ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج چهارم کرونا در ایران: ظرفیت‌ بیمارستان‌ها رو به تکمیل است

شیب افزایشی شمار بیماران مبتلا به کرونا در موج چهارم این بیماری بسیار تندتر از موج سوم است. بستری‌های کرونایی در تهران رکورد زده است. ابتلا به این ویروس در خوزستان همچنان روندی صعودی دارد و تنها در غرب اهواز روزانه ۳۰۰ خانواده به کرونا مبتلا می‌شوند. موج چهارم کرونا می‌تواند کشور را در وضعیت دشوارتری قرار دهد.

در پی تعطیلات نوروزی، موج چهارم کرونا در ایران شدت گرفته است. فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران پنج‌شنبه ۱۹ فروردین شیب افزایش بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ در بیمارستان‌ها را نسبت به موج سوم «بسیار تند» توصیف کرد و گفت:

«در خیز چهارم، نسبت به پیک سوم تعداد بیماری که در یک روز در کل بیمارستان‌های ما بستری می‌شد، چند روز پیش به بیشترین حد خود رسید. تا روز گذشته در مجموع بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از ۹۲۵ بیمار بستری بودند و ۲۸۰ بیمار به بخش‌های ویژه منتقل شدند.»

به‌گفته فرشاد علامه در حال حاضر عمل‌های جراحی الکتیو متوقف شده و تخت‌های بخش‌های دیگر را به کرونا داده و بخش‌های جدید برای مبتلایان به کوویدـ۱۹ اختصاص داده شده است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز اعلام کرد که بستری‌های کرونایی در پایتخت رکورد زد و «برای اولین بار در طول هفته‌های اخیر مجموع بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان تهران از مرز ۵۰۰۰ نفر گذشت».

در حال حاضر ۴۰۴۳ نفر در بخش‌های عادی کرونا و ۱۱۷۲ نفر در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند.

زالی گفت: «تقریباً همه مناطق ۲۲ گانه تهران آلوده هستند و از نظر جغرافیایی به یک آلودگی همگن در تهران رسیدیم که جای نگرانی دارد.»

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران تعطیلی شهر برای کاهش شیوع ویروس را مهم خواند اما آن را راه علاج قطعی ندانست و گفت:

«بالا بردن حجم واکسن‌های وارداتی، افزایش میزان واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی، بیماران خاص و سالمندان راه حل قطعی است.»

این در حالی است که براساس آمار رسمی تا سه روز پیش تنها ۲۵۰ هزار نفر در ایران دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌ بودند و شمار کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کمتر از ۶۰ هزار نفر اعلام شده بود. همچنین قرار است در هفته جاری از ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس خریداری‌شده ۷۸۰ هزار دوز به ایران ارسال شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز گذشته در دسترس نبودن واکسن کرونا به میزان مورد نظر در ایران را بار دیگر به گردن تحریم‌های آمریکا انداخت و در جلسه هیئت دولت باز هم کارنامه دولت خود در زمینه تهیه واکسن کرونا را مثبت خواند و گفت «ما از روز اول برای خرید [واکسن] اقدامات لازم را انجام دادیم»

مجموعه این مسائل به نارضایتی عمومی دامن زده است.

علیرضا زالی، تسریع واکسیناسیون را اولویت اصلی در تهران و سایر مراکز استان‌ها دانست و گفت:

«زنگ خطر در تهران به صدا در آمده است و در چنین شرایطی نیاز به یک سرعت گیر برای مقابله با بیماری داریم.»

تهران از سه روز پیش در وضعیت قرمز قرار گرفت و اکنون شرایط در این شهر روز به روز بدتر می‌شود. جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ فروردین حدود ۳۲ هزار مراجعه کرونایی در تهران داشته‌اند.

کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت:

«افزایش مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر خیلی بیشتر شده است و در تهران حدود ۱۸ هزار تخت بستری در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی داریم که در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۲۰۰ تخت توسط بیماران کرونایی اشغال است و از این تعداد ۱۴۰۰ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند.»

او از مردم خواست که در این شرایط برای هر بیماری جزئی به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

در خوزستان نیز وضعیت دشوار همچنان ادامه دارد. در این استان که برخی از شهرهای آن حتی قبل از تعطیلات نوروزی در وضعیت قرمز قرار داشتند روند ابتلا به کوویدـ۱۹ همچنان رو به افزایش است.

سید محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان روز پنج‌شنبه در این‌باره گفت:

«همه شهرهای خوزستان در منطقه خطر و پرخطر هستند و وضعیت رنگ‌های نارنجی و قرمز نیز تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد.»

به‌گفته او در حال حاضر در استان خوزستان تنها دو شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

علوی افزود اگر روند افزایشی مراجعه‌ به بیمارستان‌ها ادامه پیدا کند تخت‌های بیمارستان‌ها به‌ویژه بخش آی‌سی‌یو جوابگوی بیماران نخواهد بود.

مهران احمدی‌بلوطکی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که روزانه ۳۰۰ خانواده در غرب اهواز به کرونا مبتلا می‌شوند. اهواز از جمله شهرهای خوزستان است که در وضعیت قرمز قرار دارد.

احمدی‌بلوطکی گفت:

«در یک بازه زمانی، برخی مناطق مختلف شهر آلوده بود اما اکنون آلودگی در همه نقاط شهر وجود دارد و هیچ راهی جز در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.»

در مازندران نیز که ۱۸ شهرستان آن در وضعیت قرمز قرار دارند، تمامی مبادی ورودی استان از روز چهارشنبه به روی خودروهای غیر بومی ممنوع شد و به‌گفته پلیس راه این استان افرادی که بدون داشتن مجوز قصد ورود به مازندران را داشته باشند به مبدا بازگردانده می‌شوند.

همچنین در همه شهرهای این استان از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد محدودیت‌های رفت‌وآمدی اعمال می‌شود و متخلفان جریمه می‌شوند.

در حال حاضر  ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و فقط ۱۱ شهرستان آبی هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت که امروز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین منتشر شد، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران این ویروس به یک میلیون و ۶ هزار و ۹۳۴ نفر رسید. بدین ترتیب رکورد شمار بیماران مبتلا به کرونا در یک روز شکسته شد. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.