ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات وین برای احیای برجام: دشوار و غیر قابل پیش‌بینی

سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند انتظار می‌رود مذاکرات غیر مستقیم با ایران در وین درباره تعهد دوطرف به مفاد توافق هسته‌ای و احیای برجام دشوار باشد. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که روند مذاکرات چه مدت به درازا بکشد.

نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲ آوریل/ ۱۳ فروردین، به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا، از طرف جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران به شکل کنفرانس ویدیویی برگزار شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند گفت‌و‌گوها را به صورت حضوری سه‌شنبه‌  ۱۷ فروردین در وین ادمه دهند.

شامگاه گذشته سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد. یک منبع مطلع نزدیک به تیم ایرانی حاضر در نشست وین بامداد سه‌شنبه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین به شبکه «پرس تی‌وی» گفت:

 «تهران هیچ نتیجه‌ای از نشست وین به جز برداشته شدن تمام تحریم‌ها را نمی‌پذیرد. دستور کار تیم ایرانی در گفت‌وگوهای وین مشخص است. ایران فقط زمانی که تمام تحریم‌های آمریکا برداشته و راستی‌آزمایی نیز شدند، اقدامات برای بازگشت به تعهدات برجامی را آغاز می‌کند.»

نماد برجام، پرچم‌هایی بی‌روح

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت. با این‌حال اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرده‌اند مذاکرات دوجانبه‌ای هم برگزار می‌شود. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه گذشته در یک نشست خبری گفت:

«ما ابعاد چالش پیش روی را دست‌کم نمی‌گیریم. هنوز در آغاز کار هستیم و توقع نداریم که سریعا یا زود به توافق برسیم. زیرا بحث‌هایی که ما می‌خواهیم مطرح کنیم دشوار خواهند بود.»

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در یک نشست خبری گفت:

«من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم این روند چقدر طول می‌کشد. آنچه واقعا اتفاق می‌افتد مذاکرات غیر مستقیم از طریق اروپایی‌ها خواهد بود. این گامی به سوی دیپلماسی است. دیپلماسی ممکن است زمان ببرد و گاهی اوقات سرعت آن چنان نیست که همه انتظار دارند.»

ساکی در ادامه افزود:

«گام‌های هسته‌ای که ایران باید برای بازگشت به انطباق با مفاد برجام بردارد و همچنین اقدامات تخفیف تحریم که آمریکا باید انجام دهد گام‌های اصلی است. ما فعلا در ابتدای مذاکرات هستیم و فعلا پیش‌بینی نمی‌کنیم که مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا انجام شود اما آماده‌ایم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سرپرستی هیأت آمریکایی در وین را به عهده دارد. مالی جمعه گذشته اعلام کرده بود کشورش حاضر است برای بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای تحریم‌هایی که در مغایرت با برجام هستند را لغو کند. ایران خواهان لغو همه تحریم‌هاست. کاخ سفید از سیاست «عمل در برابر عمل» سخن گفته است. اتحادیه اروپا هم بر همین موضوع تاکید دارد: توقف غنی‌سازی در برابر لغو برخی تحریم‌ها.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.