ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله ادبی؛ مرگ و رستاخیز یک قهرمان

به مناسبت سالگرد درگذشت شاهرخ مسکوب، نویسنده و پژوهشگر نام‌آشنا

این هفته مصادف است با سالگرد درگذشت شاهرخ مسکوب. به این مناسبت این شماره مجله ادبی زمانه، به این نویسنده و پژوهشگر تأثیرگذار اختصاص دارد.

شاهرخ مسکوب، نویسنده، پژوهشگر و روشنفکر ایرانی

«مقدمه‌ای بر رستم و اسفندیار» نوشته شاهرخ مسکوب که نیم قرن پیش توسط انتشارات خوارزمی منتشر شد، سرآغازی درخشان در کار تحقیق ادبی و پایه‌گذار شیوه‌ای نو در بررسی ادبیات کهن ایران بود. مسکوب پس از نوشتن این کتاب که اولین و یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایش هم هست، سکوتی طولانی داشت، شاید این دوران را برای تأملی عمیق‌تر در «شاهنامه» لازم می‌‌دانست. کتاب دوم او به‌نام «سوگ سیاوش، در مرگ و رستاخیز» حاصل این تأمل و تحقیق است.

شاهرخ مسکوب در این دو کتاب تلاش می‌کند از منظر حال، یعنی بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی معاصر ما، و با درک و برداشت شخصی‌اش روایتی از شاهنامه به دست بدهد.

تا پیش از انتشار مقدمه‌ای بر رستم و اسفندیار و سوگ سیاوش، بررسی علمی شاهنامه در انحصار شاهنامه‌شناسان بود. مردم هم در پرده‌خوانی‌ها روایت خودشان را از شاهنامه به دست می‌دادند. مسکوب اما با زبان شاعرانه‌اش برخی از اساطیر شاهنامه را بر اساس نیازهای آن دوران بازآفرینی کرد و به آن‌ها جامه امروزی پوشاند. این کار مهمی بود.

این هفته مصادف است با سالگرد درگذشت شاهرخ مسکوب. به این مناسبت این شماره مجله ادبی زمانه، به این نویسنده و پژوهشگر تأثیرگذار اختصاص دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.