت‌ها در افغانستان  گفت مردم افغانستان برای رسیدن به صلحی پایدار و آغاز مذاکرات بین‌افغان به آزادی زندانیان طالبان رأی مثبت دادند و توقع داشتند که با آزادی زندانیان دو طرف و آغاز مذاکرات، جنگ در کشور متوقف شود و خشونت‌ها کاهش یابد، اما برخلاف توقع مردم جنگ در کشور نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر نیز شده است.

در ماه‌های اخیر در حالی‌که مذاکرات کابل و طالبان در دوحه قطر عملاً متوقف شده است خشونت‌ها به‌ویژه علیه فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران شدت گرفته است.

عبدالله به مذاکرات دوحه اشاره کرد و گفت مواردی از برنامه مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته اما دولت افغانستان انتظار دارد این روند سرعت یابد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تأکید کرد که دولت این کشور «به حل سیاسی عادلانه، پایدار و با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی، دستاوردهای ۲۰ سال گذشته به‌ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور بر اساس اراده مردم باور کامل دارد» و بر این اساس از نشست مسکو و نشست ترکیه درباره‌ صلح افغانستان حمایت می‌کند.

قرار است نشست دیگری هم در ارتباط با مذاکرات صلح افغانستان شنبه ۲۷ مارس / ۷ فروردین ۱۴۰۰ در استانبول ترکیه با نظارت سازمان ملل برگزار شود.

عبدالله خاطرنشان کرد که دولت افغانستان آماده است تا با طالبان در هر سطحی و درباره تمامی موضوعات مورد علاقه‌ دو طرف بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره کند.

ملا برادر: همه زیر چتر قوانین اسلامی

عبدالله در حالی از حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته سخن گفت که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی، رئیس دفتر طالبان در قطر و رئیس هیئت نمایندگی طالبان در نشست مسکو گفت «صلح زمانی در افغانستان به‌دست خواهد آمد که همه در زیر چتر قوانین اسلامی متحد شوند».

ملا برادر گفت طالبان یک «نظام اسلامی فراگیر» می‌خواهند که نماینده مردم باشد و بتواند مشکلات مردم را حل کند.

روز گذشته (چهارشنبه) محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه‌ افغانستان نیز گفته بود صلح با طالبان زمانی ممکن است که این گروه به‌خواسته‌های مردم افغانستان و حفظ دستاوردهای دموکراتیک دو دهه‌ گذشته، احترام بگذارد.

ملا برادر در نشست مسکو افزود گفت‌وگوهای بین‌افغان در حال حاضر جریان دارد و برای رفع موانع پیش رو باید تلاش شود.

رئیس هیئت نمایندگی طالبان همچنین از آمریکا خواست تا به توافق‌نامه صلح دوحه پایبند بماند. او تأکید کرد که طالبان به تمامی مواد توافق‌نامه عمل کرده اما طرف مقابل آن را نقض کرده است.

این در حالی است که آمریکا می‌گوید طالبان به وعده کاهش خشونت‌ها پایبند نبوده است. با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این گمان می‌رفت که در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه امضاشده با طالبان تجدید نظر شود اما بعد آمریکا اعلام کرد که گزینه خروج نیروها در اول ماه مه همچنان باقی است.

لاوروف: مذاکرات بین‌افغان نتایج مثبتی نداشته

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه در آغاز نشست مسکو گفت مذاکرات بین‌افغان در دوحه تاکنون نتایج مثبتی برای صلح در افغانستان در پی نداشته و تأخیر در این مذاکرات قابل قبول نیست.

لاوروف اظهار امیدواری کرد که نشست مسکو به ایجاد شرایط برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات بین‌افغان کمک کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین وضعیت امنیتی افغانستان را بدتر از قبل توصیف کرد و از این‌که با گرم‌تر شدن هوا درگیری‌های نظامی همچون هر سال شدت یابد اظهار نگرانی کرد.

لاوروف رسیدن به یک توافق سیاسی را تنها راه پایان دادن به جنگ در افغانستان دانست و با اشاره به توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، تأکید کرد که دو طرف باید به تعهدات‌ خود در این توافق‌نامه متعهد باشند.

شرکت نمایندگان دولت افغانستان در نشست مسکو با حاشیه‌هایی نیز همراه بود و رسانه‌های افغانستان از عدم استقبال مناسب مقامات روسیه از این هیئت انتقاد کردند و آن را «تحقیرآمیز» خواندند. این در حالی بود که از هیئت طالبان به‌خوبی استقبال شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.