ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت: انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان به بیرون غیرمحتمل است

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نسخه‌ای از پژوهش مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت درباره منشا ویروس کرونا دست یافته است. به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان در این گزارش چهار سناریو را مطرح کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که انتشار ویروس از آزمایشگاه به بیرون غیرمحتمل است و محتمل‌ترین گزینه انتقال از خفاش به انسان از طریق یک حیوان دیگر است. وزیر خارجه آمریکا این گزارش را به چالش کشید.

قرار است گزارش کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که در همکاری با چین تهیه شده، روز سه‌شنبه ۳۰ مارس/ ۱۰ فروردین رسماً در مقر سازمان در ژنو رونمایی شود. هدف از تهیه این گزارش ردیابی منشأ ویروس کرونا برای جلوگیری از همه‌گیری‌های جهانی در آینده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بهمن ۹۹ پس از ورود به چین به مدت دو هفته در ووهان در قرنطینه بودند و سپس در همکاری با پژوهشگران چینی و زیر نظر دولت چین و تحت تدابیر امنیتی شدید از بازار ووهان و موسسه ویروس‌شناسی در این شهر بازدید کردند. سخت‌گیری بر کارشناسان این شائبه را به وجود آورده بود که دولت چین قصد تحریف نتایج تحقیقات کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت:

«ما با توجه به روش و فرآیند شکل‌گیری گزارش [سازمان جهانی بهداشت] نگرانی‌‌هایی داریم. به ویژه آنکه این واقعیت اثبات‌شده‌ای است که دولت چین در نوشتن و تهیه این گزارش دخالت کرده است.»

چین اما روز دوشنبه این اتهام را رد کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:

«[مقامات] آمریکایی درباره گزارش [سازمان جهانی بهداشت] نظر دادند. آیا آمریکا قصد دارد کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را تحت فشار قرار دهد؟»

مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو ـ عکس از Shutterstock

دو دیپلمات که نام آن‌ها افشا نشده تأیید کرده‌اند که سازمان جهانی بهداشت گزارش کارشناسان را دریافت کرده است. هنوز معلوم نیست که متن قبل از رونمایی در روز سه‌شنبه تغییر نکند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت دوشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین در یک نشست خبری در ژنو گفت:

«ما این گزارش را می‌خوانیم و با کشورهای عضو به بحث می‌گذاریم. همه نظریه‌ها هنوز روی میز هستند و آنچه را که تاکنون درباره منشا ویروس گفته‌ایم تایید می‌کنند.»

ادهانوم هرگونه اعمال فشار سیاسی برای تحریف یافته‌های پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت را تکذیب کرد.

آسوشیتدپرس که متن گزارش را در اختیار دارد می‌نویسد از گزارش مشخص نیست که همه‌گیری ویروس کرونا از بازار ووهان آغاز شده باشد. کارشناسان به این نتیجه دست یافته‌اند که قبل از آغاز همه‌گیری در دسامبر ۲۰۱۹ مواردی از ابتلا به ویروس در نقاط دیگری از ووهان مشاهده شده اما در جایی به ثبت نرسیده و لذا نمی‌توان ربط این موارد آلودگی را به بازار ووهان را ثابت کرد.

بر همین اساس همچنان با قطعیت نمی‌توان گفت که منشأ ویروس گوشت‌های یخ‌زده وارداتی به چین بوده است. پژوهشگران اما با قطعیت زیاد نتیجه گرفته‌اند که نامحتمل‌ترین سناریو انتشار ویروس از موسسه ویروس شناسی ووهان است. این نظریه را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا بیان کرده بود.

پژوهشگران با بررسی اسناد موسسه ویروس‌شناسی ووهان به این نتیجه رسیده‌اند که در بازه زمانی همه‌گیری ویروس، با ویروس کرونا در آزمایشگاه آزمایش‌هایی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.