ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح یک ایرانی برای موزه‌ هنرهای معاصر دبی

شبنم سیفی - رامین صلصالی، مجموعه‌دار بزرگ آثار هنری، قصد دارد موزه‌ای مدرن در قلب مرکز تجاری دبی برای هنرهای معاصر بسازد.

دبی به کمک‌ یک ایرانی صاحب موزه هنرهای معاصر خواهد شد. رامین صلصالی، مجموعه‌دار بزرگ آثار هنری، قصد دارد موزه‌ای مدرن در قلب مرکز تجاری دبی برای هنرهای معاصر بسازد. منطقه برج خلیفه محل احداث موزه هنرهای معاصر دبی خواهد بود.

رامین صلصالی اعلام کرده است بخشی از دارایی‌هایش را برای ایجاد این موزه جدید به کار خواهد گرفت.

موزه هنرهای معاصر دبی یا D.M.O.C.A

آقای صلصالی پیش‌تر و در سال ۲۰۱۱ نیز بزرگ‌ترین مجموعه‌ خصوصی هنر در خاورمیانه را در شهر دبی افتتاح کرده بود. اما حالا اعلام کرده است می‌خواهد با انجام یک سرمایه‌گذاری جدید، این شهر را به کانون توجه هنرمندان و مجوعه‌داران هنر معاصر تبدیل کند.

فاز اول موزه هنرهای معاصر دبی یا D.M.O.C.A سال آینده آغاز خواهد شد. این مرحله شامل احداث نمایشگاه‌های موقت در مساحتی در حدود ده هزار متر مربع است. در این بخش آثار هنری که از مجموعه‌های خصوصی به امانت گرفته‌ شده‌اند به نمایش درخواهد آمد.

رامین صلصالی برای جلب سرمایه‌گذار رو به سوی بخش خصوصی آورده است و از بخش دولتی در امارات متحده توقعی نخواهد داشت.

موزه هنرهای معاصر دبی به جز سالن‌های نمایش و بخش نگهداری آثار دارای یک کتابخانه بزرگ و باغ مجسمه نیز خواهد بود.

در طرح این موزه توجه ویژه‌ای به نمای آن شده است. روی نمای این ساختمان مدرن، صدها مکعب درخشان با سازه‌های فضایی به یکدیگر متصل می‌شوند. طراحی موزه بر عهده شرکت‌های طراحی و معماری مستقر در امارات متحده است و طرح کلی مجموعه زیر نظر عالیه داوود، طراح جوان مقیم دبی انجام می‌شود.

موزه خصوصی رامین صلصالی

خانم داوود، هنرمند و طراح متولد بغداد که در لندن بزرگ شده است، در سال‌های اخیر به دبی مهاجرت کرده و آثار خود را در این شهر خلق می‌کند.

دبی در سال‌‌های اخیر به یک مرکز مهم خرید و فروش و نمایش آثار هنری تبدیل شده است. حراجی‌های بزرگ دنیا مانند کریستی، اکنون برنامه‌های بزرگ خود را در این شهر برپا می‌کنند. دبی به ویژه مرکزی برای تبادلات هنر معاصر خاورمیانه است و در این میان هنرمندان ایرانی نیز سهم مهمی دارند. بازاریابی آثار هنری در کنار نمایشگاه‌های بی‌شماری که هر فصل در این شهر برگزار می‌شود، دبی را به یک مرکز زنده برای هنرهای تجسمی تبدیل کرده است.

آقای مجموعه‌دار کیست؟

رامین صلصالی جمع‌‌آوری آثار هنری را از ۲۱ سالگی آغاز کرده و از آن زمان تاکنون مدام مجموعه هنری خود را توسعه داده است.

او متولد سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴ میلادی) در تهران است. رامین در ابتدا در آلمان و انگلستان به تحصیل در اقتصاد و مدیریت استراتژیک و همچنین صنعت طراحی پرداخت و در سال ۱۹۹۳ از دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در مونیخ فارغ‌التحصیل شد.

او در کنار تحصیل یک شرکت مشاور در زمینه تکنولوژی‌های سبز و زیست محیطی تأسیس کرد. اما بعد از آن به سوی صنعت ساخت و ساز ساختمان و به ویژه حفاظت از بناهای تاریخی کشیده شد.

رامین صلصالی در این سال‌ها به طور ویژه روی خرید و جمع‌آوری آثار هنرمندان معاصر ایران و خاورمیانه سرمایه‌گذاری کرده است. مجموعه خصوصی او اکنون دارای بیش از 600 اثر از هنرمندانی مانند شیرین نشاط، فریده لاشایی، ژازه تباتبایی، پرویز تناولی، فریدون آو، رضا درخشانی، رامین حائری‌زاده، پانته‌آ رحمانی، رضا بانگیز، منا حاتوم (هنرمند فلسطینی)، یوسف نبیل (هنرمند مصری)، نیکی د سن فاله (مجسمه‌ساز، نقاش و فیلم ساز فرانسوی)، جاناتان مس (هنرمند آلمانی) و لوییس بورژوا مجسمه‌ساز نامدار فرانسوی‌الاصل است.

آثار هنری مجموعه شخصی صلصالی طیف وسیعی از نقاشی و مجسمه تا خطاطی، ویدیو آرت و اینستالیشن را در بر می‌گیرد.

رامین صلصالی در سال ۲۰۱۱ درهای مجموعه خصوصی خود را روی عموم گشود و ساختمان SPM یا موزه خصوصی صلصالی را در دبی افتتاح کرد. او برای سه سال پیاپی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ از سوی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم به عنوان حامی هنر و فرهنگ مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

اما این بار صلصالی پروژه‌ بلندپروازانه‌تری دارد: او تأسیس نخستین موزه هنرهای معاصر در دبی را هدف خود تعیین کرده است.

آیا زمانی که هنرمندان و حامیان هنر در داخل ایران با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستند، سرمایه‌گذاری ایرانیان در فراسوی مرزها می‌تواند نام و اعتباری برای هنر معاصر ایران به ارمغان بیاورد؟ به اعتقاد صلصالی، موزه او می‌تواند به معبدی برای عاشقان هنر ایران و خاورمیانه تبدیل شود.

گالری زمانه: پاره‌ای از آثار هنرمندان ایرانی و عرب که رامین صلصالی در موزه خصوصی‌اش گرد آورده

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farzad

    سلام جناب صلصالی عرض بسیارمهمی داشتم بصورت خصوصی عرض میکنم خواهش میکنم دراولین فرصت ایمیل بفرستیدمنتظرم قربان وسپاسگزارم

  • حامد نادري

    سلام اقاي صلصالي من ميخواستم با شما مكاتبه كنم عرض خصوصي داشتم بيزحمت به من ايميل بزنيد با تشكر