ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت‌کنندگان در گردهمایی کابل خواهان توافق بر سر آتش‌بس و حفظ دستاوردها در نشست استانبول شدند

یک روز پس از آن‌که شورای عالی مصالحه‌ ملی از پایان کار کمیته‌ تهیه پیش‌نویس طرح صلح این شورا خبر داد، هزاران نفر به‌دعوت والی کابل در یک همایش شرکت کردند و در آن خواهان توافق بر سر آتش‌بس در نشست استانبول و همچنین تأکید بر حفظ دستاوردهای حقوقی و مدنی شدند. گروه سفیران دوست زنان در افغانستان نیز خواهان شرکت زنان در مذاکرات صلح شدند.

جمعه ۲۰ فروردین / ۹ آوریل در کابل همایشی در مورد صلح برپا شد که در آن هزاران نفر شرکت کردند. این همایش در حالی برگزار شد که قرار است در روز ۲۷ فروردین / ۱۶ آوریل نشست استانبول در مورد روند صلح افغانستان با شرکت همه طرف‌ها برگزار شود.

شرکت‌کنندگان در گردهمایی کابل نشست استانبول را فرصت مناسبی برای تأمین صلح در کشور دانستند. محمدیعقوب حیدری، والی کابل در این همایش گفت که مردم صلحی را می‌خواهند که در آن منافع اصلی کشور حفظ و از ارزش‌های قانون اساسی پاسداری شود.

حیدری افزود در نشست استانبول باید بر سر آتش‌بس سراسری توافق و ازدستاوردهای ۲۰ سال اخیر حفاظت کرد. او گفت: «در روند صلح روی آزادی بیان، حقوق زنان، ارزش‌های حقوق بشری، انتخابات، نیروهای امنیتی و دفاعی، رسانه‌ها و دیگر دستاوردهایی که در نتیجه‌ سال‌ها تلاش و قربانی به‌دست آمده است، نباید معامله و مذاکره شود.»

در این گردهمایی قطع‌نامه‌ای در ۱۱ ماده صادر شد که در آن از جمله بر آتش‌بس دائمی زیر نظر سازمان ملل متحد، «حفظ نظام جمهوری، نیروهای امنیتی و دفاعی، ارزش‌های قانون اساسی، ارزش‌های دموکراتیک، مشارکت عادلانه در قدرت و ساختار سیاسی افغانستان و حراست از حقوق شهروندی و حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، کودکان و قربانیان جنگ» تأکید شد.

در این قطع‌نامه همچنین آمده است:  «مردم کابل مانند سایر شهروندان کشور، پس از تجربه‌ پیامدهای تلخ و ناگوار حاکمیت‌های ایدئولوژیک و بنیادگرای مذهبی، دیگر حاضر نیستند تا به عقب برگشته، این تجارب تلخ را بار دیگر بیازمایند.»

قطع‌نامه همچنین بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان «با درنظرداشت شرایط امنیتی افغانستان»، به‌شکل مسئولانه و «مبتنی بر وضعیت افغانستان» تأکید شده است.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۹ فروردین / ۸ آوریل کار «کمیته تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح» شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان پایان یافت.

در اطلاعیه شورای عالی مصالحه‌ ملی گفته شده که «در طرح نهایی به‌صورت کلی بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات براساس اصل یک فرد یک رأی، مشارکت عادلانه و معنادار همه در نظام، پایان دایمی جنگ و خشونت در کشور و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقت‌نامه صلح در صورت توافق»، تأکید شده است.

قرار است آخرین نشست «کمیته‌ تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح» روز شنبه هفته‌ آینده برای «تدقیق دیدگاه‌های جمع‌آوری‌شده»‌ برگزار و پس از آن پیش‌نویس طرح صلح به کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی ارائه شود.

شورای عالی مصالحه‌ ملی گفته است که افغانستان با طرح واحد در نشست استانبول شرکت خواهد کرد.

روز جمعه همچنین گروه سفیران دوست زنان در افغانستان، متشکل از نمایندگان ارشد کشورهای خارجی مقیم کابل از جمله استرالیا، دانمارک، کانادا، اتحادیه اروپا، هلند، ترکیه، بریتانیا، سازمان ملل و آمریکا در اطلاعیه‌ای خواستار مشارکت کامل زنان افغانستان در روند صلح شدند و گفتند توافق سیاسی پایدار و بازسازی افغانستان بدون حضور زنان موفق نخواهد بود.

این گروه در اطلاعیه خود تأکید کرده‌اند که مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های آینده‌ افغانستان «الزامی و کلیدی» است: «مشارکت کامل و معنادار زنان افغان در تمام امور سیاسی کشور، مصونیت و امنیت، آزادی از هر نوع خشونت و اجبار، حق تحصیل و فرصت‌های کاری از حقوق اساسی آنها به‌شمار می‌روند.»

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و همچنان دیدبان جهانی حقوق بشر از حضور کم‌رنگ زنان در نشست استانبول ابراز نگرانی کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.