ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو با محاکمه و چالش‌های سیاسی روبه‌رو است

بنیامین نتانیاهو با سه اتهام رشوه‌خواری، کلاه‌برداری و نقض اعتماد در دادگاه محاکمه می‌شود. در این مرحله دادستانی شاهدان خود را به دادگاه می‌آورد. نتانیاهو به‌جز این محاکمه با مشکل تشکیل دولت ائتلافی روبه‌روست. سرنوشت کابینه ائتلافی آینده، در دست یک حزب راستگرا و مذهبی شدید و یک حزب عربی اسرائیل است. این‌که این دو حزب با گرایش‌های متضاد چگونه در یک کابینه حضور خواهند یافت از مسائل مبهم است.

امروز دوشنبه ۱۶ فروردین / ۵ آوریل، پس از تعطیلات عید پسح، در اسرائیل زندگی به حالت عادی باز می‌گردد اما در این روز دو رویداد مهم رخ خواهد داد. از یک سو محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور که در انتخابات ماه مارس پیروز شد برگزار می‌شود و از سوی دیگر رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل نمایندگان احزاب مختلف را به حضور می‌پذیرد تا با آن‌ها درباره تشکیل کابینه جدید رایزنی کند.

بدین ترتیب مشکلات حقوقی و سیاسی بنیامین نتانیاهو همزمان آغاز می‌شوند.

مطابق قوانین اسرائیل، نخست‌وزیر تا زمانی که در دادگاهی محکوم نشده است می‌تواند کناره‌گیری نکند. براین اساس، دلایل قانونی و سیاسی وجود دارد که نتانیاهو می‌خواهد همچنان در رأس قدرت باقی بماند.

نتانیاهو خود را بی‌گناه می‌داند و ادعا می‌کند قربانی «شکار جادوگران» چپ و رسانه‌هایی شده که برای برکناری او تلاش می‌کنند. او «دریافت هدیه از دوستان» را خلاف قانون ندانسته است.

نتانیاهو ۷۱ ساله سه پرونده قضایی موسوم به پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ دارد. او در این سه پرونده با اتهامات رشوه، کلاه‌برداری و نقض اعتماد عمومی روبه‌رو است.

نخست‌وزیر اسرائیل از جمله متهم شده که در مقابل دریافت هدایایی از تجار بانفوذ به نفع آن‌ها اقداماتی انجام داده یا در ازای پوشش خبری مثبت، به توسعه انتشار روزنامه اسرائیلی یدیوت آرونوت کمک کرده است. او تمامی این اتهامات را رد می‌کند.

اتهام رشوه‌خواری مجازات زندان تا ۱۰ سال و یا جریمه نقدی دارد. مجازات کلاه‌برداری و نقض اعتماد عمومی تا سه سال زندان است.

نشست قبلی دادگاه او در ابتدای ماه فوریه برگزار شد. در دادگاه روز دوشنبه در اورشلیم (بیت‌المقدس) دادستانی شاهدان خود را به دادگاه می‌آورد تا در مورد جرایم نتانیاهو شهادت دهند. گفته می‌شود که محاکمه نتانیاهو بیش از یک سال و شاید بیش‌تر به درازا بکشد.

در همین حال، اسرائیل با بن‌بست سیاسی تشکیل دولت ائتلافی روبه‌رو است. لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانیِ ۲۳ مارس، ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان (کنست) را به‌دست آورد. این تعداد آرا برای تشکیل دولت کافی نیست و حداقل کرسی‌های لازم ۶۱ کرسی است که هنوز هیچ حزبی موفق به جلب این تعداد کرسی از کنست نشده است.

رووین ریولین،‌ رئیس جمهوری اسرائیل رایزنی با رهبران احزاب حاضر در کنست برای تشکیل دولت آینده را آغاز می‌کند.

در حال حاضر سرنوشت کابینه ائتلافی آینده از سویی در دست حزب به‌شدت ناسیونالیستی، راستگرا و مذهبی « یمینا» و از سوی دیگر در دست جنبش اسلامی – عربی اسرائیل به نام « رَعَم» است. این دو حزب اگر به کابینه نتانیاهو نپویندند، دولت ائتلافی آینده به دشواری تشکیل خواهد شد و حضور این دو حزب با گرایش‌های کاملاً متضاد نیز امری تقریباً ناممکن ارزیابی می‌شود.

گفته می‌شود «رَعَم» گرایش‌هایی به جنبش حماس دارد و «یمنیا» معتقد است حماس را باید نابود کرد.

رووین ریولین هفته گذشته گفته بود که این بار پیشنهادها و کرسی‌های پارلمانی تنها عامل تعیین‌کننده در تصمیم او برای معرفی نامزد تشکیل دولت ائتلافی آینده نخواهد بود.

در اسرائیل، نامزد تعیین‌شده برای تشکیل دولت ائتلافی ۲۸ روز فرصت خواهد داشت تا اعضای دولت خود را معرفی کند در غیر این صورت این مهلت از سوی رئیس‌جمهوری ۱۴ روز دیگر تمدید خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.