ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه آمریکا از آمادگی برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام خبر داد

نقشه راه برای احیای برجام تدوین شده است. گفت‌وگوها در روز جمعه همین هفته ادامه می‌یابد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این دستاورد را یک گام مثبت رو به جلو ارزیابی کرد. ند پرایس از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام خبر داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را به عنوان یک گام مثبت رو به جلو ارزیابی کرد. پرایس گفت: «تیم آمریکا امیدوار است که با درک بهتری از نقشه راه،‌ وین را ترک کند.»

غروب سه‌شنبه ۱۷ فروردین دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. دو کارگروه تشکیل شد. یک کارگروه تحریم‌هایی را که با برجام سازگار نیست شناسایی می‌کند و کارگروه دوم اقدامات ایران برای بازگشت به تعهداتش را. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام نیز از سازنده بودن مذاکراتِ وین خبر داد. عراقچی گفت:

«مذاکره‌کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند.

عراقچی: حرکت گام به گام نداریم

صبح چهارشنبه ۱۸ فروردین سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران در وین گفت:

«جلسات کارشناسی در قالب دو کارگروه تشکیل می‌شود، وظیفه آنها این است که مجموعه اقداماتی را که آمریکایی ها باید انجام بدهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت بگیرد را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم‌هایی که باید رفع شود، اینها همه در یک مرحله خواهد بود.»

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در وین

عراقچی یادآوری کرد که بازگشت طرفین به توافق گام به گام نیست:

«در کمیسیون مشترک هم پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست و احتیاجی به سیاست‌های گام‌به‌گامی نداریم. اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند کاملاً روشن است و همینطور کارهایی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود باید انجام دهد مشخص است.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوالی درباره دور نخست مذاکرات گفته بود:  

«بر این باوریم که مسیر دیپلماسی، مسیر درستی برای حرکت به جلو است و همه طرف‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند. وقتی ترامپ ما را از این توافق خارج کرد، ما را از دیدن توانایی هسته‌ای ایران بسیار دور کرد و اینکه بازرسان نتوانند بفهمند ایران تا دستیابی به سلاح اتمی چقدر نزدیک است. این به نفع هیچ کسی از جمله آمریکا نیست.»

ساکی درباره احتمال لغو برخی تحریم‌ها در صورت انطباق ایران با برخی تعهداتش گفت:

«انتظار داریم که بخش عمده‌ای از گفت‌وگو این باشد که چگونه ایران می‌تواند به انطباق برسد و آنچه از ایالات متحده خواسته می‌شود.»

پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به توقف تعهدات ایران در برجام یادآوری کرد که مدت زمانی که ایران اکنون می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، تک رقمی شده است. پرایس گفت:

 «ما باید اطمینان یابیم که هرچقدر امکان دارد، این مدت طولانی‌تر شود و به صورت دائمی و تاییدشدنی، ایران هرگز نتواند به سلاح اتمی دست یابد. ما از برجام برای توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صراحت از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام خبر داد:

«آنچه در وین جریان دارد، رسیدن به این نقطه است که چه کاری ایران برای انطباق با تعهداتش باید انجام دهد و چه گام‌هایی را آمریکا باید برای بازگشت به اجرای تعهداتش بردارد. ما به رسمیت می‌شناسیم که تحریم‌های ناسازگار با برجام باید برداشته شوند و کارگروه مربوطه هم در این زمینه کار می‌کند.»

کاخ سفید از سیاست «عمل در برابر عمل» سخن گفته است. اتحادیه اروپا هم بر همین موضوع تاکید دارد: توقف غنی‌سازی در برابر لغو برخی تحریم‌ها. اتحادیه اروپا و آمریکا حصول توافق در برجام را گام نخست برای گفت‌وگوهای بعدی می‌دانند.

 علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا نیز در توئیتی نوشت: «فارغ از این‌که اروپا، اراده یا توان مجاب‌سازی آمریکا برای لغو یک‌باره همه تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.»

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم بر همین معنا تأکید کرد:

«در خصوص برجام هیچ مذاکره ای نداریم چه برسد به فرابرجام یا موضوعات دیگر. ما فقط در مورد اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای فنی و حقوقی را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.