ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای در سخنان نوروزی جانب چه کسی را گرفت؟

علی خامنه‌ای بیم دارد «مشارکت مردم» در انتخابات ریاست جمهوری کم باشد و همین «هیبت» و «وجهه خارجی» نظام را ضعیف کند. او روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی بارها انتخابات را مسئله بسیار مهم خواند و همه را به مشارکت در آن فراخواند.

علی خامنه‌ای در سخنانی که از شبکه‌های صدا و سیمای ایران پخش می‌شد، انتخابات را بسیار مهم خواند و به «آحاد ملت» توصیه کرد فردی را به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنند که «عدالت‌خواه و ضد فساد» و دارای عملکرد «انقلابی و جهادی» باشد.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین روز نوروز ۱۴۰۰ همانند گذشته انتخابات را «مظهر وحدت ملی» خواند و از همه مردم خواست «برای نشان دادن یک ایران قوی» در انتخابات «حضور یابند».

او که دوره‌های پیش در آستانه انتخابات از «همه کسانی که حتی او را هم قبول ندارند و با جمهوری اسلامی مخالف‌اند» هم برای رونق انتخابات دعوت کرده بود، این بار هم «ایران قوی» را یک «شعار و مطالبه عمومی، حتی کسانی که با او مخالفند» برشمرد و چندین بار در طول سخنانش تکرار کرد: انتخابات خرداد «مسئله خیلی مهمی» است.

خامنه‌ای رئیس‌جمهوری را «موثرترین و مهم‌ترین مسئول اجرایی» نظام خواند و با انتقاد از کسانی که به گفته او «در گوشه و کنار می‌گویند اختیارات رئیس قوه مجریه کم است یا رئیس‌جمهور تدارکاتچی است»، گفت: کسانی که این حرفها را می‌زنند یا از «بی‌مسئولیتی است، یا بی اطلاعاتی و یا غرض‌ورزی».

خامنه‌ای که در پیام نوروزی گفته بود در باره انتخابات حرف خواهد زد، رئیس قوه مجریه را فردی توصیف کرد که «قریب به اکثر امکانات کشور، بودجه کشور و همه مسئولیت اجرایی برعهده اوست» و سپس از آنچه که «آحاد ملت» نامید، خواست در هنگام انتخابات به نامزدی رای بدهند که بداند چه مسئولیتی بر دوش دارد.

او همچنین به داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری هم توصیه کرد اگر مشکلات اساسی کشور را می‌شناسند و برای آن حداقل یک برنامه جامع دارند، «وارد انتخابات شوند».

رهبر جمهوری اسلامی از نامزدهای احتمالی هم خواست برنامه انتخاباتی‌شان را با فرض ماندن تحریم‌ها ارائه کنند و حل مشکلات اقتصادی را به «رفع تحریم‌ها» گره نزنند.

بپرسید به چه کسی باید رای بدهید

علی خامنه‌ای که انتخابات ریاست جمهوری را «نوسازی» و «وارد کردن نیروی تازه نفس» به مدیریت اجرایی کشور توصیف کرد، در ادامه سخنانش به «آحاد ملت» گوشزد کرد به فردی رای بدهند که «ضد فساد، عدالتخواه و دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد». او ویژگی‌های دیگری برای «رئیس‌جمهوری که بتواند سعادت کشور را تامین کند» هم برشمرد که می‌تواند نشانه‌هایی از حمایت او از نامزدی خاص نیز تعبیر شود. خامنه‌ای دو سال قبل خواستار تشکیل دولت جوان و حزب‌اللهی شده بود. این بار نیز خواست به کسی رای بدهند که «به جوانان نزدیک باشد» و البته «بدبین نباشد» و «به توانمندی داخلی اعتقاد داشته باشد».

او از افرادی که «پیدا کردن چنین نامزدی برایشان آسان نیست» هم خواست در صورت نیاز «به افرادی که می‌دانند مراجعه کنند و کمک بگیرند».

فضای مجازی «وِل» است

خامنه‌ای «وجهه بیرونی» انتخابات را هم «مسئله بسیار مهمی» بیان کرد و سپس مدعی شد «دستگاه‌های جاسوسی چند کشور از جمله آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند انتخابات را بی‌رونق کنند». او در باره این اقدامات توضیح بیشتری نداد اما از «مسئولان فضای مجازی» به دلیل آنچه که «ول کردن بخش‌هایی از فضای مجازی» برشمرد، انتقاد کرد و افزود: این افراد باید پاسخگو باشند؛« فضای مجازی را باید مدیریت کرد. نباید ان را در اختیار دشمن گذاشت تا علیه ما توطئه کند». اظهاراتی که به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات و برخی از مدیران ارشد دولتی که از سوی رسانه‌های وابسته به «اصول‌گرایان» به کم‌کاری در فیلترینگ متهم هستند را نشانه گرفته و به معنای آغاز دور تازه‌ای از محدودیت‌های بیشتر در دسترسی به اینترنت در ایران خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی طولانی خود در باره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در باره موضوع برجام همان حرف‌های پیشین را تکرار کرد و گفت: «سیاست کشور در باب تعامل با کشورهای برجامی و خود برجام به صراحت اعلام شده و هیچ تخطئی از آن نباید صورت بگیرد. هر وقت تحریم‌ها را کامل و در عمل برداشتند، بعد از راست‌آزمایی ایران هم به تعهدات برجامی باز‌می‌گردد».

او که پیش از این به صورت آشکار از توافق برجام در سال‌های قبل انتقاد نکرده بود، از مسئولان به دلیل آنچه که «عجله کردن در اجرای برجام» نام برد، انتقاد کرد و گفت: این بار ایران عجله‌ای برای توافق ندارد.

خامنه‌ای در بخش نخست اظهاراتش هم در پیوند با مسئله رفع تولید ایران را یک کشور دارای «جمعیت زیاد در سن کار» توصیف کرد و «خیریه‌ها»، «نهادهای انقلابی» و عموم مردم را به «سرمایه‌گذاری در بخش تولید» فراخواند. او همچنین گفت که «مقررارت زائد و دست و پاگیر مانع تولید» باید برداشته و مشوق‌ها و حمایتی‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    صدا و سیمای شما ول است. ساعتها شکرریزی و سخنچرانی خامنه‌ای از تریبونی که از بیت المال ارتزاق میکند پخش میکند