ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب چهره‌های فضای مجازی در میانمار: چهار معترض دیگر کشته شدند

همزمان با گسترش سرکوب و کشتار معترضان در میانمار، حکم بازداشت برای تعدادی از فعالان شبکه‌های مجازی نیز صادر شده است. ارتش از روز اول فوریه تا کنون ۵۵۰ نفر را کشته است ولی اعتراضات همچنان ادامه دارد.

نیروهای امنیتی میانمار روز شنبه، ۳ آوریل/ ۱۴ فروردین چهار معترض دیگر را کشتند. در عین حال محدودیت‌های ایینترنتی نیز شدت گرفته و حکم بازداشت افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از حکومت نظامیان می‌پردازند صادر شده است.

با وجود کشته شدن بیش از ۵۵۰ نفر توسط نیروهای امنیتی از زمان کودتای روز اول فوریه، معترضان هر روز، اغلب در گروه های کوچک در شهرهای کوچک، به خیابان‌ها می‌آیند تا مخالفت خود را با حکومت نظامیان اعلام کنند.

سرویس خبری میانمار نو اعلام کرد که نیروهای امنیتی در شهر مونیوا در مرکز این کشور به سوی جمعیت معترض آتش گشودند.

یکی از معترضان در مونيوا به رویترز گفت:

«نیروهای نظامی شروع به تيراندازي کور و شلیک گاز اشک‌آور كردند. مردم عقب‌نشینی کردند و به سرعت پناه گرفتند، اما یک گلوله به سر یک فرد مقابل من اصابت کرد. او در دم جان داد.»

همچنین گزارش شده است که یک نفر در جنوب شهر تاتون مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. یک معترض دیگر نیز در شهر باگو بر اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی کشته شد.

پلیس و سخنگوی حکومت نظامی درباره این کشتار جدید اظهارنظری نکرده‌اند.

انجمن فعالان و زندانیان سیاسی میانمار امروز در بیانیه ای گفت که از زمان کودتای نظامیان، نیروهای امنیتی ۵۵۰ نفر را کشته اند که ۴۶ نفر از آنها کودک بودند.

مقامات نظامی همچنین در حال انجام اقداماتی برای کنترل اطلاعات و وضع محدودیت‌های بیشتر بر اینترنت هستند. در جدیدترین اقدام، دسترسی به اینترنت روی سیم‌کارت‌های تلفن همراه قطع شد. دولت نظامی روز جمعه به سرویس‌دهنده‌های موبایل دستور دادند تا این دسترسی به صورت سراسری قطع شود.

رسانه های دولتی اواخر روز جمعه گزارش دادند که دستگاه قضایی برای ۱۸ نفر از چهره‌های پرمخاطب میانمار در شیکه‌های اجتماعی از جمله دو روزنامه‌نگار حکم بازداشت صادر کرده‌اند. دادستانی میانمار این افراد را به تحریک برای شورش و ممانعت از انجام وظایف قانونی نیروهای نظامی متهم کرده‌اند.

این اتهامات می‌تواند برای این چهره‌های مشهور تا سه سال زندان به دنبال داشته باشد.

ارتش میانمار دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک را مسدود کرده است و در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز روند رصد منتقدان و برخورد با آن‌ها را در دستور کار قرار داده است.

ایالات متحده اقدام نظامیان برای محدود کردن دسترسی به اینترنت را محکوم کرده است. جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در یک نشست مجازی گفت که آمریکا امیدوار است با این اقدامات صدای مردم میانمار ساکت نشود.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی این کودتا را محکوم کرده و خواستار آزادی آنگ‌سان سوچی شده‌اند. نظامیان میانمار سوچی را به افشای اسرار دولتی متهم کرده‌اند که می‌تواند تا ۱۴ سال زندان به همراه داشته باشد.

کودتای نظامیان در میانمار بار دیگر آتش جنگ‌های قدیمی اقلیت‌های قومی در این کشور را برافروخته است. مواضع اتحادیه ملی کارن از بزرگترین گروه‌های قومی که سال‌ها با نظامیان میانمار در نزاع بود پس از اعلام حمایت از جنبش دموکراسی خواهی هدف حملات جنگنده‌های ارتش میانمار قرار گرفت. این درگیری‌ها پس از ۲۰ سال آتش‌بس میان دو طرف مجددا آغاز شده است.

تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر به دلیل این حملات ارتش میانمار آواره شده‌اند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار نیز خواستار تحریم بین‌المللی نظامیان با هدف توقف کشتار و برپایی حمام خون شده است. درگیری‌های دیگری نیز در شمال میانمار بین ارتش و شورشیان کاچین درگرفته است. تاکنون هزاران نفر در نتیجه حملات ارتش با عبور از مرز به تایلند و هند فرار کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.