ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: بیش از یک میلیون نفر بیکار شده‌اند

بحران کرونا بر معیشت کارگران اثرات بزرگی گذاشته است. بیش از یک میلیون نفر بر اساس آمارهای رسمی کار خود را از دست داده‌اند در حالی که بسیاری از کارگران از بیمه بیکاری برخوردار نیستند و برنامه‌های لازم برای حمایت از کارگران پیش‌بینی نشده است.

اوایل سال گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس از احتمال بیکار شدن حدود سه تا شش میلیون نفر بر اثر بحران کرونا خبر داد. همین مرکز در تابستان ۱۳۹۹ اعلام کرد که نسبت به تابستان ۱۳۹۸، یک میلیون و ۲۰۹ هزار نفر از جمعیت شاغلان کشور کاهش یافته که حدود ۸۱۷ هزار نفر آن مربوط به بخش خدمات بوده است و عمده این کاهش اشتغال در مشاغل خدماتی، متأثر از شیوع ویروس کرونا در کشور است. مرکز آمار ایران نیز گزارش داده است که در پاییز سال ۹۹، یک میلیون و ۳۳ هزار نفر کمتر از پاییز سال ۹۸ شاغل بوده‌اند.

‌ عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار هم گفته در جریان بحران کرونا تا مهرماه سال ۹۹ شش میلیون نفر از نظر شغلی آسیب دیده‌اند و یک و نیم میلیون نفر نیز از کار بیکار شدند.

به عنوان نمونه، عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، در خصوص تاثیر بحران شیوع کرونا بر کارگران قزوین به ایلنا گفته:

«در مجموع چیزی حدود ۱۵هزار نفر از کارگران استان قزوین کار خود را از دست دادند. البته برخی از آن‌ها با بهتر شدنِ فضا به کار خود برگشتند اما برخی دیگر همچنان در معرض خطر هستند. خانواده‌های بسیاری به دلیل این وضعیت و مشکلی که کرونا به وجود آورد دچار اختلاف خانوادگی شده و متلاشی شدند.»

در شرایطی که مداحله دولت و مجلس برای کاهش آسیب‌های کرونا بر کارگران ضروری به نظر می‌رسد، علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در خصوص برنامه و اقدامات مجلس برای کارگرانِ آسیب دیده از بحرانِ کرونا را مثبت دانسته اما از دولت انتقاد کرده است. او گفته:

«در سال جدید حتما از دولت می‌خواهیم بسته‌های حمایتی در نظر بگیرد. ما منتظر هستیم ببینیم دولت چه لایحه‌ای برای مجلس می‌فرستد و اگر دولت لایحه‌ای در خصوص حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا به مجلس نفرستاد، مجلس از اهرم‌های نظارتی خود استفاده خواهد کرد.»

با شیوع کرونا و آغاز موجِ اخراج کارگران، دولت سامانه‌ای در وزارت کار و رفاه اجتماعی ترتیب داد تا کارگران اخراج شده بدون حضور در مراکز تامین اجتماعی از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. این «راهکار خاص» تنها مزیتش نسبت به دوران قبل از کرونا بهره‌مندی دو ماهه کارگرانی بود که کمتر از یک سال سابقه‌ بیمه داشتند. کارگرانی که سابقه‌ بیمه نداشتند، دستفروشان، گارسون‌ها، کارگران ساختمانی، کارگران خانگی، کارگران کارگاه‌های کوچک و بسیاری از کارگرانی که همان ابتدای کار شغلشان را از دست دادند، از دریافت آن محروم شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.