ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاه عبدالله اردن برادرش را به ظن شرکت در کودتا حصر خانگی کرد

نیروهای امنیتی شاه عبدالله دوم در اردن برادر ناتنی او را که زمانی ولیعهد این کشور بود حصر خانگی کرده‌اند. آنها می‌گویند ولیعهد سابق به همراه رهبران برخی از قبایل و چند مقام ارشد امنیتی اردن قصد براندازی حکومت را داشته.

ولیعهد سابق اردن می‌گوید که برادرش عبدالله بن حسین، پادشاه کنونی اردن او را حصر خانگی کرده است. یک مقام امنیتی اردن گفته است که اتهام کودتا برای براندازی حکومت دلیل حصر خانگی ولیعهد سابق و دستگیری ۲۰ نفر دیگر است.

شاهزاده حمزه بن حسین، برادر پادشاه اردن و ولیعهد سابق این کشور، در ویدیویی که از طریق وکیلش روز شنبه چهارم آوریل به بی‌بی‌سی داد ‌گفت که نیروهای امنیتی اردن او را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند.

او در این ویدئو می‌گوید که متهم به براندازی حکومت برادرش شده است. او در ادامه گفت که شکست حاکمیت برادرش به خاطر «فساد و بی لیاقتی» و «بی‌اعتمادی مردم به نهادهاست» و او توطئه‌ای نکرده‌ است.

به غیر از حصر خانگی حمزه بن حسین، تعدادی از دستگیری‌ها در سطوح بالای حکومتی صورت گرفته است. واشنگتن پست با استناد به یک مقام ارشد امنیتی اردن که نامش آورده نشده نوشت که این دستگیری‌ها مربوط به توطئه‌ای برای برنامه‌ریزی کودتا علیه شاه عبدالله دوم است.

نیروهای امنیتی اردن به همراه نیروهای مسلح این کشور روز شنبه چهارم آوریل به کاخ ولیعهد سابق پادشاهی یورش بردند و و رئیس دفتر این کاخ را دستگیر کرده و به خود حمزه بن حسین تفهیم کردند که در حصر خانگی است.

شاهزاده حمزه بن حسین پسر اول پادشاه قبلی اردن با همسرش ملکه نور که هرگز به پادشاهی نرسید با اینکه ولیعهد بود و نهایت در سال ۲۰۰۴ برادر حمزه بن حسین و شاه کنونی اردن عبدالله دوم عنوان ولیعهد را از برادرش گرفت.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی نوشته است که دستگیری برادر پادشاه اردن «ظاهراً» مربوط به دیدار او برخی از رهبران قبایل در اردن است. او در این دیدار حمایت‌هایی به دست آورده است که حکومت اردن آن را کودتا برای براندازی حکومت تعبیر کرده است.

حمزه بن حسین هرگونه درگیری در توطئه‌ای علیه حکومت مرکزی را تکذیب کرد و در پیام تصویری‌اش گفت:

«امروز صبح دیداری داشتم با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن. در این دیدار او به من اطلاع داد که اجازه ندارم بیرون بروم، با مردم ارتباط برقرار کنم یا با آنها ملاقات کنم زیرا در جلساتی که در آنها حضور داشتم - یا در شبکه‌های اجتماعی مربوط به بازدیدهایی که انجام داده‌ام - انتقاداتی نسبت به دولت یا پادشاه بیان شده است.»

دویچه وله انگلیسی نوشته است که یکی از بازداشت شدگان باسم عوض الله مشاور و وزیر دارایی سابق در اردن است که رابطه نزدیکی پیش از این با دربار پادشاه اردن داشته اما در سال ۲۰۰۸ استعفا کرده است. او که به دنبال اصلاحات اقتصادی بوده، تحت فشار قدرت دیوان سالاری قدیمی تر از کار کناره گرفته است.

دست کم ۲۰ نفر تا کنون دستگیر شده‌اند که بین آنها مقام‌های ارشد حکومتی سابق و مقام‌های امنیتی و اعضای خانواده سلطنتی هم هستند. روایت حکومتی این است که این توطئه شامل چندین رهبر قبیله‌ای و اعضای نهاد امنیتی کشور بود.

حمزه بن حسین، برادر ناتنی ملک عبدالله است که ۱۶ سال پیش از سمت ولیعدی برکنار شد. این دو پدرشان مشترک است و مادر حمزه بن حسین ملکه نور، همسر مورد علاقه ملک حسین است.

حمزه بن حسین در رابطه با انکار حبس خانگی‌اش از سوی مقامات حکومتی گفت: «من این ویدئو را ضبط کردم تا روشن شود که آنچه به طور رسمی گفته شد بازتاب آنچه واقعاً روی زمین اتفاق افتاده نیست.»

ولیعهد سابق اردن می‌گوید که حصر خانگی او بخشی از سیاست‌های حکومت اردن برای سرکوب منتقدان است.

تا کنون آمریکا، عربستان سعودی، مصر، بحرین، قطر، کویت، عراق، لبنان، فلسطین، و کل اتحادیه عرب از عبدالله دوم در مقابل برادرش حمایت کرده‌اند.

حمزه بن حسین در ۱۹۹۹ به عنوان ولیعهد اردن انتخاب شد. او پسر بزرگ ملکه نور است اما در زمان مرگ پادشاه قبلی اردن به دلیل جوانی و بی تجربگی به پادشاهی نرسید و برادر بزرگ و ناتنی او عبدالله پادشاه شد. عبدالله دوم در سال ۲۰۰۴ عنوان ولیعهدی را از حمزه گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.