ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش جرم در ایران

حمید مافی - علی‌رغم اجرای قوانین و مجازات‌های سخت‌گیرانه از سوی دستگاه قضائی ایران، میزان جرایم در این کشور افزایش یافته است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته را امن‌ترین سال به لحاظ امنیتی در ایران دانسته و از کاهش جرایم خبر داده است.

به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم در سال گذشته جرایم ناامن مانند قتل با کاهش ده درصدی روبه‌رو شده و در مقابل جرایم خرد مانند سرقت ۲۰ درصد افزایش یافته است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز از افزایش پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های ایران خبر داده و گفته است: "در سال گذشته چهار میلیون پرونده قضائی جدید در محاکم قضائی ایران به ثبت رسیده که نسبت به یک سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد."

حمید شهریاری سرقت، ضرب و جرح عمد و غیر عمد، توهین و تهدید، خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر، استفاده از مواد مخدر، خیانت در امانت و صدور چک بی‌محل را ده جرم نخست کشور عنوان کرده است که دارای فراوانی بیشتری هستند.

۶۱۵ قتل ناموسی

شاید تنها نکته مثبت گزارش سالانه فرمانده نیروی انتظامی کاهش قتل عمد و غیر عمد در کشور است. احمدی مقدم گفته است که در سال گذشته ۱۹۲۳ فقره قتل در نیروی انتظامی به ثبت رسیده که بیانگر کاهش ۱۰ درصدی آن نسبت به سال ۹۰ است.

به گفته او، ۶۲ درصد قتل‌های کشف شده از سوی نیروی انتظامی بدون انگیزه قبلی و آنی بوده و ۳۲ درصد این قتل‌ها نیز به خاطر روابط فامیلی و قتل‌های ناموسی است. چنانچه آمار فرمانده پلیس جمهوری اسلامی درست باشد در یک سال گذشته ۶۱۵ قتل ناموسی در ایران صورت گرفته است. این در حالی است که بسیاری از قتل‌های ناموسی در ایران در نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به ثبت نمی‌رسد.

سرقت؛ صدرنشین جرایم

در آمار ارائه شده از سوی دستگاه قضائی و پلیس ایران سرقت صدرنشین جرایم کشف شده در ایران است. به گفته فرمانده نیروی انتظامی ۷۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده نیروی انتظامی در سال گذشته به جرایم خرد از قبیل سرقت و مواد مخدر ارتباط دارد.

احمدی مقدم گفته است که سرقت در تابستان سال گذشته و همزمان با افزایش قیمت دلار چهل درصد افزایش یافته، اما در ماه‌های بعد با کنترل نیروی انتظامی این جرایم کاهش یافته است.

معاون مبارزه با سرقت و جرایم خاص پلیس آگاهی ایران دی ماه سال گذشته اعلام کرد که سرقت در کشور ۲۱ درصد افزایش یافته است. به گفته فریدون خالقی‌فر، سرقت خودرو و وسایل داخل خودرو و سایر وسایل نقلیه رتبه نخست پرونده‌های تشکیل شده در پلیس را به خود اختصاص داده است. به گفته وی، ۵۲ درصد سرقت‌های صورت گرفته در نه ماه نخست سال گذشته، سرقت لوازم نقلیه و وسایل داخل آن‌ها، ۲۲ درصد سرقت اهشام، ۱۸ درصد سرقت از منازل مسکونی، بانک‌ها و مغازه‌ها و هشت درصد نیز انواع دیگر سرقت بوده است.

همچنین بر اساس آمار انتشار یافته از سوی قوه قضائیه در یازده ماه نخست سال گذشته ۴۶۹ هزار پرونده سرقت مستوجب تعزیز در دستگاه قضائی کشور به ثبت رسیده است. در تابستان سال گذشته ایران شاهد افزایش زورگیری بود. همچنین منابع رسمی ایران هم از سرقت روزانه ۲۰ میلیون تومان مواد خوراکی از فروشگاه‌های شهروند خبر داده‌اند. نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به منظور آنچه کنترل ناامنی نامیدند، اقدام به اجرای طرح ضربتی برخورد با اراذل و اوباش و اعدام زورگیران کردند.

اعتیاد آسان

وزیر کشور گفته است که در یک سال گذشته، ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران کشف شده است. فرمانده نیروی انتظامی اما کشفیات پلیس را ۴۵۲ تن اعلام کرده و گفته است: "افزایش کشفیات نیروی انتظامی به دلیل افزایش قیمت در افغانستان، افزایش قیمت دلار در ایران و افزایش ریسک قاچاق است."

بر اساس اعلام قوه قضائیه در یازده ماه نخست سال گذشته ۲۱۰ هزار پرونده مرتبط با مواد مخدر در محاکم قضائی به ثبت رسیده است. ۹۷ فقره از این پرونده‌ها به استعمال مواد مخدر و ۱۱۳ فقره نیز به نگهداری و مالکیت مواد مخدر اختصاص دارد.

در همین حال آمارهای قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر حکایت تلخ‌تری را روایت می‌کند. به گفته او روزانه هزار و ۳۶۹ کیلو گرم مواد مخدر در ایران کشف می‌شود و پلیس هر ساعت به صورت میانگین ۳۰ معتاد، فروشنده و مالک مواد مخدر دستگیر می‌کند.

طا‌ها طاهری گفته است: "در سال گذشته روزانه ۶۵۲ پرونده مواد مخدر در دستگاه قضائی تشکیل می‌شود که بیانگر میانگین ۲۷ پرونده در هر ساعت است."

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور هم گفته است که زمان دسترسی به مواد مخدر در ایران کمتر از پنج دقیقه است. فرید بیاتی نسبت به افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر، به ویژه شیشه را هشدار دهنده توصیف کرده و گفته میانگین سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته است.

کار‌شناسان مستتقل از دولت، سن شروع اعتیاد در ایران را ۲۱ سال می‌دانند، اما مقام‌های دولتی گفته‌اند که میانگین سنی معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر ۲۸ سال است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر جمعیت معتادان دائمی ایران را یک میلیون ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرده و گزارش داده است: "۷۰۰ هزار نفر هم مصرف کننده تفننی مواد مخدر در کشور وجود دارد"، اما یک مقام سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است: "جمعیت معتادان کشور سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است."

رئیس کل سازمان زندان‌های کشور گفته است که ۴۳ درصد زندانیان را مجرمان مرتبط با مواد مخدر تشکیل می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی نیز ار مرگ روزانه یازده معتاد در سال گذشته خبر داده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۲، ۵۸۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۷۶ درصد آنان به جرایم مرتبط با مواد مخدر محکوم شده‌اند.

رکوردشکنی چک‌های برگشتی

اوضاع نامساعد اقتصاد ایران بازار را با کاهش اعتماد و افزایش چک‌های برگشتی روبه‌رو کرده است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده میانگین چک‌های برگشتی در سال گذشته به ۷۰ تا ۷۵ هزار فقره چک در روز رسیده است.

آمار رسمی دستگاه قضائی از ثبت ۹۳ هزار پرونده قضایی با موضوع چک‌های برگشتی در ۱۱ ماه نخست سال گذشته حکایت دارد. همچنین ۹۳ هزار فقره پرونده خیانت در امانت نیز در همین زمان به ثبت رسیده است که نشان دهنده افزایش بی‌اعتمادی در بازار ایران است.

کار‌شناسان اقتصادی افزایش آمار چک‌های برگشتی را نشانه بحران در اقتصاد و ناتوانی بنگاه‌های اقتصادی از پرداخت تعهدات خود می‌دانند که در ‌‌نهایت به گسترش بی‌اعتمادی و کاهش سرمایه اجتماعی در بازار می‌انجامد. نظام بانکی کشور اعلام کرده است که برای صدور دسته چک قوانین سخت‌گیرانه‌تری اعمال خواهد کرد.

این خانه سیاه است

بر اساس گزارش منابع رسمی آمار روزانه ۱۰ هزار و ۹۲۸ پرونده در محاکم قضائی ایران به ثبت رسیده است و به ازای هر ۱۹ شهروند ایرانی و هر چهار شهروند بالای ۱۸ سال یک پرونده در محاکم قضائی وجود دارد.

بر اساس گزارش منابع دولتی در ایران نزدیک به ۲۵۰ هزار زندانی وجود دارد که بر این اساس به ازای هر ۳۰۰ شهروند یک نفر در زندان است. اگر چه میزان اعتماد به آمار دولتی در سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما همین آمار دولتی نیز به خوبی نشان می‌دهد که شرایط جامعه ایران نه تنها مناسب نیست بلکه علی‌رغم اجرای قوانین و مجازات‌های سخت‌گیرانه از سوی دستگاه قضائی میزان جرایم افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ardeshir

    آقا این که همش کپی پیسته. همش هم بدیهیات. وقتیکه بهتر و کاملترشو ایسنا می نویسه چه لزومی داره که آدم بیاد اینجا بخونه .