ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه قدرت‌های جهانی عضو برجام با ایران برای تدارک بازگشت آمریکا

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دیپلمات‌هایی به نمایندگی از ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا جمعه ۲ آوریل/۱۴ فروردین در یک کنفرانس ویدیویی درباره احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام شرکت می‌کنند.

ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را نپذیرفته و در همان حال خواهان یک نقشه راه جامع برای احیای توافق هسته‌ای است. به گزارش خبرگزاری رویترز اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد:

«شرکت‌کنندگان چشم‌انداز احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برنامه جامع اقدام متشرک را بررسی می‌کنند و این موضوع را به بحث می‌گذارند که چگونه طرفین می‌توانند به طور موثر و سریع به تعهداتشان در توافق عمل کنند.»

دو منبع دیپلماتیک به خبرگراری رویترز گفته‌اند که دیپلمات‌هایی از ایران دوشنبه گذشته با دیپلمات‌هایی از فرانسه و آلمان و بریتانیا در آلمان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. در طی این گفت‌وگوها پیشنهاد ایران برای بازگشت طرفین به برجام به بحث گذاشته شده است.

روز سه‌شنبه نیز جلسه‌ای جداگانه برای هماهنگی دیدگاه‌های سیاسی میان ایران، روسیه و چین در مسکو برگزار شد.

در همان حال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روزانه خود در جمع خبرنگاران از همکاری تنگاتنگ روسیه و چین با قدرت‌های غربی برای احیای برجام خبر داد و گفت:

«این گفت‌وگوها ضرورت دارد، زیرا ایران گفت‌وگوی مستقیم با طرفین برجام و آمریکا را رد کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت اکنون طرفین در پی یافتن راه‌های بدیل برای مذاکره غیر مستقیم ایران با آمریکا هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از نشست روز جمعه طرف‌‌های برجام برای بررسی چشم‌انداز احتمالی بازگشت ایالات متحده به توافق استقبال کرد و از آن به عنوان «یک گام مثبت» یاد کرد:

«برای ما  چند هفته است که روشن شده می‌خواهیم به تعهداتمان در برجام در هماهنگی با ایران بازگردیم.»

رویترز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین / یکم آوریل خبر داد گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست آورده که نشان می‌دهد ایران در تأسیسات زیرزمینی نطنز با تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به چهارمین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر-۲ام»، شامل ۱۷۴ دستگاه، غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است.

راه‌اندازی چهارمین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آخرین اقدام ایران برای افزایش فشار بر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا است تا او را وادار به بازگشت به برجام کند. دو طرف بر سر این‌که برای حفظ برجام چه کسی باید گام نخست را بردارد اختلاف نظر دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.